تبیان، دستیار زندگی
فقها در اجراى قوانین و فرماندهى سپاه و اداره جامعه و دفاع از كشور و دادرسى و قضاوت مورد اعتماد پیامبرند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدف بعثتها و وظایف انبیا

مبعث

به حكم عقل و ضرورت ادیان، هدف بعثت و كار انبیا (ع) تنها مسأله گویى و بیان احكام نیست. این طور نیست كه مثلًا مسائل و احكام از طریق وحى به رسول اكرم (ص) رسیده باشد، و آن حضرت و حضرت امیر المۆمنین و سایر ائمه (ع) مسأله‏گوهایى باشند كه خداوند آنان را تعیین فرموده تا مسائل و احكام را بدون خیانت براى مردم نقل كنند؛ و آنان نیز این امانت را به فقها واگذار كرده باشند تا مسائلى را كه از انبیا گرفته‏اند بدون خیانت به مردم برسانند، و معناى الفقهاء امناء الرسل این باشد كه فقها در مسأله گفتن امین باشند.

در حقیقت، مهمترین وظیفه انبیا (ع) برقرار كردن یك نظام عادلانه اجتماعى از طریق اجراى قوانین و احكام است، كه البته با بیان احكام و نشر تعالیم و عقاید الهى ملازمه دارد. چنانكه این معنا از آیه شریفه به وضوح پیدا است: لَقَدْ ارْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیّناتِ وَ انْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ(1)

هدف بعثتها به طور كلى این است كه مردمان بر اساس روابط اجتماعى عادلانه نظم و ترتیب پیدا كرده، قد آدمیت راست گردانند. و این با تشكیل حكومت و اجراى احكام امكانپذیر است. خواه نبى خود موفق به تشكیل حكومت شود، مانند رسول اكرم (ص)، و خواه پیروانش پس از وى توفیق به تشكیل حكومت و برقرارى نظام عادلانه اجتماعى را پیدا كنند. خداوند متعال كه در باب خمس مى‏فرماید: وَ اعْلَموُا أنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنّ للَّهِ خُمُسَهُ و لِلرّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى ....( 2) یا درباره زكات مى‏فرماید: خُذْ مِنْ امْوالِهِمْ صَدَقَةً(3)... یا درباره خراجات دستوراتى صادر مى‏فرماید، در حقیقت رسول اكرم (ص) را نه براى فقط بیان این احكام براى مردم، بلكه براى اجراى آنها موظف مى‏كند. همان طور كه باید اینها را میان مردم نشر دهد، مأمور است كه اجرا كند. مالیاتهایى نظیر خمس و زكات و خراج را بگیرد و صرف مصالح مسلمین كند؛ عدالت را بین ملتها و افراد مردم گسترش دهد، اجراى حدود و حفظ مرز و استقلال كشور كند، و نگذارد كسى مالیات دولت اسلامى را حیف و میل نماید.

فقها در اجراى قوانین و فرماندهى سپاه و اداره جامعه و دفاع از كشور و دادرسى و قضاوت مورد اعتماد پیامبرند

اینكه خداوند رسول اكرم (ص) را رئیس قرار داده و اطاعتش را واجب شمرده است: أطیعوُا اللَّهَ وَ أطیعوُا الرّسُولَ وَ أُولی الأَمْرِ مِنْكُمْ (4)

مراد این نبوده كه اگر پیغمبر اكرم (ص) مسأله گفت، قبول كنیم و عمل نماییم. عمل كردن به احكام، اطاعت خداست. همه كارهاى عبادى و غیر عبادى كه مربوط به احكام است اطاعت خدا مى‏باشد. متابعت از رسول اكرم (ص) عمل كردن به احكام نیست، مطلب دیگرى است. البته اطاعت رسول اكرم (ص) به یك معنا اطاعت خداست، چون خدا دستور داده از پیغمبرش اطاعت كنیم.

