تبیان، دستیار زندگی
تابویی که در مورد مسایل جنسی در کشور ما وجود دارد، باعث شده بسیاری از مردم به جای آنکه به دنبال راه علاج باشند، بیماری خود را مسکوت نگه ‌دارند یا به استفاده از این کالاهای جنسی روی ‌آورند. موج تبلیغات ماهواره و اینترنت در مورد کالاهای جنسی، از یک سو و ناآ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان تضمینی ناتوانی جنسی


تابویی که در مورد مسایل جنسی در کشور ما وجود دارد، باعث شده بسیاری از مردم به جای آنکه به دنبال راه علاج باشند، بیماری خود را مسکوت نگه ‌دارند یا به استفاده از این کالاهای جنسی روی ‌آورند. موج تبلیغات ماهواره و اینترنت در مورد کالاهای جنسی، از یک سو و ناآگاهی مردم از مشکلات جنسی از سوی دیگر باعث می‌شود افراد به این کالاها گرایش پیدا کنند.

رابطه جنسی ،چند بار در سال؟

«فقط با یک تماس تلفنی، محصول مورد نظرتان را در منزل تحویل بگیرید.» این جمله پای ثابت همه تبلیغات اینترنتی و ماهواره‌ای محصولات جنسی است. بخش اعظم تبلیغات در اینترنت و ماهواره، به کالاهای جنسی اختصاص دارد و عناوینی همچون «درمان تضمینی ناتوانی جنسی فقط با یک قرص» و «افزایش قوای جنسی» آنقدر فریبنده‌اند که بسیاری از افراد را به خود جذب می‌کنند...

احتمال این‌كه به سراغ یكی از شبكه‌های فارسی زبان ماهواره بروید و در كنار تبلیغات مختلف چاقی و لاغری به یك تبلیغ در خصوص بهبود، افزایش و رفع مشكلی جنسی برنخورید، بسیار كم است.

در جوامع مختلف، حداقل 20 درصد مردم از یکی از مشکلات جنسی رنج می‌برند، حال تصور کنید در کشور ما از این تعداد مبتلایان، فقط 20 درصد دنبال حل مشکل خود باشند، در این صورت عدد 2 میلیون به دست می‌آید که قابل‌ملاحظه است.

هر چند كه بارها از سوی كارشناسان و متخصصان علوم پزشكی عنوان شده كه اعتماد كردن به تبلیغات حوزه پزشكی در ماهواره اشتباه است، اما دست‌كم در خصوص موارد جنسی، عواملی مانند مسائل فرهنگی، پرهیز از مطرح شدن این مسائل، نبود آموزش شفاف در این حوزه و از همه مهم‌تر نبود آگاهی، سبب شده برخی از افراد نه تنها به این نوع تبلیغات باور داشته باشند، بلكه در عمل با یك تماس تلفنی و پرداخت مبالغی غیرواقعی به آنها اعتماد كنند.

به اعتقاد كارشناسان، متاسفانه به دلیل این‌كه مسائل جنسی در كشور ما، تابو است، برخی افراد نمی‌دانند به چه كسانی برای درمان خود مراجعه كنند و درگیر تبلیغات دروغین می‌شوند.

از طرفی كمبود مراكز مشاوره‌ تخصصی و دولتی در كشور سبب می‌شود اعتماد به تبلیغات و داروهای ماهواره‌ای در مخاطبان به وجود آید، در حالی‌كه نه تنها این تبلیغات القاءكننده مشكلات جنسی محسوب می‌شوند، بلكه در اغلب موارد، تصوری اشتباه در خصوص رابطه جنسی در مخاطب ایجاد می‌كند كه مخاطب را دچار توهم در چگونگی و كیفیت ارتباط می‌كند.

هر چند كه بارها از سوی كارشناسان و متخصصان علوم پزشكی عنوان شده كه اعتماد كردن به تبلیغات حوزه پزشكی در ماهواره اشتباه است، اما دست‌كم در خصوص موارد جنسی، عواملی مانند مسائل فرهنگی، پرهیز از مطرح شدن این مسائل، نبود آموزش شفاف در این حوزه و از همه مهم‌تر نبود آگاهی، سبب شده برخی از افراد نه تنها به این نوع تبلیغات باور داشته باشند، بلكه در عمل با یك تماس تلفنی و پرداخت مبالغی غیرواقعی به آنها اعتماد كنند

دكتر سید مقداد طباطبایی، اورولوژیست با بیان این‌كه برای هیچ‌كدام از مسائل جنسی كه مورد توجه تبلیغات ماهواره‌ای قرار می‌گیرند شامل قرص، كرم یا برخی داروها امكان اثر خارق‌العاده و سریع وجود ندارد، می‌گوید: «حدود 20 تا 25 درصد از مردان در هر جامعه‌ای دچار مشكلات جنسی مانند انزال زودرس یا ناتوانی جنسی هستند.»

وی با تقسیم كردن تبلیغات ماهواره به مباحثی نظیر ناتوانی جنسی، انزال زودرس و حجم‌دهنده‌ها ادامه می‌دهد: «در خصوص مشكل انزال زودرس داروهایی كه توسط پزشكان تجویز می‌شود، اغلب داروهای موثر بر اعصاب و سیستم عصبی است، اما در داروهای غیرمجاز اغلب از مواد مخدری نظیر متادون ، ترامادول یا تریاك استفاده شده است كه اولا اعتیادآور هستند، ثانیا اثر كوتاه‌مدت دارند كه بعد از مصرف در مدت زمان مشخصی تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهند.»

اما در خصوص ناتوانی جنسی داروهایی كه مورد تجویز قرار می‌گیرند، به‌خاطر عوارضی نظیر اختلالات بینایی یا عوارض قلبی باید حتما از سوی پزشك تجویز شود، چرا كه مصرف خودسرانه آنها می‌تواند این عوارض را با شدت غیرقابل جبرانی بر فرد ایجاد كند.

تبلیغات ماهواره، ناتوانی جنسی

گروه افراد پرخطر برای مصرف این داروها شامل افرادی با سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی و اختلالات بینایی هستند كه باید تحت نظر و مشاوره پزشك نسبت به مصرف آن اقدام كنند.

مجوز از وزارت بهداشت

در بیشتر تبلیغات جنسی ماهواره‌ای عنوان می‌شود كه محصولات تبلیغی با مجوز و تحت نظارت وزارت بهداشت است، اما مسئولان این وزارتخانه، هرگونه ارائه مجوز به این‌گونه محصولات ماهواره‌ای را رد می‌كنند.

سعیدرضا شاهمرادی، مدیركل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت در این خصوص هشدار می‌دهد كه استفاده از داروها و دستگاه‌های درمان ناتوانی جنسی، چاقی، لاغری، زیبایی، افزایش قد و كوچك‌كننده بینی صدمات غیرقابل جبرانی به افراد وارد می‌كند.

او ادامه می‌دهد: «مدت مدیدی است كه كانال‌های ماهواره‌ای به صورت گسترده، داروها، وسایل و دستگاه‌هایی را در زمینه‌ مسائل جنسی تبلیغ كرده و حتی ادعا می‌كنند كه این وسایل دارای مجوز وزارت بهداشت ایران است درحالی كه وزارت بهداشت به هیچ‌كدام از این دستگاه‌های درمانی مجوز نداده و معتقد است استفاده از این روش‌های درمانی صدمات جبران‌ناپذیری به افراد وارد می‌كند.

مدت مدیدی است كه كانال‌های ماهواره‌ای به صورت گسترده، داروها، وسایل و دستگاه‌هایی را در زمینه‌ مسائل جنسی تبلیغ كرده و حتی ادعا می‌كنند كه این وسایل دارای مجوز وزارت بهداشت ایران است درحالی كه وزارت بهداشت به هیچ‌كدام از این دستگاه‌های درمانی مجوز نداده و معتقد است استفاده از این روش‌های درمانی صدمات جبران‌ناپذیری به افراد وارد می‌كند

استفاده افراد از این روش‌های درمانی موجب بروز ضرر و زیان‌های جسمی غیرقابل جبران بوده و تهدیدكننده سلامت مصرف‌كننده می‌شود. عرضه بسیار محدودی از دستگاه‌های مورد مصرف در ناتوانی‌های پاتولوژیك و فیزیولوژیك جنسی منحصراً از طریق داروخانه‌های سطح كشور و به ازای ارائه نسخه معتبر توسط پزشك معالج بیمار امكان‌پذیر است.»

علاوه بر این‌كه تهیه هر نوع دارویی باید از داورخانه‌های معتبر صورت گیرد به گفته دكتر طباطبایی مساله دیگر ورود این داروها از راه‌های قاچاق و غیرقانونی است.

داروهای غیرمجاز و قاچاق معمولا در شرایط غیر بهداشتی نگهداری شده و در برخی از موارد حتی تاریخ مصرف آنها نیز گذشته است كه مصرف آنها خطرات جدی را به دنبال دارد.

ناتوانی جنسی

ضرروت افزایش آگاهی نسبت به مشكلات جنسی

حال چگونه می‌توان تأثیرپذیری تبلیغات ماهواره‌ای را بی‌اثر کرد یا حداقل کاهش داد؟

حالا كه تبلیغات ماهواره توانسته از ضعف اطلاع‌رسانی و مشكلات فرهنگی در خصوص مشكلات جنسی نهایت استفاده را ببرند، ضرورت اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص این مسائل بیشتر از هر زمان دیگری روشن می‌شود. پس گام اول، افزایش آگاهی‌های مردم است. بسیاری از مردم ما، حتی طبقه تحصیل‌کرده، کمترین اطلاعی از فیزیولوژی زناشویی، عملکرد جنسی زن و مرد و افتراق موارد طبیعی از غیرطبیعی ندارند. مساله مهم دیگر پاسخ متناسب به نیازهای جامعه است. ابتدا باید مشخص کنیم زوجی که در روابط زناشویی مشکل دارند یا فکر می‌کنند که دارای مشکل هستند، باید به کجا مراجعه کنند. آموزش رفتارهای جنسی، تشخیص و درمان مشکلات جنسی به کار گروهی متشکل از رشته‌های مختلف پزشکی نیاز دارد.

امروزه در بیشتر جوامع کلینیک‌های مجهزی برای تشخیص و درمان مشکلات جنسی و آموزش عملکرد جنسی طبیعی تأسیس شده‌اند. کادر پزشکی این مراکز متشکل از افراد آموزش دیده و دارای تجهیزات لازم هستند اما آموزش تشخیص و درمان اختلالات جنسی در دانشکده‌های پزشکی ما تقریباً در حد هیچ است. علاوه بر آن، در شهر 12 میلیون نفری تهران چند مرکز مشاوره مشکلات جنسی و تشخیص و درمان آن داریم؟ کدام یک از مراکز استان ما دارای چنین مراکزی هستند؟

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: جام جم آنلاین/ دو مطلب خبر آنلاین

مطالب مرتبط

در وب سایت‌ها به دنبال همسر

اینجا حیا و عفت به یغما می‌رود

ممنوعیت های رابطه زن و مرد