تبیان، دستیار زندگی
چند سال پیش به روستایی رفتم كه روضه بخوانم، نتوانستم به جای روضه همه به من خندیدند؛ چون یاد نداشتم روضه بخوانم حتی برای فاتحه پدرم به منبر رفتم و هفت بار به من خندیدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پای صحبت‎های استاد  قرائتی(1)

استاد قرائتی

چند سال پیش به روستایی رفتم كه روضه بخوانم، نتوانستم به جای روضه همه به من خندیدند؛ چون یاد نداشتم روضه بخوانم حتی برای فاتحه پدرم به منبر رفتم و هفت بار به من خندیدند.

حجت‌الاسلام قرائتی در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت دانشگاه فردوسی مشهد، سخنان جالبی درباره اهمیت فلسفه و انجام نماز مطرح کرده‏اند که در ادامه بخش هایی از آن ارائه می شود:

در روایات بسیار ذكر شده كه زن و نماز به هم متصل‌اند حتی پیغمبر در روایتی می‌فرماید من از دنیای شما هم نماز را دوست دارم و هم ازدواج را.

دوای غفلت و شهوت

دو منفذی كه می‌تواند شیطان در جوانان نفوذ كند، غفلت و شهوت است. دوای غفلت نماز است و دوای شهوت ازدواج؛ هر دوی اینها در هم اثر دارد. كسی كه ازدواج كند، یك ركعت از نمازش برابر با هفتاد ركعت است.

شما جوانان باید به گونه ای این مباحث را گوش دهید كه بتوانید آنها را تدریس كنید. اگر امسال هزار معتاد جمع شوند، سال دیگر هزار معتاد دیگر به آنها اضافه می‌شود. شما فكر میلیونی دارید و باید هزار جلسه از این جلسه تشكیل شود. اگر نتوانید این كار را بكنید از آن معتادها كمترید.

فواید نماز

یکی از فواید نماز این است كه انسان را به رشد می‌رساند. چندی پیش كتابی نوشتم كه دویست سر نخ از فوائد نماز در آن ذكر شده است، توجه كنید كه بچه‌ای كه به دنیا می‌آید همه ویتامین‌ها را لازم دارد. خداوند متعال در بدن مادر شیری را قرار داده كه تمام این ویتامین ها را برای فرزند خود تأمین می‌كند.

كمالات موجود در نماز نیز همین گونه است، نماز تمامی صفات و ویژگی‌های دنیوی و اخروی را دارد. نماز عدالت را تأمین می‌كند و پیش نماز باید عادل باشد. نظم در نماز مورد توجه است؛ به طوری كه صف‌ها باید منظم باشند.

در نماز از شهدای یاد می‌شود كه حتی مهر نماز از خاك تربت شهداست. نماز استقلال را مدنظر دارد و باید مسلمانان به سمت قبله و جدای از مسیحیان و یهودیان نماز بگذارند. به انتخابات، آزادی، معاد، خورشید، ماه ، ستاره،‌ آب،‌ خاك، توحید، ورزش، لقمه حلال و حتی كمك به فقرا كه در 27 آیه یقیمون الصلات و یوتون زكات آمده است نیز توجه دارد.

حتی امام (ره) گفت: ‌نماز كارخانه آدم‌سازی است نماز نشاط را به ارمغان می‌آ‌ورد من به شخصه هیچ كمالی را پیدا نكردم، مگر اینكه در نماز است.

چرا نماز را عربی می‌خوانیم

ارزش تمام مسلمانان در چند كلمه‌ای است كه به زبان مشترك صحبت می‌كنند مانند بعضی از مشاغل از جمله خلبانی، خلبانان در تمام دنیا باید با زبان انگلیسی حرف بزنند این موضوع برای نماز خواندن مسلمان نیز صادق است.

آیا خدا به نماز خواندن ما نیاز دارد؟ اگر خانه شما رو به خورشید ساخته شده باشد آیا به این منزله است كه خورشید به شما نیاز دارد همه رو به خورشید خانه می‌سازند و هیچ‌چیزی هم از خورشید كم نمی‌شود در موردنماز نیز همین است و مهم نیاز ماست به نماز، مانند نیاز ما به خورشید.

همه شما نماز می‌خوانید اینها را برای شما نمی‌گویم برای كسانی می‌گویم كه از این شبهات آگاهی ندارند .

چندی پیش دختری به من گفت: چون من زشت هستم خواستگار برایم نمی‌آید؛ پس من هم نماز نمی‌خوانم ما باید كاری كنیم كه این مسائل حل شود و این‌گونه تفكرات در بین جوانان ما به وجود نیاید.

مشكل این است كه نسل جدید دارند در شبهات غرق می‌شوند. شما بناست بازوی امام زمان (عج) ‌باشید و این نسل را نجات دهید در كنار آنچه كه در حوزه و دانشگاه می‌خوانید باید به این مسائل نیز توجه كنید.

دوستان و آشنایان شما پای ماهواره نشسته اند چگونه باید آنها رانجات دهید. كسانی كه در مسئله‌ای شكست خورده اند باید ببینند كه در چه مسیر موفقند، حتی این موضوع در نهج‌البلاغه نیز اشاره شده است. آن دختر اگر زشت باشد باید توجه كند كه ممكن است عمرش هشتاد سال باشد و از طرفی دختری كه زیباست ممكن است 40 سال بیشتر عمر نكند.

سال گذشته جامعه مصطفی كتابی به نام روحانی موفق در مورد من و موفقیت‌هایم نوشت؛ اما نمی‌دانند كه من هم شكست خوردم.

چند سال پیش به روستایی رفتم كه روضه بخوانم، نتوانستم به جای روضه همه به من خندیدند؛ چون یاد نداشتم روضه بخوانم حتی برای فاتحه پدرم به منبر رفتم و هفت بار به من خندیدند، خانمم گفت: اگر تو بتوانی مردم را بگریانی و آقای صدیقی بتواند مردم را بخنداند آنگاه امام زمان(عج) ظهور می‌كند.

هركس هم كه مشكلی دارد باید ببیند كنار این دره قله كجاست و همیشه مشكلات را نبیند به موفقیت‌ها و حسنات خود نیز توجه داشته باشد.


منبع: خبرگزاری دانشجو

تهیه و تنظیم: عبداله فربود، گروه حوزه علمیه تبیان