تبیان، دستیار زندگی
با توجه به اینکه آموزش الکترونیکی جزء صنایع خلاق به شمار می رود از این رو جایگاه خاصی در جهان پیدا کرده است، اگر به سمینارها و کنفرانسهایی که برگزار شده و تنوع شرکت کنندگان نگاهی بیاندازیم به مهم بودن موضوع و درآمد زایی آن پی خواهیم برد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درآمد زایی و آموزش الکترونیکی

از آن جا که آموزش الکترونیکی بر پایه فن آوری بوده و میان رشته ای می باشد ( از این جهت که تمامی رشته ها به نوعی با آن در ارتباطند. ) می تواند پیش زمینه خوبی برای اشتغال باشد و نکته دیگری آن که این رشته هزینه کم تری جهت سرمایه گذاری نسبت به صنایع دیگر نیاز دارد.

درآمد زایی و آموزش الکترونیکی

پیش بینی تا سال 2015

طبق آماری که تا سال 2010 داده شده پیش بینی می شود آمریکای شمالی و کانادا بیش ترین خرید محصولات آموزش الکترونیکی را تا سال 2015 داشته باشند، هم چنین نرخ رشد کشورهای اروپایی بیش تر از رشد متوسط جهانی است.

به طور مثال مجارستان و لهستان و... دارای رشد بیش از 20 درصد و رومانی دارای بالاترین رشد در منطقه است در این میان آسیا هم دارای رشد خوبی بوده است و سرمایه گذاران زیادی را به این بخش برای کسب درآمد بهتر کشانده است که در این میان کشور هند بیش ترین و چین و مالزی در رده های بعدی قرار دارند که پیش بینی می شود تا سال 2015 اروپا جای خود را به آسیا خواهد داد.

طبقه بندی درآمدها برحسب محصولات و خدمات یادگیری الکترونیکی

1)  بسته های محتوایی
2)  سرویس های توسعه محتوا
3)   نرم افزارهای تعیین هویت
4)   پلتفرم های آموزشی
5)  سرویس ها و ابزارهای آموزشی
برخی یافته ها حاکی از آن است که بیش ترین سهم فروش محتوای آموزشی مربوط به دانشگاه ها می باشد.
درآمد زایی و آموزش الکترونیکی

شرایط آموزش الکترونیکی در ایران:

حال که تا حدودی با شرایط آموزش الکترونیکی در دیگر نقاط دنیا آشنا شدیم می خواهیم بدانیم در ایران وضعیت به چه صورت است.

از آن جایی که این صنعت در کشور ما آن طور که باید جا نیافتاده است مدیران نیز هنوز طرحی اساسی برای پیشبرد این هدف ارائه  نداده اند. البته در مورد مدارس هوشمند مدت کوتاهی است که مدیران با این مقوله سر و کار دارند ولی روند فکری هنوز با انحرافاتی همراه است.

در این خصوص بد نیست بدانیم که دیگر کشورها "تولید محتوای دیجیتال" و " دسترسی برخط به محتوا" را جزء سرفصل های اولیه خود قرار داده اند که البته در کشور ما هم مسئولین به این سمت می روند.

تخته هوشمند:

جایگزین مناسب وایت برد های معمولی است که با توجه به امکانات متنوعی که در اختیار کاربر قرار می دهد ارائه مطالب را به بهترین کیفیت و در کم ترین زمان ممکن می سازد.

البته چرخه راه اندازی تولید محتوای الکترونیکی در کشور نیازمند شرکت های با بودجه نسبتا خوب و  زیرساخت های فن آوری اطلاعات می باشد.

پسندیده است که مدیران به این مقوله توجه بیشتری نشان دهند تا هم صنعت آموزش الکترونیکی رشد بهتری داشته باشد و هم مدارس هوشمند به سر منزل مقصود برسند.

درآمد زایی و آموزش الکترونیکی

مزایای کسب و کار الکترونیکی:

1. کاهش هزینه های کسب و کار
2.  بالا بردن خلاقیت و پدید آمدن خدمات و محصولات جدید
3.  بهبود روابط با مشتری و شبکه عرضه محصولات
4.  جهانی بودن این بازار
5.  تعاملی بودن
6.  امکان پاسخ گویی 24 ساعته
7.  بالا بودن قدرت تجزیه و تحلیل کالا
درآمد زایی و آموزش الکترونیکی

حال که مزایای آن مطرح شد به ذکر چند نمونه از معایب آن نیز می پردازیم :

1.  امکان به سرقت رفتن اطلاعات و اسرار کاری شرکت ها

2.  احتیاج به قوانین گمرکی

3.  احتیاج به قوانین مالیاتی

4.   لزوم آشنایی با قوانین دیگر کشورها

5.   امکان کلاه برداری از کارت های اعتباری

6.   عدم استقبال از خرید کالاهایی که برای شناخت آن ها نیاز به حواس پنج گانه باشد.

در کسب و کار الکترونیکی مهم این نیست که شما چند سال دارید یا چقدر سرمایه دارید و یا این که در چه محدوده جغرافیایی به سر می برید، ایجاد کسب و کار الکترونیکی به ایده نو و خدماتی که برای مخاطب جالب باشد نیازمند است.

و تنها چیزی که ضرورت دارد آن است که یک نقشه برای رسیدن به هدف خود داشته باشید و این طرح شما باید لاقل دارای چند بخش باشد از جمله:

درآمد زایی و آموزش الکترونیکیدور اندیشی
درآمد زایی و آموزش الکترونیکیهدف
درآمد زایی و آموزش الکترونیکیتکنیک
درآمد زایی و آموزش الکترونیکیبرنامه

و یکی از مقولاتی که باید مورد توجه قرار گیرد آمار بازدیدکنندگان از وب سایت می باشد و برای بررسی آمار کسب و کار الکترونیکی و بالاخص کشورمان می توانید به سایت www.Alexa.com رفته و کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید در این سایت 500 سایت مربوط به هر کشور قرار داده شده است و تحلیل روزانه و ماهیانه سایت انتخابی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

مرکز آموزش الکترونیکی موسسه تبیان

گردآوری: فائزه خاموشی -  تنظیم: یگانه داودی