تبیان، دستیار زندگی

آداب شوهرداری

مگه بیکارم شوهر کنم ، من خودم می تونم خرج خودم رو بدم ،تازه آقا بالاسر هم ندارم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تنهایی
این روزها برخی از خانم ها به دلیل خودکفایی مالی و داشتن تحصیلات خود را بی نیاز از شوهر می دانند اما ازدواج تنها به این دلیل نیست که مردی از زنی حمایت مالی کند بلکه یک نیاز عاطفی، جسمی و همه جانبه است. زنانی که به خاطر سختی های ازدواج ، زندگی زناشویی تشکیل نمی دهند، فضیلت های بزرگی را از دست می دهند که جبران پذیر نیست.

زنی به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد: من زنی از دنیا بریده ام آن امام فرمود: مراد تو چیست؟ گفت: ازدواج نمی کنم امام صادق (علیه السلام) پرسید چرا؟ گفت می خواهم به فضیلتی برسم امام فرمود: از این کار بازگرد. اگر در ترک ازدواج فضیلتی بود فاطمه (س) به آن سزاوارتر از تو بود زیرا هیچ کس از او در فضیلت پیشی نگرفت (الکافی ج 5)

 

اما کار خانم ها بعد از ازدواج کمی سخت تر است و وظیفه ی آنان با توجه به شرایط فعلی جامعه مهم تر و پیچیده تر است. یک زن به هر درجه ی علمی برسد، صاحب هر شغلی که باشد وقتی وارد خانه می شود، ستون عاطفی خانواده است. پس باید وظایف خود را در قبال همسر و فرزندان به خوبی انجام دهد. در ماه مبارک رمضان در یکی از سریال ها زنی را می دیدیم که دکتر روان شناس بود و مادر چند فرزند اما برای همسر خود وقت کافی نداشت.این بزرگ ترین اشتباه یک زن است و لطمه ی اصلی آن هم به خودش بر می گردد.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: زن نگهبان خانواده، شوهر و فرزندان است و او در این نگهبانی مسئول است (ارشاد القلوب ص 184).

یکی از وظایف مهم زن، که باعث حفظ حرمت خود او نیز می شود، احترام به همسراست. فرزندان در محیط خانواده و از مادر می آموزند که برای پدر حرمت قائل شوند. اینکه پدر در محیط خانواده حرمت داشته باشد شاید در دوران کودکی فرزندان خیلی لزوم خود را نشان ندهد اما وقتی آنها به سنین بلوغ می رسند و در دوران جوانی داشتن پدری که علاوه بر محبت، نسبت به او حیا کرده و قابل احترام باشد برای حفظ کانون خانواده بسیار لازم و ضروری است.

زن در کنار حفظ حرمت همسر بهتر است با او با خوشرویی رفتار کرده و الگوی مناسبی برای همه ی اعضای خانواده باشد. پیامبر(ص) فرمودند: برای زن روا نیست که خشمگینانه به شوهرش بنگرد. (مستدرک الوسائل ج 14)

اما انجام کارهای منزل و رسیدگی به همسر و فرزندان گاهی سخت شده و برخی خانم ها از انجام این کارها ناراضی هستند اما خداوند برای هر قدمی که یک زن در خانه برای شوهر و خانواده بردارد اجری بسیار بزرگ قائل شده اند.

پیامبر فرمود: هر زنی هفت روز به همسرش خدمت کند خدا هفت در آتش دوزخ را بر وی می‌بندد و درهای هشت گانه‌ی بهشت را به رویش می‌گشاید که از هر یک خواست وارد شود. (عوالی اللثالی ج 1)

 

بر پایه ی روایات به هر زنی که به شوهرش جرعه ای آب بنوشاند پاداش فراوانی داده می شود و شصت گناه از او بخشوده می شود. (وسائل الشیعه ج 20)

 

پیامبر فرمود: هر زنی هفت روز به همسرش خدمت کند خدا هفت در آتش دوزخ را بر وی می بندد و درهای هشت گانه ی بهشت را به رویش می گشاید که از هر یک خواست وارد شود. (عوالی اللثالی ج 1)

ام السلمه از پیامبر پرسید: ارزش خدمت زنان به شوهرانشان چیست؟ آن حضرت فرمود: هیچ زنی از خانه شوهرش چیزی را به قصد اصلاح جابجا نمی کند مگر اینکه خدا به وی نظر رحمت افکند و هر کسی که خدا به وی نظر رحمت کند عذابش نخواهد کرد. (بحارالانوار ج 100)

اما همانطور که ممکن است زنی بداخلاق باشد، ممکن است مردی هم بدخلق بوده و با خانواده اش رفتار مناسبی نداشته باشد، اگر همسر چنین مردی بر این بداخلاقی صبر کند و با برخورد مناسب محیط خانواده را شاد نگه دارد، خداوند اجر بسیار به او خواهد داد.

پیامبر فرمود: خدا عذاب دوزخ را از دسته از زنان برمی دارد و در روز قیامت با فاطمه (س) دختر رسول خدا محشور خواهند شد: زنی که برغیرت شوهرش شکیبایی کند و زنی که در برابر بداخلاقی شوهرش شکیبایی کند و زنی که مهریه اش را به همسرش ببخشد. خدا به هر یک از آنان ثواب هزار شهید می دهد. (ارشاد القلوب، ص 175)

البته این بدین معنی نیست که زنان از همه ی اوامر شوهرشان باید اطاعت کنند زیرا گاهی خواسته ی مرد بر خلاف خواسته ی خدا است، خواسته ی مرد باید مشروع و بر محور حقوق مردان بر زنان باشد.

برخورد مناسب با شوهر و چگونگی مدیریت زندگی به گونه ای که هم خود زن بتواند آرامش داشته باشد و در جنبه هایی که دوست دارد رشد کرده و فعالیت داشته باشد و هم شوهرش از زندگی زناشویی راضی باشد ، هنری است که نیاز به آموختن و صبر کردن دارد.داشتن یک خانواده ی منسجم و شاد و صمیمی نعمت بزرگی است که ارزش گذشت و فداکاری را دارد.

منبع احادیث: کتاب مفاتیح الحیا


 

مطالب مرتبط:

زناشویی در برهوت اعتماد

موانع صمیمیت بین ما

همسرم یا دوستانم؟

بیا با هم دعوا کنیم!

این رفتارها را در همسرت بپذیر

اصلاح همسر به اصلاح نکردن اوست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.