زمان تحقق وطن اصلی
سۆال: فرد بعد از تولد چه مدتی باید در زادگاه بماند تا وطن اصلی محقق شود؟
آیة الله تبریزی(ره) :
در صورتیکه زادگاه طفل وطن پدر و مادر باشد وطن اوست. والله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات)
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
مدّت خاصی لازم نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
اندازه ی معینی ندارد و بحسب عرف است. واله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
باید به مقداری در آنجا بماند که عرفاً محل رشد او محسوب شود.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
هرگاه مدت یکسال یا بیشتر بماند وطن او محسوب می شود.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات)
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
تا زمانی که عرفاً تابع پدر و مادر به حساب می آید، آنجا وطن اوست، مگر اینکه بعد از بلوغ از آنجا اعراض کند و از تابعیت خارج شود.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات)
معیار تحقق وطن اصلی(بین محل تولد و سکونت)
سۆال: الف) آیا به صرف تولد، اقامت و رشد و پرورش چند ماهه کودک در شهری، می توان گفت آن جا وطن وی محسوب می شود؟ ب) در صورتی که شخص مذکور بین محل تولد و محل سکونت خود در تردد باشد حکم چگونه است؟
آیة الله بهجت(ره):
جواب الف) خیر، وطن او محسوب نمی شود.
جواب ب) اگر بین آن دو محل حدّ مسافتی باشد و در این دو محلّ مرتّب در کمتر از ده روز، رفت و آمد کند به طوری که مصداق کثیرالسّفر شود، نماز او تمام است با رعایت مسأله ی 1066 رساله.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات)
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
الف- در فرض مرقوم، آنجا وطن کودک محسوب نمی شود.
ب- اگر منظور، رفت و آمد بین دو مکان مذکور است در این صورت چنانچه بین این دو مکان مسافت شرعی بوده و سفر شخص مکلف هم ارتباط با شغل لااقل در هر ده روز یکبار انجام شود نماز در هر دو مکان و در بین راه تمام است.
و اگر بین دو مکان مسافت شرعی نباشد و هیچ یک را به عنوان وطن با توجه به شرایط، انتخاب نکرده باشد در این صورت اگر در یکی قصد اقامه ده روز کند، پس از تحقق اقامه، تردد بلامانع و نماز در هر دو جا تمام است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات)
بخش احکام اسلامی تبیان