تبیان، دستیار زندگی
در سالروز ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، محفل شعرخوانی جمعی از شاعران کشور در حضور رهبر انقلاب برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتظار رهبر انقلاب از شعرا چیست؟


در سالروز ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، محفل شعرخوانی جمعی از شاعران کشور در حضور رهبر انقلاب برگزار شد.


دیدار رهبری

مهدی باقر (هندوستان)، زکریا اخلاقی، سیدعلیرضا شفیعی، محسن رضوانی، مریم رزاقی، عالیه مهرابی، امید مهدی‌نژاد، سیدعلی لواسانی، وحیده افضلی، محمدمهدی سیار، علیرضا رجبعلی‌زاده، حکیم علیپور و علی‌ موسوی گرمارودی، شاعرانی بودند که شامگاه چهارده مرادماه در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی شعرخوانی کردند.مهدی باقر از هندوستان تنها شاعر خارجی بود که در این برنامه شعرخوانی کرد. پس از او حجت‌الاسلام و المسلمین ذکریا اخلاقی و سیدعلیرضا شفیعی به شعرخوانی پرداختند.گزارش حاضر مروری است بر دیدگاه برخی شاعران درباره این دیدار.

رهبری احترام ویژه‌ای به شعر می‌گذراند

علیرضا قزوه در این باره گفت: دیدار با مقام معظم رهبری برای همه شاعران از اهمیت بالایی برخوردار است، مقام معظم رهبری احترام ویژه‌ای به شعر می‌گذراند.این شاعر پیشکسوت کشورمان ادامه داد : قرار بر این گذاشته بودم که سال گذشته کتاب «تذکره کلمات الشعراء» را به مقام معظم رهبری تقدیم کنم اما فراموش کردم اما ایشان سر افطار بنده را صدا کردند و گفتند که این تذکره را از اول تا آخر مورد مطالعه قرار دادم این چه تذکره خوبی است.در دنیا واقعاً همانند شخصیت مقام معظم رهبری وجود ندارد و حتی از وزرای مختلف و ادیبان نمی‌توان چنین انتظاری را داشت که کتاب «تذکره کلمات الشعراء» را تا پایان مورد مطالعه قرار داده باشند.

تاکید رهبری بر ورود شاعران به مسائل روز

ناصر فیض هم درباره این جلسه گفت: ایشان از شاعران انتظار دارند وقتی اتفاقاتی مانند حوادث سال 88 و یا کشتار مسلمانان در میانمار رخ می‌دهد، شاعران منتظر نتیجه آن نشوند.وقتی ذوق و هنر از طرف خدا به یک نفر داده می‌شود و او تعیین شده تا با دیگران متفاوت باشد، رهبری توقع دارند که آن فرد در راهی از آن استفاده کند که به کاری آید و در دنیا و آخرت خود و جامعه‌اش اثرگذار باشد.

ایشان از شاعران انتظار دارند وقتی اتفاقاتی مانند حوادث سال 88 و یا کشتار مسلمانان در میانمار رخ می‌دهد، شاعران منتظر نتیجه آن نشوند.وقتی ذوق و هنر از طرف خدا به یک نفر داده می‌شود و او تعیین شده تا با دیگران متفاوت باشد، رهبری توقع دارند که آن فرد در راهی از آن استفاده کند که به کاری آید و در دنیا و آخرت خود و جامعه‌اش اثرگذار باشد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مشخص شدن موضع شاعران خاطرنشان کرد: باید نوع نگاه یک شاعر به دنیا، پدیده‌های هستی و حق و باطل مشخص باشد. برای مثال باید روشن باشد که شاعران در مقابل انقلاب اسلامی که جنبشی مطابق با گفته‌های دین و قرآن بوده و یا در قبال حوادث اخیر سوریه و میانمار، چگونه روبرو می‌شوند و چه حرفی برای گفتن دارند؟آیا حیف نیست که این ذوق، فقط برای شعر در خلوت گفتن استفاده شود؟ البته شعرسرایی تفننی هم جایگاه خود را دارد، اما آیا این برای یک هنرمند کافی است؟ البته ما شاعرانی داریم که از دوران انقلاب و دفاع مقدس تاکنون، همیشه همراه با انقلاب بوده و در مسیر قرار داشته‌اند و سرایش شعر آیینی و خلق اثر با تاثیرپذیری از جریان‌ها و اتفاقات روز را همیشه دنبال کرده‌اند.تذکر مقام معظم رهبری بر لزوم ورود هر چه بیشتر شاعران به خلق اثر در حوزه مسایل روز، به خاطر این است که مقدار کمتری در این حوزه کار می‌شود.

دیدار رهبری

تاکید رهبری بر سه رکن در شعرسرایی

مصطفی محدثی خراسانی هم درباره این دیدار عنوان کرد: بیانات ایشان ناظر بر این بود که شاعران باید با بصیرت و توجه به ضرورت‌ها و با قرار گرفتن در معرض دغدغه‌ها و مسایل ایران و جهان اسلام، به خلق شعر بپردازند.وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت سه رکن «لفظ مناسب»، «مضمون سازی و مضمون یابی» و «احساسات لطیف شاعرانه» در شعرسرایی اظهار داشت: فرمایشات رهبر انقلاب درباره تاثیر این سه عنصر بر خلق یک شعر مطلوب، مبتنی بر موازین نقد ادبی است.محدثی خراسانی، بیانات مقام معظم رهبری را چکیده‌ای از آموزه‌های نقد ادبی خواند و افزود: شعر خوب، شعری است که در آن، سه عنصر «لفظ مناسب»، «مضمون سازی و مضمون یابی» و «احساسات لطیف شاعرانه»، پا به پای هم به شکل هنرمندانه در هم تنیده شوند و پیکره قابل قبولی از شعر را ارایه کنند.شعر ناب در لحظه سرودن، از ناخودآگاه شاعر سرچشمه می‌گیرد و این طور نیست که شاعر مولفه‌هایی ثابت برای خلق شعر با مضامین مختلف درنظر بگیرد. بیانات مقام معظم رهبری، ناظر بر این بود که شاعران باید با بصیرت و توجه به ضرورت‌ها و با قرار گرفتن در معرض دغدغه‌ها و مسایل ایران و جهان اسلام، به خلق شعر بپردازند.

بخش ادبیات تبیان


منبع: خبرگزاری مهر