تبیان، دستیار زندگی
جابه جایی پوسته زمین فشاری را در نقاط سست آن ایجاد میکند که این فشار به صورت انرژی در این نقاط ذخیره شده و موجب تغییر شکل تدریجی سنگ های آن منطقه می گردد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمین لرزه چیست ؟

زمین لرزه چییست؟

جابه جایی پوسته زمین فشاری را در نقاط سست آن ایجاد می کند که این فشار به صورت انرژی در این نقاط ذخیره شده و موجب تغییر شکل تدریجی سنگ های آن منطقه می گردد.
سنگ ها انرژی را هم چون فنری فشرده در خود ذخیره می نمایند. هنگامی که میزان انرژی انباشته شده از آستانه تحمل سنگ فراتر رود، سنگ از نقاط سست خود دچار شکست شده و به این ترتیب شکاف هایی در طول آن ایجاد می شود.
این آزاد سازی یک باره انرژی در حقیقت همان زمین لرزه می باشد.
زمین لرزه چییست؟

ارتعاشات شدید ایجاد شده که همان امواج زمین لرزه هستند از شکاف اولیه که کانون زلزله نام دارد، پراکنده می شوند. این ارتعاشات هم چون امواج ریزی که در  برخورد سنگ بر روی برکه ایجاد می شوند، در جهات مختلف و در مسیری طولانی از اطراف کانون منتشر شده و در مسیر خود موجب لرزش زمین می گردند. امواجی که به کانون نزدیک هستند بسیار بزرگ بوده که این امر قدرت تخریب بیش تری به آن ها می دهد.

زمین لرزه چییست؟

زمین لرزه چگونه و در کجا رخ می دهد؟

اگر نقشه ی زمین لرزه در سراسر جهان را بررسی کنیم، این نکته برایمان آشکار می شود که :

اغلب فعالیت های زمین لرزه ای بر روی کمربند زلزله متمرکز هستند.

به عنوان نمونه تعداد زیادی از زمین لرزه ها در محدوده حاشیه اقیانوس آرام و یا در وسط اقیانوس اطلس گزارش شده اند. این کمربندها سر نخ های مهمی جهت بسط  نظریه صفحات تکتونیک plate tectonic  ارائه می کنند.

زمین لرزه چییست؟

نقشه زمین لرزه های جهان نشان می دهد که بیش تر آن ها اغلب در طول حاشیه قاره ها ویا در وسط اقیانوس ها کشیده شده اند.

خارجی ترین پوسته زمین، که همان لیتوسفر نام دارد، از بخش های سخت بسیاری  تشکیل شده است که به آن ها سطوح تکتونیک گفته می شود.

این سطوح همواره توسط نیروهایی که در عمق زمین  وجود دارند حرکت داده می شوند. میزان این جابه جایی به اندازه چند سانتی متر در سال (تقریبا برابر با رشد ناخن های دست ما) هستند.

در زیر سطوح لیتوسفر، استنوسفر زمین قرار دارد که در بازه زمانی طولانی رفتاری هم چون سیال از خود نشان می دهد و به این ترتیب به جابه جایی پوسته های زمین کمک کرده و آن ها را هم چون نوار نقاله ای عظیم  هدایت می کند.

امواج زلزله ای:

با جابه جایی ناگهانی دریک شکاف دو نوع متفاوت از امواج زلزله ای تولید می شوند : امواج P (امواج اولیه ) و امواج S (امواج ثانویه ). البته نوع سومی از امواج زلزله نیز از بر همکنش امواج P و  S  با سطح داخلی لایه های زمین تولید می شود. سرعت امواج به نوع موج و ویژگی های محیط انتشار  بستگی دارد هرچه تراکم سنگ های محیط بیشتر باشد امواج سریعتر حرکت می کنند. در پوسته زمین امواج P  با سرعتی درحدود 6 تا 7 کیلومتر در ثانیه حرکت می کنند در حالی که سرعت امواج  S  در حدود 5/3   تا 4 کیلومتر در ثانیه می باشد.

زمین لرزه چییست؟     زمین لرزه چییست؟

امواج P (سمت راست)  -  امواج S سمت چب

جابه جایی امواج  P سریع تر است . شکل آن ها مثل امواج صوت در هوا موج طولی بوده و دارای انقباض و انبساط پی در پی  و موازی با انتشار می باشند.

امواج  S  آهسته تر از امواج P  بوده و امواجی عرضی هستند  به این معنا که حرکت ذرات عمود بر جهت انتشار صورت می گیرد. امواج S  به دلیل عرضی بودنشان امکان عبور از درون هوا و یا مایعات را ندارند.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: مریم سراجی - تنظیم: داودی