تبیان، دستیار زندگی
«ساخت و مقایسه سه نوع کفی کفش جهت کاهش خستگی»، عنوان سمینار خانم‌ها نگار کاشف، مریم محمدی، الهام غفوری و هدیه شمیمی به راهنمایی سرکار خانم حوریه زارعی بود..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی بانو امین

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

(بخش سمینارها)

پژوهشگران نوجوان راهنمایی بانو امین به مدیریت سرکار خانم اعظم ایرانمنش در دو بخش غرفه و سمینارهای هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی بانو امین، سمینار

سمینارها

«ساخت و مقایسه سه نوع کفی کفش جهت کاهش خستگی»، عنوان سمینار خانم‌ها نگار کاشف، مریم محمدی، الهام غفوری و هدیه شمیمی به راهنمایی سرکار خانم حوریه زارعی بود.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی بانو امین، سمینار

به گفته این پژوهشگران : «پس از بررسی علت کاهش خستگی و روش‌های آن با انتخاب 3 نوع کفی روی جامعه آماری آزمایش‌هایی انجام شد. نقاط رگ‌های عصبی و خوبی اعضای بدن در کف پا شناسایی شد و در طراحی کفی‌ها با ایجاد برآمدگی‌هایی منجر به ماساژ کف پا در آن نقاط و تحریک رگ‌های خونی شد. هر کدام از اعضای جامعه آماری، کاهش خستگی نقاط مختلف بدن را پس از استفاده از سه نوع کفی خمیری، ماسه‌ای و پنبه‌ای مقایسه و ارزیابی کردند.

هر سه کفی در مقایسه با کفش بدون کفی ایجاد ماساژ و راحتی بیشتری می‌کرد. بهترین کفی از میان سه کفی خمیری، پنبه‌ای و ماسه‌ای طبق جمع امتیازهای کفی‌ها در پرسشنامه جامعه آماری کفی ماسه‌ای بود. همچنین این کفی در راحتی در راه رفتن، کاهش خستگی زانو، مچ پا، کف پا و انگشتان با امتیاز بیشتری آورد. کفی خمیری در راحتی در ایستادن بیشترین امتیاز و کفی پنبه‌ای در کاهش خستگی شانه بیشترین امتیاز را داشت.»

اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دریافت نمایید.

عنوان سمینار خانم‌ها غزل مهدوی، شیدا علی کاشانیف فاطمه محمود زاده  زهرا زاهدی به راهنمایی سرکار خانم تورنگ «ساخت نانو ذره تیتانیوم دی اکساید و اندازه‌گیری میانگین ذرات آن» است.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی بانو امین، سمینار

در خلاصه‌ای از این پژوهش آمده است که : «با توجه به اهمیت علم نانو در کوچک کردن مواد و افزایش کارآیی آنها، این پروژه تولید نانو ماده تیتانیومم دی اکساید را دنبال کرده تا با استفاده از معادله شرر و برنامه Excel میانگین ذرات آن را در مقیاس نانو  بدست آوریم.

نانو ماده تیتانیوم دی اکساید به صورت سل تولید شد، سل تبدیل به پودر شد، طیف XRD گرفته شد. با استفاده از معادله شرر و برنامه Excel مقیاس ذرات آن 80 nm بدست آمد.»

برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دریافت نمایید.

از دیگر سمینارهای ارائه شده توسط این پژوهشگران «بررسی فعالیت فوتو کالیستی نانو فیلم روی اکساید تولید شده در آزمایشگاه مدرسه» است، که توسط خانم‌ها هانیه سزاوار و سارا صمدی به راهنمایی سرکار خانم نرگس احمد آقائی است.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی بانو امین، سمینار

    در این سمینار عنوان شد که : «با توجه به اهمیت علم نانو در کوچکتر کردن اندازه ذرات و افزایش کارایی آنها، در این پروژه تولید نانوفیلم روی اکساید با ضخامت 80 نانومتر و سپس بررسی خواص فعالیت فوتوکالیستی آن است که نانو فیلم روی اکساید تولید شده توسط پژوهشگران دارای این خاصیت بود که از این کاربرد می‌توان در خود تمیز شوندگی، استریل کردن و تصفیه هوا استفاده کرد.

