تبیان، دستیار زندگی
برخیز ای چاووش شهر عشق برخیز غسل زیارت كن ز نهر عشق برخیز بربند محمل را و برپا كن علم را آواز ده، آواز عشاق حرم را هر سر كه پیمان بلا دارد بیاید هر كس هوای كربلا دارد بیاید آنچه قرار است در این مطلب بخوانید متن کامل مقاله ای است از شهید آوینی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمزپیروزی‌


برخیز ای چاووش شهر عشق برخیز

غسل زیارت كن ز نهر عشق برخیز

بربند محمل را و برپا كن علم را

آواز ده، آواز عشاق حرم را

هر سر كه پیمان بلا دارد بیاید

هر كس هوای كربلا دارد بیاید

آنچه قرار است در این مطلب بخوانید متن کامل مقاله ای است از شهید آوینی که با عنوان رمزپیروزی‌ ارائه می شود.


رمزپیروزی‌

‌شقایق‌های سرخ خوزستان بار دیگر بر یكی از بزرگ‌ترین وقایع تاریخ جهان شهادت می‌دهند. اینان بر زمینی روییده‌اند كه بی‌وضو نمی‌توان در حریم مقدس آن قدم گذاشت. شقایق‌های سرخ خوزستان بار دیگر پذیرای قدوم مجاهدانی هستند كه همه‌ی تاریخ منتظر آمدن آنان بوده است، و اكنون آنان آمده‌اند تا غایات الهی تاریخ را تحقق بخشند و نور خدا را در كره‌ی ظلمانی زمین كامل گردانند.

حزب الله اهل اطاعت و ولایت است و قدر نعمت می‌شناسد، فداكار است و از مرگ نمی‌ترسد و گوش به فرمان «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم» سپرده است و اینچنین، تو گویی خداوند وظیفه‌ی تحقق اهداف الهی همه‌ی انبیا را بر گرده‌ی صبور و پرقدرت آنان نهاده است، و چه شرفی از این بالاتر؟ حزب الله از جانب خدا مأمور است كه انسان را و جهان را تغییر دهد؛ انسانی كه امروز بیش از هر زمان دیگر گرفتار ظلمت شرك و بت‌پرستی است. در اینچنین دنیایی كه بشر امروز بت خویشتن را می‌پرستد، ظهور حزب الله معجزه‌ای است كه از نفخات قدسی دم مسیحایی امام امت بر می‌آید.

حزب الله پیروز است و پیروزی خویشتن را مدیون فقری است كه در پیشگاه غنی مطلق دارد، و معراج تكامل او این است كه وسیله‌ای در خدمت تحقق اراده‌ی حق باشد و از همین است كه حزب الله اهل اطاعت است و سر به فرمان اولی الامر دارد.

تو گویی هنوز فریاد امیرالمۆ‌منین علی (ع) در پهنه‌ی جاودان تاریخ طنین‌انداز است كه: «كجایند آن قومی كه به اسلام فرا خوانده شدند و پذیرفتند، قرآن را خواندند و بر احكام آن‌ استقامت ورزیدند، به سوی پیكار با دشمن برانگیخته شدند و از سر وله و شیدایی و اشتیاق، همچون شیفتگی ناقه‌ای به فرزندش، اجابت كردند؛ شمشیرها از غلاف بر كشیدند و گرداگرد كره‌ی زمین را گروه گروه و صف اندر صف فرا گرفتند؟»(1)

«آن كه با نشاط و اشتیاق در صحنه‌ی جهاد به سوی خدا بشتابد همانند تشنه‌كامی است كه به سوی آب می‌رود. بهشت در زیر سایه‌ی نیزه‌ها قرار گرفته است و امروز اخبار پنهان به آزمایش در صحنه‌ی نبرد آشكار می‌گردد، و سوگند به خدا كه اشتیاق من برای رو به رو شدن با دشمن از اشتیاق دشمن به فرار بیش‌تر است.»(2)

اشتیاق حزب الله برای رو به رو شدن با دشمن از اشتیاق دشمن به فرار بیش‌تر است و تو گویی حضرت علی‌(ع) این خطبه را در شأن حزب الله فرموده است و اگر اینچنین هم باشد عجیب نیست.

صبح پیروزی، در صحنه‌ی عظیم‌ترین وقایع تاریخ، حزب الله مرحله‌ای را به پایان برده و مرحله‌ای دیگر را آغاز كرده است. او خسته نمی‌شود و ملالت را بر قلب استوارش راهی نیست. اینان همان قومی هستند كه درباره‌شان امام كاظم (ع) فرموده‌اند: «مردی از قم قیام می‌كند و مردم را به سوی حق فرا می‌خواند. بر گرد او قومی همچون پاره‌های آهن اجتماع می‌كنند. تندباد حوادث آنان را متزلزل نمی‌سازد، از جنگ خسته نمی‌شوند و نمی‌ترسند، بر خداست كه توكل می‌كنند، و عاقبت از آن متقین است.» آری آن مرد قیام كرده است و آن قوم دلاور نیز بر گرد او اجتماع كرده‌اند و قیام هنوز ادامه دارد، و عاقبت نیز از آن متقین است.

