تبیان، دستیار زندگی
شادمانی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در زندگی بشر است. انسان ها بنا بر سرشت و ماهیت وجودی خویش، همواره از افسرده بودن گریزان اند و دوست دارند به سوی شاد بودن و شاد زندگی کردن در حرکت باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شادی ،مهم  و ضروری برای زندگی


شادمانی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در زندگی بشر است. انسان ها بنا بر سرشت و ماهیت وجودی خویش، همواره از افسرده بودن گریزان اند و دوست دارند به سوی شاد بودن و شاد زندگی کردن در حرکت باشند.

شادی

شادمانی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در زندگی بشر است. انسان ها بنا بر سرشت و ماهیت وجودی خویش، همواره از افسرده بودن گریزان اند و دوست دارند به سوی شاد بودن و شاد زندگی کردن در حرکت باشند. در واقع شادی بزرگ ترین موهبتی است که داریم. شادی یکی از هیجانات ما از سوگ و ناامیدی تا وجد و سرخوشی را در برمی گیرد. نقش نشاط و شادمانی و پویایی در جامعه به حدی است که یکی از معلمان علوم اجتماعی به نام جان راسکین معتقد است ثروتمند ترین کشور، کشوری است که بیش ترین افراد شاداب  و شرافتمند را زیر بال خود دارد. شادی نه تنها احساس خوبی در فرد ایجاد می کند بلکه برای سلامت و احساس تندرستی و نشاط هم ضروری است.

آرجی معتقد است شادمانی سه جزء اساسی دارد که عبارت اند از: هیجانات مثبت، رضایت از زندگی و فقدان عواطف منفی.

تحقیقات نشان داده است که شادی، صرف نظر از چگونگی به دست آوردن آن می تواند سلامت جسمانی را بهبود بخشد(مایرز،2002).

خنده بر هر درد بی درمان دواست

چقدر به این جمله "که خنده بر هر درد بی درمان دواست " اعتقاد دارید؟ آیا واقعاً خنده می تواند جای دارویی مثل آنتی بیوتیک و مسکن ها را بگیرد؟ آیا خنده می تواند تاثیری در کاهش درد داشته باشد.

خنده پدیده است که در اغلب موارد برای ابراز شادمانی و لذت به کار می رود و یک توانایی است که فقط انسان در بین موجودات زنده دارای آن است. انسان با توانایی خندیدن به دنیا می آید و بدون هیچ آموزشی از همان آغاز می تواند بخندد.

نتیجه تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که شوخی و خندیدن توان انسان را برای مقابله با درد افزایش می دهد.از دیدگاه روان شناسی خنده واکنشی است که برای تخلیه هیجانات به کار می رود، در واقع از طریق خندیدن، انرژی ذخیره شده ناشی از شرایط مختلف مثل کنترل محیط، کنترل ذهن فرد و حوادث زندگی از ذهن و بدن تخلیه می شود و به همین دلیل معمولاً پس از مدتی خندیدن احساس آرامش زیادی به فرد دست می دهد.

دانشمندان معتقدند که خنده و شادی، قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش داده، سلامت و شادابی به همراه می آورد. خندیدن و شوخی کردن، روش های مثبت برای ابراز احساس و هیجانات خوشایند است و تاثیری بسیار خوب بر روح و روان می گذارد، اضطراب و استرس را کم می کند و ترس و تردید را کاهش می دهد.

خنده درمانی یکی از مهم ترین روش های درمانی ثبت شده است. بیماران افسرده و کسانی که دید منفی در زندگی دارند، با خنده درمانی روحیه قوی تر و پر امید تر به زندگی پیدا می کنند

خنده با کاهش و زدودن احساسات منفی نقش مهمی در پیشگیری از حملات قلبی دارد و نوعی ماساژ قوی برای قلب است.پژوهش ها نشان داده است که خندیدن از بروز انواع سکته ها و لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری می کند. بدن ما به طور طبیعی مجهز به مواد شیمیایی ضد دردی است که در صورت لزوم برای تخفیف درد از مغز آزاد می شود و "اندروفین " نام دارد.

خنده یکی از مهم ترین ورزش هاست. هیچ ورزشی نمی تواند مثل خنده بیشتر عضلات بدن را به جنبش در آورد.

خنده درمانی یکی از مهم ترین روش های درمانی ثبت شده است. بیماران افسرده و کسانی که دید منفی در زندگی دارند، با خنده درمانی روحیه قوی تر و پر امید تر به زندگی پیدا می کنند.

خندیدن دویدن بدون تحرک است. خنده در بهبود روابط انسان ها موثر است، عمر را طولانی می کند و سن افراد را کم تر نشان می دهد.

ویژگی های افراد شادمان

مطاعات گوناگون افراد شاد را با این ویژگی ها توصیف می کنند:

** افراد شاد از عزت نفس و احترام به نفس بالایی برخوردارند و خودشان را دوست دارند.

** افراد شاد احساس کمتر شخصی بیش تری در خود احساس می کنند.

** افراد شاد  برون گرا هستند و در ارتباط با دیگران توانمندند.

** افراد شاد خوشبین اند.

فرآوری :آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

1-نشریه ماهانه آموزشی- تربیتی پیوند- شماره 341- گرد آورنده فاطمه صادقیان

2- نشریه ماهانه آموزشی- تربیتی پیوند- شماره 357- 358-359-گردآورنده نادر سلیمانی

3- روان شناسی خنده- گروه پژوهش فرهنگ پویا

مطالب مرتبط:

شکلات زندگی

نگاه اسلام به شادی و تفریح

دو راه برای شاد بودن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.