تبیان، دستیار زندگی
همزمان با سومین شب از لیالی پر خیر و برکت قدر در مورخ 21/5/91، افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاحیه هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت در مشهد برگزار شد

افتتاحیه هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت در مشهد

همزمان با سومین شب از لیالی پر خیر و برکت قدر در مورخ 21/5/91، افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برگزار شد.

در این مراسم پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری بین المللی مصری شیخ ابراهیم حسن ورده، محمود صلاحی، استاندار خراسان رضوی با تاکید بر فعالیت های قرآنی مسئولان مشهد در چند سال گذشته تصریح كرد: بر اساس همین تصمیم ما دو سال قبل میزبان سومین همایش بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان کشورهای اسلامی بودیم و سال پیش از آن میزبانی بیست و چهارمین همایش قرآنی دانشجویی کشور را برعهده داشتیم  و امسال نیز به برکت حضور مقام معظم رهبری میزبان قرای بین المللی بودیم.

صلاحی ضمن اشاره به اینکه در هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت بیش از 800 غرفه وجود خواهد داشت، تاکید کرد: در این نمایشگاه 23 هزار متر مربع فضا، متعلق به نمایشگاه قرآن است و بیش از 800 غرفه در آن فعالیت خواهند داشت، با حضور هشت کشور و در حدود 40 بخش در این نمایشگاه فعالیت می كنند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه همه ساله سه نمایشگاه پژوهش، قرآن و کتاب در مشهد برگزار می شود، کیفیت سال به سال آنها را بهتر از قبل ارزیابی کرد و گفت: این نمایشگاه هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمیت نسبت به سال گذشته بسیار بهبود یافته است، ما سه نمایشگاه هفته پژوهش، قرآن و عترت و نمایشگاه کتاب را همه ساله برگزار می کنیم و جای شکر است که این نمایشگاه ها سال به سال هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمیت پیشرفت های قابل توجهی دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قرآن کتاب هدایت بشری است، در خصوص ترغیب مردم به فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: قرآن کتاب هدایت بشری است و کتابی است که خدا در آن فرموده قرآن را حفظ خواهد کرد تا در هیچ زمانی دچار تغییر و تحریف نشود، قرآن کتابی است به تالیف خداوند متعال که بر پیامبر اکرم نازل شده و نقش اصلی را در هدایت انسان ایفا می کند، کما اینکه حضرت علی (ع) در خصوص اهمیت هدایت می فرماید: هدایت انسان از آنچه آفتاب از ازل تا ابد بر آن می تابد، بالاتر است.

مردم ایران زیبنده داشتن بیشترین حافظ قرآنند

صلاحی با تاکید بر افزایش ظلم و جور در تمام دنیا، این زمان را بهترین فرصت برای معرفی قرآن و عترت به جهانیان دانست و تصریح کرد: امروز ظلم و ستم در دنیا بیداد می کند و نظام سلطه با هر ابزاری که شده سعی در فریب مردم دنیا دارد، هر چند این خدعه ها  برای جهانیان رو شده؛ اما ما به عنوان مسلمان باید از این فرصت استفاده کنیم و قرآن و عترت را به درستی به تمام جهان معرفی کنیم.

استاندار خراسان رضوی همچنین ضمن اشاره به راههای مقابله با جنگ نرم، افزایش فرهنگ قرآنی را مهم ترین روش مقابله با جنگ نرم دشمن دانست و بیان کرد: نباید فراموش کنیم که دشمن عملیات نرم خود را گسترده تر کرده و در این شرایط بهترین و موثر ترین راه مقابله با این هجمه، قرائت قرآن، فهم و حفظ قرآن، خواندن ترجمه های حتی معمولی قرآن و توجه به تفسیر های قرآنی است.

وی ضمن اشاره به وظیفه مسئولان در معرفی فرهنگ قرآنی به نسل جوان با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در مورد افزایش حافظان قرآن تا 10 میلیون نفر گفت: امروز وظیفه داریم قرآن را آنطور که هست برای نسل جوان معرفی کنیم، و سعی کنیم جوانان بیش از هر زمانی به سمت قران بیایند، کشور لیبی با شرایط و موقعیتی صحرایی دارای هفت میلیون نفر جمعیت است؛ اما همین کشور یک میلیون نفر حافظ قرآن دارد آن هم با این شرط که سواد کلاسی در آنجا خیلی بالا نیست؛ بنابراین زیبنده مردم ایران است که بیشتری حافظ قرآن در سراسر دنیا را داشته باشد.

جواد جعفری در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن مشهد اظهارکرد: میزان وسعت هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در مقایسه با نمایشگاه مشابه سال گذشته 4هزار و 500 متر مربع افزایش یافته است.

وی به شاخص ترین رویکرد هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد  سال جاری اشاره کرد و افزود: نمایشگاه قرآن و با رویکرد شاخصهای فرهنگ رضوی، اهمیت نماز، امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب در حال برگزاری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی نیز به نقاط شاخص این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: حضور 92 هنرمند برجسته در بخش هنرهای قرآنی، برگزاری کنگره بین المللی شعر بیداری اسلامی و حضور چشمگیر تشکل ها، موسسات قرآنی و برگزاری مسابقه عکاسی آماتور از جمله نقاط شاخص این  دوره  از نمایشگاه است.

جعفری همچنین از دعوت هنرمندان فعال در برخی نقاط کشور که در زمینه مد و پوشش اسلامی و تجسم و مفاهیم قرآنی فعالیت‌های مفید و دستاوردهای قابل توجهی انجام داده اند، برای ارائه توانمندی های خود در نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد خبر داد.

وی افزود: هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد در بخش های تبلیغات، محافل و نشست‌ها، موسسات و تشکل ‌های قرآنی، ادارات، نهادها و سازمان‌های هنری، کودک و نوجوان، نشر الکترونیک، نشر مکتوب، مطبوعات دینی، بصیرت و جنگ نرم، بیداری اسلامی، تدبر در قرآن و داستان‌ های قرآنی از جمله بخش های نمایشگاه قرآن و عترت مشهد است.

جعفری ادامه داد: فیلم ‌های قرآنی و ایده ‌پردازی قرآنی، آموزش، ختم روزانه قرآن، روابط عمومی، نظارت و ارزیابی، سحری‌ خوانی و مناجات ‌خوانی، قرآن و نسخ خطی، شعر و ادب، صنایع دستی، مشاوره‌های قرآنی، ایثار و شهادت، عفاف و حجاب و تجلیل از برگزیدگان و خادمان قرآن از دیگربخش های نمایشگاه قرآن و عترت مشهد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در همین رابطه تصریح کرد: آستان قدس رضوی، کانون های فرهنگی و هنری مساجد، حوزه علمیه، دانشگاه، بانوان و خانواده، مشاوره قرآنی، مقاومت و قرآن، عترت و ولایت، فرهنگسراهای تخصصی شهرداری مشهد، قرآن و نجوم، قرآن و فرهنگ ملل و تدبر در قرآن و سیره و پ ‍ ‍ ژوهش های  قرآنی از جمله نهاد هایی هستند در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.

لازم به ذکر است، این نمایشگاه در روزهای بیست و یکم الی بیست و هفتم مرداد ماه از ساعت 17 تا 24 در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی مشهد پذیرای بازدید کنندگان است.

محمدولی طاهری بنکدار – دفتر خراسان

تنظیم: هومن بهلولی