نانوفیلم روی اکساید به صورت سل تولید شد، بر روی شیشه لایه نشانی کردیم با ضخامت 80 نانومتر، فعالیت فتوکالیستی آن را بررسی کردیم. در نهایت نانوفیلم تولید شده دارای خواص فوتوکالیستی بود.»

اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، می‌توانید این پژوهش را از اینجا دریافت نمایید.

«ساخت بیوپلاستیک قابل تجزیه در خاک» عنوان سمینار دیگری است، که توسط خانم‌ها عطیه قلمبران، مهشاد حمزه لو و فاطمه نظری به راهنمایی سرکار خانم نورالله ارائه گردید.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی بانو امین، سمینار

به گفته این دانش آموزان : «استفاده بیش از حد مردم از پلاستیک‌های نفتی و غیرقابل تجزیه موجب آلودگی محیط زیست می‌شود. زیرا بسیار دیر تجزیه می‌شوند. این پدیده باعث شده تا موادی برای ساخت پلاستیک‌ها جایگزین شود. پس از تحقیقات دریافتیم که می‌توان از نشاسته گیاهانی چون ذرت، سیب زمینی، پلاستیک‌هایی تهیه کرد که زودتر تجزیه می‌شوند و ما این محصول را در آزمایشگاه مدرسه با مواد ساده درست کردیم. سپس تجزیه آن را با تجزیه پلاستیک نفتی با شرایط یکسان در خاک (نور لامپ، حرارت شوفاژ، رطوبت) بررسی نمودیم. نشاسته بسیار سست‌تر هستند و میکروارگانیزم‌ها (حشرات و باکتری‌ها) می‌توانند آنها را راحت‌تر تجذیه کنند.

نتیجه‌ای که از این پژوهش می‌گیریم این است که می‌توان با استفاده از پلاستیک‌های طبیعی و قابل تجزیه در خاک و در مدت زمان کم، مصرف بیش از حد مردم از پلاستیک‌های نفتی و غیرقابل تجزیه را کاهش دهیم و از مشکلات و عوارض پلاستیک‌های نفتی جلوگیری کنیم. یعنی دیگر آلودگی و بیماری‌هایی مانند سرطان که پلاستیک‌های نفتی موجب آن می‌شوند، را از بین برود. ما با توجه به این که میزان گلیسرور در تجزیه آن موثر است به دلیل محدودیت زمانی که در آزمایش داشتیم تا در مدت زمان کمتری تجزیه گردد بیوپلاستیک ما در مدت زمان 10 روز و در شرایط نور لامپ و حرارت شوفاژ و رطوبت یکسان با پلاستیک نفتی، تجزیه گردید.»

این پژوهشگران موفق به کسب رتبه برتر این دوره از جشنواره گردیده‌اند، برای آشنایی بیشتر با این پژوهش می‌توانید فایل آماده شده را از اینجا دریافت نمایید.

عنوان سمینار خانم‌ها مهسا رحمتی، حورا نیا و ملیکا صباغیان «بررسی میزان شکر بر روی رشد قارچ کمبوجا در محیط مدرسه با هزینه کمتر و تولید محصول بیشتر» است، که این پژوهش به راهنمایی سرکار خانم شیخی‌های مقدم به انجام رسیده است.

به گفته این پژوهشگران : «ما در آزمایشاتی که انجام دادیم میزان شکر را روی قارچ‌ها بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هر چه میزان شکر بر روی قارچ‌هایمان بیشتر باشد، محصول بیشتری می‌دهند و تولید مثل بیشتری دارند.»

فایل پژوهش این پژوهشگران از اینجا قابل دریافت است.

