تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران دبستان بانو امین به مدیریت سرکار خانم اعظم ایرانمنش در دو بخش غرفه و سمینارهای هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبستان بانو امین

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

دستاوردهای دبستان بانو امین

پژوهشگران دبستان بانو امین به مدیریت سرکار خانم اعظم ایرانمنش در دو بخش غرفه و سمینارهای هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه

«بررسی تاثیر خاك‌های مختلف در رشد گیاهان تربچه و شاهی و تولید بسته‌های  كشت و پرورش این گیاهان» عنوان پژوهش خانم‌ها محیا اشرافی، حنانه آذرپناه، مهگل زارع و محیا محبی مقدم به راهنمایی سرکار خانم سمانه مظاهری بود.

دستاوردهای دبستان بانو امین

به گفته این پژوهشگران : «با توجه به ضرورت مصرف ویتامین‌ها، تلاش کردیم دو گیاه شاهی و تربچه را که مناسب کاشت در فصل زمستان هستند را از نظر نیازهای مختلف بررسی کنیم و بسته‌هایی جهت کاشت آن ها تولید کنیم. از آنجا که بستر کاشت گیاه عامل مهمی در رشد گیاه بوده و لازم بود که ما آن را در بسته پیشنهادی تامین کنیم، ترکیبات متفاوت را از خاک‌های شنی، رسی و ... را بررسی کرده و نمونه موجود را انتخاب کرده و گیاه خود را در آن کاشتیم و با تامین سایر شرایط به طور یکسان برای همه گیاهان آن ها را پرورش داده، مشاهدات خود را در ارزیابی 2 هفته ثبت نمودیم.

سپس بهترین ترکیب خاکی که گیاه در آن بیشترین میزان رشد را داشت انتخاب کردیم و جهت تولید بسته‌ها از آن استفاده نمودیم تا در اختیار دیگران که باغچه ندارند قرار دهیم.»

برای مشاهده این پژوهش می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دریافت نمایید.

موضوع پژوهش خانم‌ها فاطمه سعادتی، زهرا مقدم‌نیا، حلیه بحرینیان و فاطمه واله به راهنمایی سرکار خانم مریم عزتی «طراحی و ساخت وسیله‌ای مجهز به آهنربای الکتریکی برای جابه جایی اجسام»  بود.

دستاوردهای دبستان بانو امین

در خلاصه‌ای از این پژوهش آمده است که : «در این پروژه ابتدا با روش ساخت آهنربای الکتریکی آشنا شدیم. سپس با تعدادی آهنربا ابتدا اجسام مختلف را با ترازو وزن نمودیم. سپس قدرت آهنربا را با ولتاژهای مختلف اندازه‌گیری کردیم، یعنی به ترتیب باطری 5 ولت، 3 ولت، 6 ولت، 9 ولت، 18 ولت، جریان برقرار نموده و خاصیت آهن ربایی را بررسی کردیم.

برای ساخت دست سازه خود، ابتدا لوله‌ای را به 4 قسمت تقسیم نمودیم که اندازه هر قسمت 25 سانتی‌متر شد. سپس آهنربای 1200 دور را داخل لوله قرار دادیم و پس از آن باطری 9 ولت و کلید قطع و وصل را به مدار اضافه نمودیم.

با انجام این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که هر چه جسم سنگین‌تر باشد، نیاز به آهنربای قوی‌تر داریم، برای این منظور دو راه وجود دارد،  اولین راه افزایش ولتاژ و دومین راه افزایش تعداد دورهای سیم پیچ می‌باشد.»

اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، می‌توانید نتایج این پژوهش را از اینجا دریافت نمایید.

از دیگر موضوعات ارائه شده در این غرفه می‌توان به پژوهش خانم‌ها شعری طریقت، مونا حكیم هاشمی، سماء جورابچی و زینب كیهانی تحت عنوان «بررسی  فواید و آسیب‌های نفت در محیط زیست و تاثیر میكروب‌های نفت‌خوار در طبیعت»  اشاره نمود.

دستاوردهای دبستان بانو امین

این پژوهشگران در تشریح اقدامات صورت گرفته در این پژوهش موارد زیر را مطرح نمودند :

  • جمع آوری اطلاعات در مورد باکتری‌ها و ساختمان آنها
  • جمع آوری اطلاعات در مورد نفت
  • مشاهده باکتری‌های و ساختمان آنها
  • انجام آزمایش‌های مربوط به بررسی اثرات نفت
  • انجام آزمایش‌های مربوط به کشت باکتری‌های مقاوم به نفت
  • انجام آزمایش‌های مربوط به جدا نمودن باکتری‌های مقاوم به نفت
  • قراردادن باکتری‌های در محیط آلوده به نفت و بررسی عملکرد آنها.

«پس از گذشت یک صفحه نفت به تکه‌های کوچک تقسیم شده و مرتباً از مساحت آن کم می‌شود که می‌تواند ناشی از فعالیت‌های باکتری‌های نفت خوار باشد.»

برای کسب اطلاعات بیشتر، نتایج این پژوهش را می‌توانید از اینجا دریافت نمایید.

آخرین پژوهش ارائه شده در این غرفه در خصوص «طراحی و ساخت باطری خورشیدی با قابلیت ردیابی»  بود. که این پژوهش توسط خانم‌ها فاطمه بابایی، آیه باقریان، مریم طاهری و فاطمه یکه یزدان دوست به راهنمایی سرکار خانم سمانه مظاهری به انجام رسیده است.

