تبیان، دستیار زندگی
مسلمانانی که یك ماه گرسنگی و تشنگی را تحمل کرده اند، هم اكنون زمانی فرا رسیده كه به شادی بپردازند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مرضیه آزادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشن پیروزی بر نفس سرکش
عید فطر


مسلمانانی که یك ماه گرسنگی و تشنگی را تحمل کرده اند، هم اكنون زمانی فرا رسیده  كه  به شادی بپردازند.

منوچهری دامغانی:

 بر آمدن عید و برون رفتن روزه

ساقی بدهم باده بر باغ و به سبزه

در عید فطر ما منتظر پاداشیم كه خداوند این پاداش را به تمام مسلمانان ارزانی داشته و  این وعده را از هیچ یک از بندگانش دریغ نکرده است.

 در این روز، كه روز خوش یومنی برای ما محسوب می شود به چه كارهایی می پردازیم؟

 شادی و نشاط، واژه‌هایی است که همیشه بعد از کلمه‌ی عید به ذهنم خطور می‌کند، خانواده‌های ایرانی عادت دارند که همیشه در این عید دوست داشتنی، در خانه ی بزرگ فامیل جمع می‌شوند و  بهترین روز این گونه برای ما رقم می‌خورد.

عیدی كه بزرگترین عید برای مسلمانان به شمار می‌آید كه در این خصوص احادیث و روایات بی شماری از جانب پیامبر و امامان وجود دارد که مطمئنم شما کاربران تبیان از بیشتر این احادیث مطلع و آگاه هستید.

نخستین روز ماه شوال روز مبارکی برای تمام مسلمانان به شمار می‌آید که این روز هم اجر و پاداش خود را دارد.

عید فطر

برای ما ایرانی‌ها عید فطر آداب و رسوم ویژه ای دارد که البته ممکن است مردم در مناطق مختلف کشور این روز قشنگ را هر یك به نحوی برگزار کنند.

هر خانواده ای عادت خاصی برای این روز باشکوه دارد اما تا آنجا كه من اطلاع دارم، در این روز  همه ما مقدماتی را محیا می كنیم و آماده می شویم از خداوند به خاطر نعمات فراوانی که به ما داده است تشکر می‌کند و سر تعظیم فرود ‌آوریم.

یکی از بهترین و مهم‌ترین روایاتی که در خصوص عید فطر وجود دارد، از زبان امام علی (ع) است که در یکی از خطبه‌هایشان فرمودند:  ای مردم! عید فطر روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می‌گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و ناامید می‌گردند و این شباهتی زیادی به روز قیامت دارد.

رمضان، دعوتی است به بازیافتن «خود گمشده»، ندایی است برای توجه به خدای فراموش شده و عید فطر عید خداجویی و خداپرستی است .

امروز روز عید فطر است؛ عیدی که زمین و زمان را غرق شادی و سرور می‌کند و ساکنان زمین به شکرانه یک ماه عبادت و نیایش، جشن می‌گیرند و به راستی که در این روز بزرگ، زمین، زمان و آسمان در جوش و خروش اند.

می‌گویند: عید فطر، عید زیبایی‌های معنوی است. عید فطر، عید بشارت و عید سعادت است.

عید سعید فطر برای مسلمانان، هدیه ای آسمانی است، هدیه ای برای تو و برای من، که باید از این نعمت شاکر باشیم و به خوبی قدر آن را بدانیم.

شما دوستان من این عقیده را قبول دارید که می‌گویند: عید فطر، نمادی از وحدت مسلمانان است؟

ای کاربران تبیان، بیایید و جوایزتان را دریافت کنید. عید سعید فطر، به قشر خاصی اختصاص ندارد و برای تمام طبقات جامعه اسلامی، همه در صف بندگی خداوند قرار می گیرند و به دعا و مناجات با او می ‌پردازند.

عید سعید فطر

در این روز عزیز و دوست داشتنی، که تو و من این روز را به  همراه خانواده‌هایمان جشن می‌گیریم و به شادی می‌پردازیم، بیایید هموطنان مان را نیز فراموش نکنیم.

می‌دانم که عید فطر شاید تا سال های سال برای مردم آذربایجان با شادی و خنده همراه نباشد اما بودن ما، یا کمک رساندن به آنها می‌تواند غمی از غم‌های فراوان آن‌ها را کاهش دهد.

این عید، عید دوست داستن، عید عشق ورزیدن و کمک کردن است، ای دوست من بیا شاد باشیم و دیگران را نیز شاد کنیم، بیایید عشق بورزیم و این دوست داشتن را به دوستان و هموطنان مان هدیه دهیم.


کاربران تبیانی، دوستتان دارم و عیدتان مبارک