«ساخت بایودیزل از روغن کرچک و اندازه‌گیری مقادیر آب و رسوبات و نقطه ریزش و ابری شدن آن و مقایسه با مقادیر استاندارد»، عنوان سمینار خانم‌ها زهرا یزدان، زهرا میر شفیع و نوریه آزادخانی به راهنمایی سرکار خانم نرگس احمد آقایی است. این سمینار به عنوان یکی از سمینارهای برتر این دوره از جشنواره شناخته شد، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید فایل پژوهش را از اینجا دریافت نمایید.

یکی دیگر از سمینارهای ارائه شده توسط پژوهشگران نوجوان این مدرسه در زمینه «شناخت و آگاهی خود از مد و مدگرایی از نظر غرب و اسلام و ارائه یک کتابچه برای دانش‌آموزان راهنمایی و طراحی یک مانتوی اسلامی» بود که توسط خانم‌ها مینا هنجی باقری و فاطمه آقامحمد دباغ به راهنمایی سرکار خانم نرگس مصیبی به انجام رسیده است.

    به گفته ایشان : «هدف ما از این پروژه شناخت منشا و تاریخچه مد و مدگرایی بود. و می‌خواستیم بدانیم که مد چیست و چرا این قدر در جامعه ما رواج دارد؟ مد از نظر لغوی به معنای شیوه، روش، اسلوب و ... می‌باشد ولی از نظر اصطلاحی به این معنا است که مد یک پدیده اجتماعی می‌باشد که به دلایل مختلف در زمانی معین پیدا می‌شود. در واقع تمامی مدهای وارداتی به ایران از سمت کشورهای غربی بوده و سرمایه‌گذران آن در پی تغییر در فرهنگ اسلامی هستند و می‌توان گفت مد یکی از مصادیق تهاجم فرهنگی است.

پایبندی به اصول و مبانی اسلامی و شناخت شاخصه‌های پوشش از لحاظ رنگ، جنس و اندازه باعث می‌گردد که فرهنگ اسلامی به نحو احسن در پوشش جوانان جلوه پیدا کند. ما می‌توانیم با طراحی یک مانتوی اسلامی که با سلیقه جوانان امروزی مطابقت داشته باشد، نشان دهنده فرهنگ خود باشیم. مد و مدگرایی زودگذر است و نباید خود را قربانی آن کنیم.»

در صورت تمایل می‌توانید فایل این پژوهش را از اینجا دریافت نمایید.

آخرین سمینار ارائه شده در زمینه «ساخت تخته پاک کن الکتریکی که در وقت و انرژی صرفه‌جویی کند» بود که این پژوهش توسط خانم‌ها عسل طاهری، یاسمن آقایی و مریم سادات میرخانی به راهنمایی سرکار خانم حسام به انجام رسیده است.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی بانو امین، سمینار

    در خلاصه‌ای از این پژوهش آمده است که : «در این طرح با استفاده از قطعاتی مانند رله، میکروسوئیچ، موتور 127 سی سی، ترانس، ریل، تسمه، آهنربا و ابر مداری بسته شد که تخته پاک کن با حرکت به سمت راست و چپ می‌تواند کل تخته را پاک کند.

استفاده از موتور مناسب می‌تواند قدرت لازم را برای پاک کردن تخته تامین کند. استفاده از آهنربا می‌تواند تاثیر خوبی در پاک کردن تخته داشته باشد.»

این پژوهش یکی از پژوهش‌های ارائه شده در سایت تبیان است، اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید می‌توانید آموزش‌های لازم را از اینجا دریافت نمایید و همچنین فایل پژوهش این پژوهشگران از اینجا قابل دریافت است.

برای مشاهده عکس‌های بیشتر از این پژوهشگران می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی بانو امین (بخش غرفه‌های دانش آموزی)

گالری عکس دستاوردهای پژوهشی راهنمایی بانو امین

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تظنیم: نسرین صادقی