تبیان، دستیار زندگی

قبل از خرید دهانشویه با پزشک مشورت کنید

محققان اعلام کرده‌اند افرادی که علاوه بر مسواک زدن صحیح دندان‌های خود، از دهانشویه استفاده می‌کنند، دندان‌هایشان در برابر باکتری ها و پوسیدگی‌ها مقاومت بیشتری خواهد داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دهانشویه، دهان شویه، دندان‌، پوسیدگی‌ دندان‌،


این جمله معروف را همه شنیده اید که "پیشگیری بهتر از درمان است". این نکته در مورد بیماری‌های دهان و دندان و لثه هم صدق می‌کند. حفظ بهداشت دهان و دندان مانع از ابتلای فرد به بیماری‌های دندان و لثه می‌شود.

 

محققان اعلام کرده‌اند افرادی که علاوه بر مسواک زدن صحیح دندان‌های خود، از دهانشویه استفاده می‌کنند، دندان‌هایشان در برابر باکتری‌ها و پوسیدگی ها مقاومت بیشتری خواهد داشت.

 

اغلب مردم دهان شویه را وقتی استفاده می‌کنند که غذاهای بودار مثل پیاز و سیر خورده باشند. اگرچه دهان شویه‌ها برای رفع بوی بد دهان مناسب می‌باشند، اما کاربرد آن فقط به رفع بوی بد دهان ختم نمی‌شود، بلکه مواد تشکیل‌دهنده آن، تکمیل‌کننده مسواک است.

 

انواع دهان شویه

1- دهان شویه‌های ضدعفونی کننده : این دسته از دهان شویه‌ها، برای مبارزه و از بین بردن باکتری‌هایی که سبب بوی بد دهان می‌شوند، طراحی شده‌اند. هم چنین این دسته از دهان شویه‌ها در درمان بیماری‌هایی از قبیل التهاب لثه (ورم لثه) و بیماری‌های مربوط به لثه استفاده می‌شود.

یکی از مواد تشکیل دهنده دهانشویه، الکل می‌باشد که استفاده مکرر و زیاد از آن، سبب بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان دهان می‌شود

 

2- دهان شویه‌های حاوی فلوراید : این دسته از دهان شویه‌ها در پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌شوند. فلوراید یکی از مواد معدنی موجود در طبیعت است که با داشتن خاصیت ضد پوسیدگی، سبب افزایش مقاومت نسج دندان‌ها می‌شود.

 

3- دهان شویه‌های ترکیبی : در این دسته از دهان شویه‌ها هم بوی بد دهان را از بین می برند و هم سبب کاهش پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

 

مزایای استفاده از دهان شویه

اگر از دهان شویه برای شستشوی قسمت هایی از دهان و دندان که با مسواک نمی‌توانید آنجا را تمیز کنید استفاده نمایید، سبب کاهش پوسیدگی دندان‌ها در آن مناطق خواهید شد.

 

مضرات استفاده زیاد از دهانشویه

استفاده زیاد از دهان شویه‌ها می‌تواند سبب آسیب دندان‌ها شود. یکی از مواد تشکیل دهنده دهانشویه، الکل می‌باشد که استفاده مکرر و زیاد از آن، سبب بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان دهان می‌شود.

 

اگرچه طبق تحقیقات انجام شده در طول 30 سال، تنها 10 مورد سرطان دهان در اثر استفاده از دهانشویه‌ها دیده شده است، اما همین آمار، هشدار جدی را به استفاده کنندگان از دهان شویه‌ها می‌دهد.

 

یک نوع بیماری دیگر که از عوارض استفاده دائمی از دهان شویه‌هاست، بیماری زبان مودار سیاه است.

 

همچنین مصرف زیاد فلوراید باعث بروز مشکلی به نام فلوروزیس در دندان می‌شود. این عارضه سبب لکه‌دار شدن دندان‌ها می‌شود.

 

نکاتی در مورد استفاده از دهان شویه

1- قبل از خرید دهانشویه ابتدا با یک دندانپزشک مشورت کنید تا نوع آن (بر اساس نیازی که دارید) و مقدار مصرف آن را به شما بگوید. دهانشویه‌های دارویی برای افراد مبتلا به خونریزی لثه و یا مشکلات دیگر دهان و دندان می‌باشند و مصرف خودسرانه اینها باعث بروز مشکلاتی در دهان و دندان می‌شود.

 

2- استفاده از دهانشویه توسط افراد سیگاری سبب می‌شود تا زردی دندان‌هایشان به حداقل میزان ممکن برسد. البته برطرف شدن کامل زردی دندان‌ها تنها با ترک کامل سیگار امکان پذیر خواهد بود و استفاده از دهان شویه، تنها یک راه حل موقتی است.

 

3- اگر بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، از محلول دهان شویه استفاده کنید، ذرات و پلاک های دندانی که سبب آسیب رساندن به دندان‌ها می‌شوند، در طی مسواک زدن شل می‌شوند و به همراه محلول دهان شویه کاملا پاک می‌شود.

اگر باردار هستید یا فرزند خود را شیر می دهید، قبل از استفاده از دهانشویه، با پزشک خود حتما مشورت کنید

 

4- هنگامی که محلول دهان شویه را وارد دهان خود کردید، دهان خود را کاملا ببندید و به مدت 30 ثانیه به خوبی این محلول را به تمام نواحی دهان و دندان خود برسانید. پس از اتمام 30 ثانیه، تمام محلول دهان شویه را بیرون بریزید. بعد طبق دستورالعمل دهانشویه خود عمل کنید.

 

5- بعد از مصرف دهان شویه، حداقل تا نیم ساعت چیزی نخورید و ننوشید.

 

6- به نکات و دستور العمل های ذکر شده بر روی محلول دهان شویه خود توجه کنید.

 

7- اگر باردار هستید یا فرزند خود را شیر می دهید، قبل از استفاده از دهانشویه، با پزشک خود حتما مشورت کنید. در مورد نوع و مارک دهان شویه نیز از پزشک خود سئوال کنید.

 

8- هرگز دهان شویه را قورت ندهید، زیرا دهان شویه‌ها حاوی الکل هستند و مضراتی را به دنبال دارند.

 

9- در مورد استفاده از دهان شویه در طی دورانی خاص و داشتن بیماری خاصی، از پزشک خود سوال کنید.

 

10- در مورد مصرف محلول های دهان شویه در کودکان، از پزشک اطفال و دندانپزشک اطفال سوال کنید.

 

11- دهان شویه‌های حاوی فلوراید و دهان شویه‌های الکل دار را برای کودکان کمتر از شش سال استفاده نکنید، زیرا کودکان کمتر از شش سال، توانایی بیرون ریختن این دهانشویه‌ها را از دهان خود ندارند و آنها را قورت می دهند.


مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره بیماری‌ها و سلامت دهان و دندان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.