تبیان، دستیار زندگی
تیتر کردن از روش‌های تجزیه حجمی است. در تجزیه حجمی ابتدا جسم را حل کرده و حجم معینــــــی از محلول آن را با محلول دیگری که غلظت آن مشخص است که همان محلـــــــول استاندارد نامیده می‌شود، می‌سنجند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تیتراسیون

تیتراسیون

تیتر کردن از روش‌های تجزیه حجمی است. در تجزیه حجمی ابتدا جسم را حل کرده و حجم معینــــــی از محلول آن را با محلول دیگری که غلظت آن مشخص است که همان محلـــــــول استاندارد نامیده می‌شود، می‌سنجند.

در تیتراسیون محلول استاندارد به‌طور آهسته از یک بورت به محلول حاوی حجم مشخص یا وزن مشخص از ماده حل شده اضافه می‌شود.

افزایش محلول استاندارد، آن قدر ادامه می‌یابد تا مقدار آن از نظر اکی‌والان برابر مقدار جسم حل شده شود. نقطه اکی‌والان نقطه ای است که در آن ، مقدار محلول استانــدارد افزوده شده از نظر شیمیایی برابر با مقدار حجم مورد نظر در محلــــــول مجهول است.

این نقطه را نقطه پایان عمل از نظر تئوری یا نقطه هم ارزی نیز می‌گویند. روش تیتر کردن در عمل تیتر کردن ، محلول استاندارد را از یک بورت به محلولی که باید غلظت آن اندازه گرفتـــه می‌شود، می‌افزایند و این عمل تا وقتی ادامه دارد تا واکنش شیمیایی بین محلول استاندارد و تیــــتر شونده کامل شود. سپس با استفاده از حجم و غلظت محلول استاندارد و حجم محلول تیتر شونده ، غلظت محلول تیتر شونده را حساب می‌کنند.

دانش آموزان عزیز شما می توانید این آزمایش با تعیین مقادیر مختلف برای غلظت باز  تکرار کنید و نقطه هم ارزی را برای محلول های مختلف به دست آورید و آن را بررسی کنید.

قرار دادن فلش در سایت های دیگر با ذکر منبع، بلا مانع است.


مرکز یادگیری سایت تبیان