اگر رسول اكرم (ص)، كه رئیس و رهبر جامعه اسلامى است، امر كند و بگوید همه باید با سپاه اسامه‏(5) به جنگ بروند، كسى حق تخلف ندارد(6). این امر خدا نیست، بلكه امر رسول است. خداوند حكومت و فرماندهى را به آن حضرت واگذار كرده است، و حضرت هم بنا بر مصالح به تدارك و بسیج سپاه مى‏پردازد؛ والى و حاكم و قاضى تعیین مى‏كند، یا بركنار مى‏سازد. فقها در اجراى قوانین و فرماندهى سپاه و اداره جامعه و دفاع از كشور و دادرسى و قضاوت مورد اعتماد پیامبرند.

بنا بر این، الفقهاء امناء الرسل یعنى كلیه امورى كه به عهده پیغمبران است، فقهاى عادل موظف و مأمور انجام آنند. گرچه عدالت اعم از امانت است و ممكن است كسى در امور مالى امین باشد اما در عین حال عادل نباشد، لكن مراد از امناء الرسل كسانى هستند كه از هیچ حكمى تخلف نكنند، و پاك و منزه باشند، چنانكه در ذیل حدیث مى‏فرماید:

مهمترین وظیفه انبیا (ع) برقرار كردن یك نظام عادلانه اجتماعى از طریق اجراى قوانین و احكام است، كه البته با بیان احكام و نشر تعالیم و عقاید الهى ملازمه دارد. چنانكه این معنا از آیه شریفه به وضوح پیدا است: لَقَدْ ارْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیّناتِ وَ انْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ

ما لم یدخلوا فی الدنیا. یعنى تا هنگامى كه به منجلاب دنیاطلبى درنیامده‏اند. پس اگر فقیهى در فكر جمع‏آورى مال دنیا باشد، عادل نیست، و نمى‏تواند امین رسول اكرم (ص) و مجرى احكام اسلام باشد. فقط فقهاى عادلند كه احكام اسلام را اجرا كرده نظامات آن را مستقر مى‏گردانند، حدود و قصاص را جارى مى‏نمایند، حدود و تمامیت ارضى وطن مسلمانان را پاسدارى مى‏كنند. خلاصه، اجراى تمام قوانین مربوط به حكومت به عهده فقهاست: از گرفتن خمس و زكات و صدقات و جزیه و خراج، و صرف آن در مصالح مسلمین تا اجراى حدود و قصاص كه باید تحت نظر مستقیم حاكم باشد- و ولىّ مقتول هم بدون نظارت او نمى‏تواند عمل كند حفظ مرزها و نظم شهرها- همه و همه.

همان طور كه پیغمبر اكرم (ص) مأمور اجراى احكام و برقرارى نظامات اسلام بود و خداوند او را رئیس و حاكم مسلمین قرار داده و اطاعتش را واجب شمرده است، فقهاى عادل هم بایستى رئیس و حاكم باشند، و اجراى احكام كنند و نظام اجتماعى اسلام را مستقر گردانند.

پی نوشت :

1 - به درستى كه پیامبران خود را با نشانه‏هاى روشن فرستادیم و با آنها كتاب و میزان نازل كردیم تا مردم عدالت را به پا ندارند. (حدید / 25).

2 - پس بدانید از هر چه آنچه غنیمت بردید، یك پنجم آن براى خدا و پیامبر و نزدیكان وى و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است. (انفال / 41).

3- از اموالشان صدقه بگیر. (توبه / 105).

4 - خدا را اطاعت كنید و پیامبر و كسانى را از بین خودتان كه ولى امر هستند اطاعت كیند. (نساء / 59).

5 - اسامه بن زیدبن حارثه (- 54 هجرى قمرى) در اسلام به دنیا آمد، پدر و مادرش هر دو از بندگان آزاد شده پیامبر بودند. ایشان در آخرین سال حیات خود (سال دهم هجرى) اسامه را در حالى كه بیش از بیست سال نداشت به فرماندهى سپاهى از مهاجرات و انصار برگزید كه به سوى شام و فلسطین (روم) گسیل شده بودند.

6- اشاره است به سخن پیامبر به سخن پیامبر (ص) در وقت روانه كردن سپاه همراه اسامه كه فرمود: جهزوا جیش اسامه، لعن الله من تخلف عنها (لشكر اسامه را ساز و برگ آماده كنید، خدا لعنت كند كسى را كه با این لشكر همراهى نكند) الملل و النحل، ص 14، مقدمه چهارم.

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منبع :

امام خمینی ، ولایت فقیه ، ص 59- 61

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.