تبیان، دستیار زندگی
دخترى به سنّ بلوغ رسیده است; ولى به واسطه ضعف جسمى توان روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان را ندارد و بعد از ماه رمضان هم تا سال بعد نمى تواند قضا کند، حکمش چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا تزریق خون موجب ابطال روزه مى شود؟

خون


ای مردم در این ماه درهای بهشت بازست، پس از پروردگارتان بخواهید كه آن را به روی شما نبندد و درهای دوزخ بسته است پس از پروردگارتان بخواهید كه آن را به روی شما باز نكند. شیاطین در این ماه در غل و زنجیرند، از پروردگارتان بخواهید كه آنان را بر شما مسلط نكند. (قسمتی از فرمایشات رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) در خطبه، آخرین جمعه ماه شعبان)(وسائل الشیعه ، ج 7 صص228 226 . حدیث 20)


فضیلت صلوات در ماه مبارک رمضان

رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمودند: هر كسى كه در این ماه بر من زیاد صلوات بفرستد، خداوند میزان و نامه اعمال او را سنگین مى كند در روزى كه نامه اعمال سبك مى باشد.

خداوند نیز در قرآن مى فرماید:

(إِنَّ اللهَ وَمَلاَئِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلَّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیماً); به راستى كه خداوند و فرشتگان بر پیامبر درود مى فرستند. اى كسانى كه ایمان آورده اید، بر او درود بفرستید و سلام گویید و كاملا تسلیم او باشید. (احزاب (33)، آیه 56)

در معناى آیه شریفه در تفاسیر چنین آمده:

از امام كاظم (علیه السلام) سۆال شد: معناى صلوات خدا و ملائكه و مۆمنین چگونه است؟ حضرت فرمود: صلوات از خداى عزوجل رحمت، و از فرشتگان تزكیه، و از مردم دعاست. (تفسیر صافى، ج 4، ص 201)

در «معانى الاخبار» از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است كه حضرت فرمودند: اما گفتار خداوند «وَ سَلَّمُوا تَسْلیما»، یعنى تسلیم در برابر آنچه از پیغمبر (صلى الله علیه وآله) وارد شده است. (معانى الاخبار، ص 367)

در این قسمت تعدادی از استفتائات در باب روزه و روزه داری را که حضرت آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله) پاسخ گفته اند را ذکر می کنیم:

سوال: فاصله دو شهر کمتر از حد مسافت شرعی است ولی فاصله ای که شخص درشهر مقصد می پیماید بیش از ازمسافت شرعی می باشد، کدام ملاک است؟

جواب: معیار فاصله بین دو شهر است، داخل شهرها جزو آن محسوب نمی شود.

سوال: آیا تزریق خون به بدن شخص روزه دار موجب ابطال روزه مى شود؟

جواب: احتیاط اتمام آن روزه و قضاى آن است.

سوال: آیا فردی که خودش روزه قضای واجب دارد قبل از ادای آن میتواند روزه قضای میتی را قبول نماید ؟

جواب: اشکالی ندارد.

سوال: در مسأله 1450 توضیح المسائل فرموده اید: «مرد و زن پیر که روزه گرفتن براى آنها مشکل است مى توانند روزه را ترک کنند» لطفاً معیار و میزان پیرى را معیّن فرمائید.

جواب: میزان پیرى موکول به عرف است; یعنى توده مردم به چنین کسى پیرمرد و یا پیرزن اطلاق کنند.

سوال: چنانچه دکتر مریض را از روزه گرفتن منع کند (با توجّه به این که بعضى از دکترها نسبت به مسائل شرعى بى اطّلاع هستند) آیا نظریّه او در این مورد قابل قبول است؟

جواب: اگر دکتر مورد اطمینان باشد نظریّه او قابل قبول است.

سوال: زنى هستم 63 ساله که شش بچّه به دنیا آورده ام، در دوران حاملگى و شیرخوارگى بچّه هایم (حدود 12 سال) نتوانسته ام روزه بگیرم، پس از آن نیز تا کنون هر وقت خواستم روزه بگیرم دچار خونریزى معده شده ام و با توصیه پزشکان روزه نگرفته ام، حال تکلیف روزه هاى بنده چیست؟

جواب: در حال حاضر شما مکلّف به روزه نیستید و احتیاط آن است که اگر قدرت دارید براى هر روز به اندازه یک مدّ طعام (750 گرم گندم) به شخص مستحق بدهید، همچنین براى ایّام گذشته که روزه نگرفته اید و تا سال بعد هم توانایى بر روزه نداشته اید.

سوال:دخترى به سنّ بلوغ رسیده است; ولى به واسطه ضعف جسمى توان روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان را ندارد و بعد از ماه رمضان هم تا سال بعد نمى تواند قضا کند، حکمش چیست؟

جواب: باید کفّاره مدّ طعام را بدهد; یعنى براى هر روز معادل 750 گرم گندم و مانند آن به فقیر بدهد. و قضاى این روزه ها بر او واجب نیست.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب: رمضان ماه خدا ـ زین العابدین و حسنعلی احمدی

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

سایت شیع سرچ

سایت آوینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.