تبیان، دستیار زندگی
« سی و سه روز استقامت، پایمردی و استواری مقاومت اسلامی در مقابل رژیم اشغالگر »
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات جنگ 33 روزه (قسمت اول)


 روایت سی و سه روز استقامت، پایمردی و استواری مقاومت اسلامی در مقابل رژیم اشغالگر .


خاطرات جنگ 33 روزه

12 جولای 2006: عملیات "وعده الحق"

در این تاریخ نیروهای مقاومت اسلامی نیروهای دشمن را در منطقه "خلت ورده" در کمین انداختند. ماحصل این عملیات دستگیری دو سرباز اسراییلی و به هلاکت رسیدن تعدادی دیگر است.

وقتی یکی از تانکهای موسوم به "مرکاوا" اسراییل وارد خاک لبنان شد تا مجاهدین مقاومت اسلامی را نابود کند، توسط این نیروها منهدم گردید. پس از آن یک دستگاه تانک دیگر "مرکاوا" و یک جنگ افزار کاوشگر در نزدیکی شهرکهای اسراییلی "زاریت" و "شاتولا" مورد اصابت موشک نیروهای مقاومت قرار گرفتند.

13 جولای 2006: حمله رژیم صهیونیستی به زیرساختها و فرودگاه بیروت

2 سرباز صهیونیست دستگیر و 8 نفر آنها کشته شده بودند. این سیلی بسیار محکمی به صورت رژیم غاصب بود. اسراییل خشمگین از آن، به فرودگاه بیروت حمله کرد و باند فرودگاه را نابود ساخت.

چند روز اول حملات صهیونیستها به نفعشان خوب پیش رفت و اکثر معابر و  بزرگراهها تخریب شد. همچنین یکصد پل در سراسر لبنان نیز از بین رفت. اسراییل بیکار ننشست و جنگ نرم را آغاز کرد. خواست تا مردم لبنان را علیه حزب الله تحریک کند اما نتیجه فقط شکست و روسیاهی این رژیم بود.

14 جولای 2006: انهدام ناو جنگی "سعار 5"

در این روز که فقط چند روز از ایام مقدسه میگذشت، میلیونها نفر شاهد ذکاوت و درایت سید حسن نصرالله –رهبر حزب الله – بودند. سید حسن، دوست و دشمن را شگفت زده کرد. او با اشاره به تحقق وعده‌های شگرف خود این جمله معروف را به زبان آورد: " ناوگان رژیم صهیونیستی خانه‌ها و اماکن و شهرهای ما را ویران ساخت. این ناو را خواهید دید که با تمامی سربازان و پرسنل خود در حال غرق شدن است. این تازه آغاز وعده ماست، وعده دیدار در پایان جنگ!".

در این روز، جنگنده‌های اسراییلی منطقه زاهیه لبنان را آماج حملات موشکی و هوایی قرار دادند. حمله‌ای که از سال 1982 تا آن تاریخ بی‌سابقه بود. ایستگاه تلویزیونی "المنار" کاملا نابود شد. منطقه "هارت هرایک" دوباره مورد حمله قرار گرفت. شمار شهدای مقاومت به 50 نفر رسید.

این نوع گفتمان نصرالله همگان را پس از آن میخکوب تلویزیونها، ماهواره‌ها و جراید کرد. طولی نکشید که ناو "سعار 5" به سرنوشت وعده داده شده دچار شد.  رژیم صهیونیستی در آغاز منکر غرق شدن آن شد. اما با لو رفتن قصه، مجبور به پذیرش حقیقت گردید و آمار کشته شدگان را فقط 4 سرباز اعلام کرد.

15 جولای 2006: طبریه در زیر بمب و آتش

در این تاریخ مقاومت لبنان در پاسخ به حملات رژیم اشغالگر قدس، "طبریه" اسراییل را زیر بمب و آتش گرفت. این شهر در 33 کیلومتری مرز فلسطین و لبنان واقع است. علاوه بر این، شهرهایی چون "نهاریا"، "کرمیئیل"، و "صفاد" و پلهای آنها مورد بمباران موشکی قرار گرفت. در پی این حملات متقابل برخی از شهرکهای اسراییلی تخریب شدند.

خاطرات جنگ 33 روزه

16 جولای 2006: بمباران حیفا

در این روز، جنگنده‌های اسراییلی منطقه زاهیه لبنان را آماج حملات موشکی و هوایی قرار دادند. حمله‌ای که از سال 1982 تا آن تاریخ بی‌سابقه بود. ایستگاه تلویزیونی "المنار" کاملا نابود شد. منطقه "هارت هرایک" دوباره مورد حمله قرار گرفت. شمار شهدای مقاومت به 50 نفر رسید.

مقاومت اسلامی نیز این حمله را پاسخ داد. ایستگاه قطار "حیفا" را بمباران کرد که نتیجه به مرگ 8 نفر و زخمی شدن تعداد بیشماری (طبق آمار رژیم صهیونیستی) ختم شد. وقتی دشمن به حملات خود ادامه داد، حزب الله نیز با موشکهای "تندر" خود، شهرهای "آفولا"، "ناصریه" و "گیواتائیم" را بمباران کرد.

سید حسن نصراالله در این زمان در شبکه المنار اعلام کرد: "ما نهایت جوانمردی را نشان دادیم. موشکهای ما جهت بازدارندگی تولید شده است اما وقتی مجبور به دفاع باشیم بر علیه ناحق میجنگیم. ما حتی حرمت گیاهان و محیط زیست حیفا را نگاه داشتیم اما بمباران خود حیفا را چون وعده کرده بودیم، محقق ساختیم".

در این بحبحوه کوفی عنان –دبیر کل سازمان ملل متحد- هیئتی را رهسپار لبنان کرد. همراه این هیئت نامه‌ای خطاب به دولت لبنان بود که شامل این سه بند می‌شد:

خروج از بحران صورت گیرد.

حفظ جان مردم و زیرساختها حیاتی است.

ایجاد آتش بس و تعمیم قانون در سراسر لبنان انجام شود.

"کاندولیزا رایس"  هم بلافاصله با هرگونه آتش بس مخالفت کرد و "زیپی لیونی" –وزیر امور خارجه اسراییل- نیز اعلام داشت: موضع ما همان موضع کشورهای غربی است".

ادامه دارد...

ترجمه: محمدرضا صامتی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: سایت Moqawama