تبیان، دستیار زندگی
روزه دار حق دارد با همسرش شوخی کند؟ اگر جنب شود چطور؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : رضا زهروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شوخی روزه دار با همسر خود!

احکام


حیا گرچه فضیلت بزرگی است كه «من لا حیا له لا دین له» اما این فضیلت معنا دارد و معنای آن شامل كم رویی یا خجالت نابجا در سوال كردن از احكام نیست؛ بلکه معنای عبارت ذکر شده این است که در بیان و سوال احكام جای حیا نیست و اینجا حیا معنا و مصداق ندارد نه اینكه اینجا خدای ناخواسته بی حیایی ممدوح است.

با این مقدمه یكی از مهمترین مسائل مفطرات روزه را كه بسیاری از جوانان نیازمند دانستن آن هستند در قالب یك داستان كوتاه و ساده تقدیم شما می نماییم.

-          سلام آقای حسینی.

-          سلام برادر جان احوال شما؟

-          خوبم ممنونم شما چطور؟

-          الحمدلله بنده هم خوبم اوضاع زندگی تازه تان چطور است؟

-          خوبم الحمدلله.

-          البته می دانم برای شما که جوانید بعضی مسائل ماه رمضان کمی سخت تر است.

-          بله استاد همین طور است.

-          خوب دقت کن احکامش را یاد بگیرید.

-          بله حتما .

-          خوب با بنده فرمایشی ندارید؟

-          چرا استاد برای همین آمدم خدمت شما. اما شما سبقت در سلام داشتید.

-          بله در خدمتم.

-          اگر با همسرم شوخی کنم یا ایشان با بنده .

-          خوب.

-          اشکال دارد؟

-          شب که اشکال ندارد چون با غسل طهارت را حفظ می کنید تا قبل از اذان صبح.

-          اما در روز چطور؟

-          بستگی دارد .

-          به چه بستگی دارد؟

-          بستگی دارد که چقدر به آن عادت دارید.

-          یعنی عادت به شوخی کردن؟

برخی می گویند صرف عادت نداشتن کافی نیست باید مطمئن باشد که منی از او خارج نمی شود والا حق ندارد از این شوخی ها کند

-          نه آقای حسینی منظور این است که در رساله ها هم عینا ذکر شده، منظور این است که عادت نداشته باشد که بعد از بازی و شوخی جنب شود. (جنب شدن از نظر فقهی دو صورت دارد كه یكی از آنها كه مربوط به این مقاله است  این است كه منی از شخص خارج شود.)

-          می شود یکبار دیگر بفرمایید متوجه نشدم.

-          ببین عین عبارت رساله این است که در صورتی که شخص عادت نداشته باشد که بعد از بازی و شوخی منی از او خارج شود اگر چه اتفاقا منی بیرون آید روزه او صحیح است .

-          بله متوجه شدم .

-          الحمدلله .

-          حالا یک سوال دیگر اگر شخص عادت ندارد اما شوخی را آنقدر ادامه دهد تا آنجا که نزدیک است جنب شود خودداری نکند تا جنب شود چطور؟

-          آقای حسینی اگر این کار را بکند روزه اش باطل است.

-          نظر همه ی مراجع همین است؟

-          خیر فرق می کند.

-          چه فرقی؟

-          این که عرض کردم نظر حضرت امام (ره) است والا مراجع دیگر غالبا سخت گیری بیشتری دارند.

-          چطور؟

-          امام(ره) همانطور که عرض کردم می گوید اگر عادت ندارد که بعد از شوخی با همسرش جنب شود روزه‌اش صحیح است اما برخی صرف اینکه عادت ندارد را کافی نمی دانند.

-          پس چه چیزی را لازم می دانند؟

-          برخی می گویند صرف عادت نداشتن کافی نیست باید مطمئن باشد که منی از او خارج نمی شود والا حق ندارد از این شوخی ها کند.

-          بسیار ممنونم متوجه شدم .

-          ان شاء الله همینطور باشد و ..

-          و چه؟

-          و البته یادت نرود كه احتیاط كردن در این موارد خوب است و اینجا مثل طهارت و نجاست نیست كه نباید وسواس شد.

-          بله آقا.

-          ان شاءالله موفق باشید، در سحر ما را دعا کن .

-          چشم التماس دعا.

-

                                                                                                                                   رضا زهرایی

عضو هیات علمی دانشگاه

بخش احكام اسلامی تبیان


منابع و مآخذ

مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید. گرد آورنده: سید محسن محمودی، انتشارات علمی فرهنگی صاحب الزمان(عج) مجموعه چهار جلدی، قم  .

توضیح المسایل امام خمینی(ره)

اجوبة الاستفتاءات،  مقام معظم رهبرى (دام ظله)

استفتاءات آیت‏الله سیستانى (دام ظله)، Sistani.org.

توضیح المسایل آیت‏الله وحید خراسانی (دام ظله)

جامع المسائل آیة‏الله فاضل لنكرانى، ج 1، ج 2،

استفتاءات، ج 2،  آیت‏الله نورى (دام ظله)

توضیح المسایل آیت‏الله صافى (دام ظله)

توضیح المسایل آیت‏الله تبریزى (ره)

توضیح المسایل آیت‏الله بهجت (ره)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.