تبیان، دستیار زندگی
كتاب «شرح اسم» كه به بررسی زندگی اجتماعی- سیاسی رهبر حکیم انقلاب می پردازد، در سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان بازخوانی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان و بازخوانی «شرح اسم»

رهبر انقلاب

كتاب «شرح اسم» كه به بررسی زندگی اجتماعی- سیاسی رهبر حکیم انقلاب می پردازد، در سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان بازخوانی شد.

به گزارش روابط عمومی، بخش حوزه علمیه موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان گوشه هایی از كتاب شرح اسم و زندگی اجتماعی سیاسی رهبر حکیم انقلاب سالهای مبارزه علیه استبداد را بازگو می کند.

عبدالله فربود این مقالات را گردآوری كرده و می نویسد:«این كتاب سرشار از حکایت‏هایی خواندنی از منش ایشان در تعامل با نحله‏های فکری گوناگون و صلابت انقلابی در برابر مستبدین است. از جمله این روایت ها، نحوه تعامل ایشان با دو هم سلولی خود در زندانهای شاه است. بدون هیچ مقدمه اضافه‏ای دو خاطره به نقل از کتاب «شرح اسم» تقدیمتان می‎کنیم:

زندانیان سیاسی کمیته مشترک ضد خرابکاری، بر مبنای اصول تعیین شده‌ای هم سلول نمی‌شدند، اما مسئولان زندان گاه برای ایذاء، تحقیر و یا یک دست نشدن زندانی‌های هم‌فکر در یک سلول، در هم‌سلول شدن زندانیان رنگارنگ تعمد داشتند.

شاید بر اساس همین نیت‌ها بود که آقای خامنه‌ای تجربه زندانی بودن با دو کمونیست را در یک سلول به دست آورد.

نخستین آنها جوانی بود که وقتی وارد سلول شد، چهار نفر شدند. این نفر چهارم نگفت چه عقیده‌ای دارد. رفتارش نشان می‌داد که برای ماندن نیامده؛ مانند کسی بود که می‌خواهد برود. وقتی آقای خامنه‌ای سر گفت‌وگو را باز کرد، پاسخ روشنی نشنید و آنچه گفت به حاشیه‌ها و کناره‌ها می‌رسید، نه متن و محتوا.با وجود این، احساس خوبی به او داشت و در همراهی با او کم نمی‌گذاشت. «روزی به او گفتم: در وجودت تمایل به معنویات می‌بینم.» زمان زیادی در آن سلول نماند و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اندکی پیش از انقلاب با آقای خامنه‌ای تماس گرفت و گفت در فلان نشریه مشغول کار است. شواهد نشان می‌داد که عضو حزب توده است. یادی از زمان زندان و جمله‌ای که آنجا از آقای خامنه‌ای شنیده بود، کرد.

پس از پیروزی انقلاب، زمانی که اعضای حزب توده دستگیر شدند، او نیز در میان بازداشت‌شدگان بود. همان زمان همسرش نامه‌ای به آقای خامنه‌ای نوشت و خواستار آزادی‌اش شد، و باز همان جمله‌ای که شوهرش در زندان شنیده بود یادآوری کرد. مدتی را در بازداشت گذراند و آزاد شد و وقتی سند عضویت او در ساواک به دست آمد، روشن شد که او یک متظاهر به افکار کمونیستی بوده است. »

متن كامل این خاطرات در بخش حوزه علمیه سایت قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی