تبیان، دستیار زندگی
شخصی قصد دارد روزه قضا بگیرد و پس از طلوع آفتاب در حالی که خواب بود محتلم شد آیا روزه اش صحیح است و می تواند آن روز را روزه بگیرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا قضای روزه تابستان را می توان در زمستان بجا آورد؟

روزه


در ماه رمضان غفران الهی بیش از ماههای دیگر شامل حال بندگان می شود . به طوری كه رسول گرامی اسلام «صلی الله علیه و آله » ضمن روایتی می فرمایند :«...در روز اول ماه رمضان دستهای شیاطین در غل و زنجیر است و در هر شب هفتاد هزار نفر آمرزیده می شوند . وقتی شب قدر شد خدا به اندازه ای كه در ماه رجب و شعبان و رمضان تا آن زمان آمرزیده است . می آمرزد و بین مومن و برادرش دشمنی باقی نمی ماند ...» (وسایل الشیعه ، ج 7 ص 228 حدیث 21)


اعمال و دعاهای مستحبی فراوانی برای ماه رمضان وارد شده است که ما در این مقاله سه مورد از آن اعمال را با ذکر یک حدیث برمی شماریم:

1. دعا و استغفار

قالَ عَلِىٌّ (علیه السلام): عَلَیْكُمْ فِى شَهْرُ رَمَضان بِكَثْرِةِ الاِْسْتغْفارِ وَ الدُّعاه، فَأمَّا الدُّعاء فَیُدْفَعُ عَنْكُمْ بِهِ الْبِلاهُ، و اَمَّا الاِْسْتِغفار فِتمْحى بِهِ ذُنوُبَكُمْ; بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعاى زیاد. اما دعا، بلا را از شما دفع مى كند; و اما استغفار، از بین برنده گناهان شماست. (امالى شیخ صدوق، ص 55)

و از وظایف روزه داران در این ماه، دعا و درخواست نیازمندى ها از ایزد متعال است.

2. تلاوت قرآن

بهترین اَعمال در شب ها و روزهاى ماه مبارك رمضان، تلاوت قرآن است. اگر چه تلاوت قرآن در تمام اوقات ثواب دارد، ولى در این ماه كه ماه نزول قرآن است، خواندن قرآن اجر زیادترى دارد و لازم است روزه داران حداقل روزى یك جزء از قرآن را تلاوت كنند، و چه نیكو است كه این تلاوت به صورت اجتماع در مساجد برگزار گردد.

قالَ اَبوُ جَعْفَر (علیه السلام): لِكُلِّ شَىء رَبیع وَ رَبیعُ الْقُرْآن شَهْرُ رَمَضان; براى هر چیزى بهارى است و بهار قرآن، ماه رمضان است. (وسائل الشیعة، ج 7، ص 218)

3. افطارى و صدقه دادن

عَنْ أبى عَبْدِالله (علیه السلام): مَنْ تَصَدَّقَ فى شَهْرِ رَمَضان، بِصَدَقَة، صَرَفَ اللهُ عَنْهُ سَبْعینَ نَوْعاً مِنَ الْبَلاءِ; هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد، خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور مى كند. (بحارالانوار، ج 93، ص 316)

در این قسمت تعدادی از پرسش و پاسخهای رمضانی را مرور می کنیم:

سۆال: اگر کسی به خاطر ندانستن مسائل ،مدتی خیال می کرده که روزه هر روز را که خواست بگیرد کافی است یا هر گاه نخواست می تواند آن را نگیرد و افطار می کرده و وقتی که جنب بوده نمی گرفته آیا علاوه بر قضای روزه، کفاره به آنها تعلق می گیرد یا نه؟

جواب: اگر مسئله را نمی دانسته و احتمال خلاف هم نمی داده است قضای روزه های نگرفته را بجا آورده و پرداخت کفاره عمد لازم نیست. (ر.ک: استفتائات امام خمینی (ره)، ج 1، ص 330، س 80)

سۆال : آیا قضای روزه روز تابستان را می توان در روز زمستان بجا آورد؟

جواب: بلی قضای روزه تابستان را می توان در زمستان گرفت و بلندی و کوتاهی روز و شب در این خصوص تأثیر ندارد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 984)

سۆال: در اوائل سن بلوغ یقین داشتم که اگر محتلم شوم روزه ام باطل می باشد و چند بار نیز روزه خود را افطار کرده ام، حال تکلیفم چیست؟ آیا به جز قضا کفاره هم دارد؟

جواب: در صورتی که از سۆال کردن کوتاهی نموده اید اگر پس از محتلم شدن به خیال باطل شدن روزه، افطار کرده اید علاوه بر قضا، کفاره افطار عمدی هم واجب است. (ر.ک: استفتائات امام خمینی (ره)، ج 1، ص 313، س30)

سۆال: شخصی قصد دارد روزه قضا بگیرد و پس از طلوع آفتاب در حالی که خواب بود محتلم شد آیا روزه اش صحیح است و می تواند آن روز را روزه بگیرد؟

جواب: اگر با طهارت وارد صبح شده باشد و بعد از اذان صبح محتلم شود روزه آن روز صحیح است و فقط باید غسل را برای نماز انجام دهد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 51-950، س 3-1632)

سۆال: اگر کسی که مریض است و نمی تواند روزه بگیرد و هنوز خوب نشده از دنیا برود آن موقع باید چه کار برای او انجام داد؟

جواب: قضای روزه آن سال بر او واجب نیست و لازم نیست برای آنها پس از مرگ او برایش روزه قضا گرفته شود، بلی برای هر روز یک مد طعام باید به فقیر بپردازند. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 983، م 1701)

سۆال: در ماه رمضان دندانم را کشیدم روزه را خوردم آیا علاوه بر قضاء کفاره هم دارد؟

جواب: اگر ناچار به خوردن روزه نبوده اید و روزه را افطار کرده اید علاوه بر قضا، کفاره عمد نیز دارد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 962، م 1658)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب: رمضان ماه خدا ـ حسنعلی و زین العابدین احمدی

سایت اندیشه قم ـ بخش استفتائات

سایت آوینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.