دستاوردهای دبستان بانو امین

در چکیده این پژوهش آمده است : «پس از تحقیق درباره انرژی خورشیدی، تصمیم گرفتیم وسیله‌ای بسازیم که در روز نور خورشید را ذخیره کند و در شب یک لامپ را روشن کند. اما برای این منظور که انرژی بیشتری را بتواند در خود ذخیره کند، سعی کردیم وسیله را به گونه‌ای بسازیم که بتواند باتری خورشیدی را مثل گل آفتابگردان به سمت خورشید بچرخاند. بعد از یافتن و طراحی مدار ردیاب خورشیدی شروع به ساخت این وسیله نمودیم. برای شروع مدار ردیاب خورشیدی را بر روی فیبر چاپی با ماژیک کشیدیم و بعد آن را درون اسید انداختیم تا لایه‌ مسی آن را از بین ببرد. بار اول قسمت‌هایی از مدار پاک شده بود، به همین دلیل دوباره تکرار نمودیم. سپس جاهایی که باید قطعات را قرار می‌دادیم سوراخ کردیم، و پس از آن قطعات را روی مدار فیبر چاپی پیاده کردیم.

با انجام این پژوهش با قطعات الکتریکی آشنا شدیم و طرز چاپ مدار را یاد گرفتیم. همچنین فهمیدیم اگر پایه‌های ترانزیستور را اشتباه بزنیم مدار کار نمی‌کند. با طرز کار مولتی‌متر آشنا شدیم و فهمیدیم اگر 2 مقاومت را با هم موازی کنیم مقاومت آنها نصف می‌شود.»

برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید فایل پژوهش را از اینجا دریافت نمائید.

سمینار

عنوان سمینار خانم‌ها زهرا دستوری، شیما شفیعیون، فاطمه شكرابی و فاطمه كاووسی‌فر «بررسی تاثیر نورهای رنگی و صدای باران و شكستن شیشه بر رشد گیاه گل گندمی» است. این پژوهش با راهنمایی سرکار خانم سمانه مظاهری به انجام رسیده است.

دستاوردهای دبستان بانو امین

این پژوهشگران در ارائه خود بیان نمودند که : «همواره شنیده‌ایم رنگ‌ها و صداهای موجود در طبیعت بر محیط پیرامون تاثیر دارند. برای مشاهده برخی از این تاثیرات آزمایش‌هایی را به طور جداگانه با رنگ‌های نارنجی، سبز، قرمز، زرد، بنفش و آبی و صداهای باران و شکستن شیشه بر روی گیاه گل گندمی انجام دادیم.

ما با آزمایش کردن طلق‌های رنگی بر روی گیاهان گل گندمی و مشاهده نمودارها و مقایسه آن ها با هم به این نتیجه رسیدیم که رنگ‌های نارنجی و سبز تاثیر بیشتر و بهتری روی رشد و نمود گیاه دارند.

در مورد صداها نیز باید بگوئیم که گیاهی که برای آن صدای شکستن شیشه پخش شده برگ‌هایش زرد و نقطه‌‌های قهوه‌ای زیادی در آن دیده می‌شد در مقایسه با گیاهی که صدای باران برای آن پخش شده، کم‌تر رشد کرده و گیاهی که صدای باران برای آن پخش شده شاداب‌تر و سالم‌تر بوده و برگ‌های آن رشد بیشتری داشته است.»

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره این پژوهش، می‌توانید فایل‌های مرتبط را از اینجا دریافت نمائید.

«بررسی و مقایسه 2 روش تدریس خلاقانه جهت آشنایی دانش آموزان پایه چهارم با آنتی بیوتیک گیاهی» عنوان سمینار خانم‌ها سیده زهرا مرتضوی، نیلوفر براتی، نیلوفر محمد زاده و نگین سلمان زاده به راهنمایی سرکار خانم سمانه مظاهری بود.

دستاوردهای دبستان بانو امین

به گفته این پژوهشگران : «از جمله اقدامات صورت گرفته در این پژوهش می‌توان به تهیه یک سری آنتی‌بیوتیک گیاهی و آشنایی با نحوه عملکرد و تاثیر آنها در درمان بیماری‌ها اشاره نمود. سپس 2 طرح درس خلاقانه جهت آشنایی دانش آموزان پایه چهارم با این موضوع ارائه نمودیم. که در یکی از این طرح درس‌ها ارائه محتوای آموزشی به همراه پاورپوینت بوده و در دیگری ارائه محتوا به طریق فراهم کردن محیط عطاری و گیاهان. سپس به فاصله یک هفته کار را ارائه داده و در 2 زمان متفاوت اجرا کردیم. سعی کردیم متغییرهای مزاحم را کنترل کنیم و از هر 2 بار ارائه دانش آموزان آزمون گرفتیم. البته سوالات بر اساس حیطه‌های شناختی، مهارتی طراحی شده بود.

ارائه به روش ایجاد محیط عطاری، موفق نبود چرا که دانش آموزان متوجه سوالات و وسایل آورده شده به کلاس شده و دچار حواس پرتی شدند. اما ارائه با استفاده از نرم افزار پاورپوینت به دلیل دیدن و شنیدن مورد تاثیر قرار گرفت.»

برای مشاهده این پژوهش می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دریافت نمایید.

برای مشاهده عکس‌های بیشتر از این پژوهشگران می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

گزارش تصویری دستاوردهای پژوهشی دبستان بانو امین

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی