تبیان، دستیار زندگی
منطقه زیر سطح زمین می‌تواند سرشار از موجودات گوناگون باشد و اكنون محققان دانشگاه ماساچوست به نمایش تنها یك گروه از این موجودات عجیب پرداخته‌اند كه در شكافهای آتشفشان‌های داغ زیر دریا پنهان شده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موجودات عجیب آتشفشان‌های داغ اعماق دریا


منطقه زیر سطح زمین می‌تواند سرشار از موجودات گوناگون باشد و اكنون محققان دانشگاه ماساچوست به نمایش تنها یك گروه از این موجودات عجیب پرداخته‌اند كه در شكافهای آتشفشان‌های داغ زیر دریا پنهان شده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این میكروبهای محیط های فوران متان كه متانوژن‌های دمای بالا خوانده می‌شوند، به هیدروژن و دی‌اكسید كربن برای رشد در منافذ فوق داغ اعماق دریا كه از خود مواد زائد مانند متان دفع می‌كنند، نیاز دارند.

موجودات عجیب آتشفشان‌های داغ اعماق دریا

امكان وجود حیات در گذشته یا اكنون در جهان های دیگر مانند مریخ كه كاوشگر كنجكاوی به تازگی در روی آن برای بررسی وجود حیات میكروبی فرود آمده،

با بررسی محدودیت‌های شدید یا حداقل الزامات برای برخی موجودات زمینی واضح‌تر خواهد شد.

«جیمز هولدن»، میكروب‌شناس دانشگاه ماساچوست در بیانیه‌ای اظهار كرد: شواهد طی 20 سال گذشته نشان داده كه میزان قابل توجهی از زیست توده در زیر سطح زمین، پوسته و رسوبات دریایی احتمالا به نسبت كل موجودات و گیاهان روی زمین وجود دارد.

ما علاقه‌مند به میكروب‌های درون سنگ‌های عمقی هستیم و بهترین مكان برای بررسی آنها در منافذ گرم‌آبی در آتشفشان‌های زیر دریا است؛ چرا كه جریانات آب گرم به این موجودات، مواد غذایی و انرژی مورد نیاز را ارائه می‌كنند.

یكی از راههای بررسی آنچه در زیر پوسته زمین در محیطهای سخت پنهان بوده، این است كه به بررسی نیازهای انرژی یك موجود پرداخته و سپس امكان تامین این آستانه‌های حیات برای آنها را در نقاط مختلف مطالعه كرد.

محققان به این منظور به جمع‌آوری متانوژن‌ها از منافذ گرم‌آبی پرداخته و تلاش كردند تا آنها را در سطوح مختلف هیدروژن پرورش دهند. با این آزمایش‌ها آنها كمترین میزان هیدروژن را كه این میكروب‌ها در آن زنده می‌مانند، تعیین كردند.

پژوهشگران دریافتند كه در آتشفشان آكسیال كه میزان هیدروژن بالاتر بوده، به نسبت بخش اندوور كه سطوح هیدروژن در آن پایین است، تعداد بیشتری از این موجودات وجود دارد

در گام بعدی این محققان خودروی زیردریایی عمقی آلوین را برای آزمایش نتایج خود در دو منطقه آتشفشان آكسیال و بخش اندوور ارسال كردند كه هر دو در اقیانوس آرام در نزدیكی ایالت‌های واشنگتن و اورگان قرار دارند.

زیردریایی آلوین نمونه‌هایی را از دودكش‌های سیاه جمع‌آوری كردند كه از آنها آب فوق داغ 662 درجه فارنهایت و غنی از مواد معدنی از پوسته زمین از میان شكافهای كف دریا فوران می‌كند. محققان همچنین از آبهای خنك‌تر اطراف این منافذ نیز نمونه‌برداری كردند.

موجودات عجیب آتشفشان‌های داغ اعماق دریا

این پژوهشگران دریافتند كه در آتشفشان آكسیال كه میزان هیدروژن بالاتر بوده، به نسبت بخش اندوور كه سطوح هیدروژن در آن پایین است، تعداد بیشتری از این موجودات وجود دارد.

محققان همچنین دریافتند كه متانوژن‌های عاشق گرما همچنین می‌توانند با تغذیه از هیدروژن تولید شده توسط دیگر موجودات محیط سخت زنده بمانند.

این نتایج علاوه بر ارائه یك تصویر جامعتر از تنوع زیستی زمین امروز، می‌تواند شكل حیات در روزهای ابتدایی زمین را نشان دهد. از این پژوهش می‌توان همچنین در جهان‌های ورای زمین برای جستجوی حیات احتمالی استفاده كرد.

این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آكادمی ملی علوم منتشر شده است.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: ایسنا