تبیان، دستیار زندگی
همه ما می دانیم که بیماری به یک شبه در یک فرد ظاهر نمی شود بلکه علایم آن از مدتها قبل به وجود آمده است ، اما ما آنها را نادید ه می گیریم ؛ تا اینکه بیماری به اندازه کافی رشد می کند و دیگر قابل درمان نیست .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابلو خطرهای زناشویی


همه ما می دانیم که بیماری به یک شبه در یک فرد ظاهر نمی شود بلکه علایم آن از مدتها قبل به وجود آمده است ، اما ما آنها را نادید ه می گیریم ؛ تا اینکه  بیماری به اندازه کافی رشد می کند و دیگر قابل درمان نیست .

تابلو خطرهای زناشویی

درمورد عوامل ایجاد کننده اختلافات زناشویی نیز موضوع این گونه است . در هنگام اولین روزهای آشنایی ، علایم هشدار دهنده زیادی وجود دارند که ما آنها را نادیده می گیریم و به آن توجه نمی کنیم اما همین علایم ، رشد کرده و شدید می شوند و نهایتا باعث بروز مشکلات زیادی می شوند .

به موضوع اعتیاد اشاره می کنیم . معتادان مواد مخدر همه از روز اول تزریقی نبوده اند بلکه به صورت تفننی مصرف مواد مخدر را آغاز کرده و به صورت تفننی ادامه داده و نهایتا به این روز سیاه گرفتار شده اند . بسیاری از افراد شاهد مصرف مواد مخدر به صورت تفننی در همسر خود هستند اما آن را نادیده می گیرند . و اعتقاد دارند که به صورت تفننی است و اشکالی ندارد .

موضوع ازدواج مجدد همسر شما با فرد دیگر نیز از این قبیل مسایل است . این موضوع نیز یک شبه اتفاق نمی افتد ، بلکه همسر شما از قبل مدتها برای آن زمینه چینی می کند که شاید علایم و نشانه های هشداردهنده آن کاملا آشکار باشد ، اما شما به آن توجه نمی کنید.

اگر نامزد شما مایل نیست که با شما در خیابان راه برود ، مایل نیست که شما را به دوستان ، اقوام و آشنایان خود معرفی کند ، اگر دائما تلفن های مخفیانه دارد ، باید در مورد آن کمی دقیق شوید .

عقیده همه روانشناسان این است که زن و شوهر باید از همه مسایل هم آگاه باشند . اگر مرد در زندگی با بحران مالی مواجه شده است ، هیچکس بهتر از همسرش نمی تواند به او کمک کند ، و او را دلداری بدهد . پس دلیلی وجود ندارد که مرد به بهانه مواجهه با بحران های مالی تلفن هایش را از همسرش پنهان کند .

اگر نامزد شما تصمیم به ازدواج با شما گرفته است باید این موضوع آشکار شود . همه دوستان ، اقوام و آشنایان او باید او را به عنوان یک فرد متاهل بشناسند . پس دلیلی ندارد که بخواهد نامزدی خود را پنهان کند .

علائم هشداردهنده بسیار زیادی وجود دارند که باعث به وجود آمدن مشکلات نهایی زیادی خواهند شد . در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم :

علامت هشدار دهند: از صحبت کردن در مورد گذشته ی خود اجتناب می کند . از پاسخ به سوالات طفره می رود یا این که آن ها را کم اهمیت جلوه می دهد .

مشکل نهایی : این امکان وجود دارد که مسئله ای جدی را با این کار پنهان می کند .

علامت هشدار دهنده: جزئیات سوابق خانوادگی خود را فاش نمی کند . زیاد خانواده اش را نمی بیند یا با آن ها صحبت نمی کند .

مشکل نهایی : با صمیمی شدن مشکل دارد ؛ نسبت به اعضای خانواده خود ،خشمِ سرکوب شده دارد که مسلما در روابط آینده با شما نیز تاثیر خواهد گذاشت .

علامت هشدار دهنده :بسیار درگیر و مطیع اعضاء خانواده خود بوده و به نظر می رسد که زیاده از حد با آنها حرف می زند . به آن ها اجازه می دهد که به او امر ونهی کنند و آنها نیز حد و مرزی در این رابطه نمی شناسند .

مشکل نهایی : قادر نخواهد بود که جای شما را در خانواده خود باز کند و شما همواره در بین آنان احساس غریبگی خواهید کرد .

لازم به ذکر است که وجود هر یک از این مشکلات نباید باعث از بین بردن رابطه زناشویی شود . بلکه حساس بودن به آنها به این معنی است که باید در زمان نامزدی ، یعنی دوران طلائی زندگی ، دورانی که هر یک از زوجین در صدد برآورده کردن کامل خواسته ها و نیازهای طرف مقابل است ، به این مشکلات توجه نموده و در جهت اصلاح و رفع آنها اقدام لازم را انجام داد

علامت هشداردهنده : بی نهایت دقیق بوده و مرتبا عشق ، محبت ، توجه و هدایای بسیار به پایتان می ریزد . این طور به نظر می آید که « بیست وچهار ساعته » فقط به شما فکرمی کند .

مشکل نهایی : این امکان وجود دارد که روی شما احساس مالکیت شدید داشته و احتمالا بسیار حسود می باشد . این چنین افرادی با « زندگی شما » زندگی می کنند ، برای شما هیچ آزادی قائل نیستند و در نهایت احساس خفگی خواهید کرد .

علامت هشداردهنده : اگر قبلا ازدواج کرده یا نامزدی داشته ، نسبت به آن بسیار عصبانی بوده و مدام او را به خاطر مشکلاتی که داشتند ، مقصر می داند .

مشکل نهایی : شاید « نفر بعدی » شما هستید ! زیرا این فرد مسئولیت مهمی که خود در به وجود آوردن مشکلات داشته را نمی پذیرد .

تابلو خطرهای زناشویی

علامت هشداردهنده : بدهکار و مقروض بوده و برگه های جریمه پرداخت نشده بسیاری دارد . از لحاظ اقتصادی بی ثبات بوده و مدام از او شنیده می شود که : « فعلا دستم تنگ است .»

مشکل نهایی : بهانه های زیادی خواهید شنید ، اما از عمل خبری نخواهد بود . شما نقش « مامان» یا «بابا» را بازی خواهید کرد .

علامت هشداردهنده : می خواهد همه جا رئیس باشد . همیشه خود را خیلی قوی جا می زند و همواره « می داند که چه می خواهد » . هیچگونه احساس ترس یا آسیب پذیری بروز نمی دهد .

مشکل نهایی : عاشق کنترل کردن دیگران است . در شروع احساس می کنید که از شما نیز مراقبت می کند ، اما دیری نمی پاید که می بینید با یک دیکتاتور زندگی می کنید .

این ها تنها نمونه هایی از نشانه های هشداردهنده و عواقب احتمالی هستند که ممکن است در زندگی به وجود بیایند .

البته لازم به ذکر است که وجود هر یک از این مشکلات نباید باعث از بین بردن رابطه زناشویی شود . بلکه حساس بودن به آنها به این معنی است که باید در زمان نامزدی ، یعنی دوران طلائی زندگی ، دورانی که هر یک از زوجین در صدد برآورده کردن کامل خواسته ها و نیازهای طرف مقابل است ، به این مشکلات توجه نموده و در جهت اصلاح و رفع آنها اقدام لازم را انجام داد .

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

هوش هیجانی در روابط زناشویی

دوستت دارم های وقت و بی وقت

چرا رفتار شوهرم عوض شده

مشارکت حتی در حل اختلاف

زناشویی با چاشنی احساس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.