رمز پیروزی این است: یا فاطمة الز‌هرا. رزمندگان در فضای پرنشاطی كه با سلام و صلوات و رایحه‌ی نصرت خدا و پیروزی معنای دیگری یافته است، با قایق خود را به آن سوی رود می‌رسانند.

اینان مجاهدانی هستند كه خداوند مأموریت تغییر دادن انسان و جهان را بر گرده‌ی صبورشان نهاده است. آنها حزب الله هستند، همانان كه قرن‌ها كره‌ی زمین قدوم مباركشان را انتظار می‌كشید كه بیایند و گره از كار فروبسته‌ی انسان بگشایند، و اكنون اینان آمده‌اند و نصرت خدا را نیز به همراه دارند. رمز پیروزی چیست؟

دشمن حیرت‌زده است كه چگونه دژهای به ظاهر استوار مكر او در برابر تكبیر بسیجی‌هایی كه به‌یكباره و بدون واهمه با آرپی‌جی و كلاشینكف سر می‌رسند، فرو می‌ریزد.

دشمن رمز پیروزی ما را نمی‌داند و از همین است كه هنوز شكست كامل خویش را باور ندارد. حزب الله هر چند وطن خویش را دوست می‌دارد، اما از تعلقات جغرافیایی آزاد است و برای آب و خاك نیست كه می‌جنگد. میهن او اسلام است و ایران را از آن دوست می‌دارد كه درخت ایمان او در خاك مباركش ریشه گرفته است. ایران امروز مركز آن نور مقدسی است كه در ظلمات این عصر درخشیدن گرفته است و فردای تاریخ را تا عصر عدالت جهانی روشن خواهد ساخت.

یكی از اسرا هم‌قطارهای خویش را كه به این سو و آن سوی دهكده گریخته‌اند فرا می‌خواند: «بیایید! اینها لشكریان اسلام هستند، به شما كاری ندارند و هر چه درباره‌شان گفته‌اند دروغ است.»

اینان مجاهدانی هستند كه خداوند مأموریت تغییر دادن انسان و جهان را بر گرده‌ی صبورشان نهاده است. آنها حزب الله هستند، همانان كه قرن‌ها كره‌ی زمین قدوم مباركشان را انتظار می‌كشید كه بیایند و گره از كار فروبسته‌ی انسان بگشایند، و اكنون اینان آمده‌اند و نصرت خدا را نیز به همراه دارند. رمز پیروزی چیست؟

آنها حزب الله هستند، همان‌ها كه قرن‌ها كره‌ی زمین قدوم مباركشان را انتظار می‌كشید كه بیایند و گره از كار فروبسته‌ی انسان بگشایند. دشمن رمز پیروزی ما را نمی‌داند و از همین است كه هنوز شكست كامل خویش را باور ندارد و می‌پندارد كه توان ایستادن در برابر رزمندگان اسلام را داراست.

صلات ظهر بچه‌هایی كه دیشب عمل كرده‌اند، در پناه دیوارها منتظر فرمان هستند. بعضی نماز می‌خوانند، بعضی غذا می‌خورند و بعضی در روی همان هره‌ی كم‌عرض كنار دیوار خوابیده‌اند. بچه‌ها در نماز از آنچنان خشوعی برخوردارند كه تو گویی حضور خود را در پیشگاه حضرت حق می‌بینند و با همان تكبیر نخستین، به ملكوت پر رمز و راز عالم اتصال یافته‌اند. بگذار دشمن هرگز رمز پیروزی ما را در نیابد.

چیزی نمی‌گذرد كه بار دیگر فرماندهان لشكر اسلام رزمنده‌ها را برای ادامه‌ی عملیات فرا می‌خوانند و آنها نیز اجابت می‌كنند. حزب الله اهل ولایت و اطاعت است و سر به فرمان «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم» سپرده است و اگر كسی اینچنین باشد، دیگر شیطان را بر او تسلطی نیست و در برابر همه‌ی قدرت‌های استكباری، بدون واهمه «نه» خواهد گفت. درود بر حزب الله.

O

بسیجی عاشق كربلاست، و كربلا را تو مپندار كه شهری است در میان شهرها و نامی است در میان نام‌ها. نه، كربلا حرم حق است و هیچ‌كس را جز یاران امام حسین راهی به سوی حقیقت نیست.

كربلا، ما را نیز در خیل كربلاییان بپذیر. ما می‌آییم تا بر خاك تو بوسه زنیم و آن‌گاه روانه‌ی دیار قدس شویم.

پی نوشتها

1. نهج‌البلاغه، خطبه‌ی 121

2. نهج‌البلاغه، خطبه‌ی 124

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع سایت شهید آوینی