تبیان، دستیار زندگی
همزمان با ماه مبارک رمضان مراسم بزرگداشت حاج واقف عبدالله اف، اولین شهید نهضت حجاب جمهوری آذربایجان با حضور آیت الله مجتهدشبستری، ائمه جمعه، مسئولان و اقشار مختلف مردم تبریز در مسجد سالار شهیدان برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردی که برای حجاب به شهادت رسید

همزمان با ماه مبارک رمضان مراسم بزرگداشت حاج واقف عبدالله اف، اولین شهید نهضت حجاب جمهوری آذربایجان با حضور آیت الله مجتهدشبستری، ائمه جمعه، مسئولان و اقشار مختلف مردم تبریز در مسجد سالار شهیدان برگزار شد.



حجت الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در سخنانی شهادت حاج واقف عبدالله‌اف را به عنوان اولین شهید حجاب جمهوری آذربایجان، آغاز نهضتی بزرگ در این کشور دانست و اظهار داشت: سیاست اسلام‌ستیزی از مدت‌ها پیش در دومین کشور شیعی دنیا آغاز شده که نشأت‌گرفته از خطوط صهیونیستی نفوذ کرده در دولت این کشور است.

وی ادامه داد: رژیم باکو پس از مراحل مختلف از جمله تلاش برای ممنوع سازی پخش اذان از مساجد، تخریب مساجد، ممنوعیت وجود نمادهای دینی در ادارات و دانشگاه‌ها، دست به ممنوعیت حجاب اسلامی در مدارس متوسطه زد که در این مرحله دین‌داران آذری بر مقاومت خود افزودند و در نتیجه این مقاومت به ویژه سخنرانی آتشین دکتر صمداف روند اسلام ستیزی تا حدودی متوقف شد.

ایثار و شهادت در آموزه ی شیعه

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اقدامات و مبارزات جدی حزب اسلام جمهوری آذربایجان در لغو ممنوعیت حجاب در این کشور افزود: در همین راستا رییس و معاون حزب اسلام و ده‌ها روحانی دیگر دستگیر شدند که هفته گذشته حاج واقف عبدالله اف در زندان باکو به شهادت رسید.

وی با اشاره به بیماری حاج عبدالله اف و اطلاع مأموران زندان از این موضوع گفت: بر اساس قوانین اسلامی و حتی قوانین بین‌المللی و قانون خود جمهوری آذربایجان، حبس مریض در زندان جایز نیست که متأسفانه این مورد در خصوص اولین شهید نهضت حجاب آذربایجان رعایت نشده است.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به ممنوعیت حجاب در مدارس متوسطه با توجیه یکسان سازی لباس دانش آموزان در کشوری که اکثریت آنان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، گفت: سۆال مهم این‌جاست که دولت باکو چرا چهار درصد اقلیت را با 96 درصد مسلمانان تطبیق نمی‌کند؟ چرا به اعتقادت مسلمانان بی اعتنایی می‌کند؟

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست اسلام ستیزی و اسلام هراسی در جمهوری آذربایجان ریشه در دوران کمونیست دارد و امروز صهیونیزم طلاییه دار آن‌هاست، گفت: بی شک شهادت حاج واقف سد محکی در برابر سیاست صهیونیستی اسلام ستیزی در جمهوری آذربایجان خواهد بود و بیداری اسلامی در این کشور اسلامی نیز فرا گیر خواهد شد.

همچنین جوان پور از اساتید دانشگاه های تبریز و رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تبریز در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اسلام‌گرایان آذری به این آمادگی معنوی رسیده‌اند که با شهادت خود قره‌باغ را آزاد کنند، اما افسوس که این فرصت به آنان داده نمی‌شود.

کشف حجاب

وی افزود: اولویت اول دولت جمهوری آذربایجان بایستی تلاش برای آزادی قره‌باغ باشد، اما در نهایت شگفتی نه تنها حرکتی در این خصوص صورت نمی‌گیرد بلکه اسلام‌گرایان نیز که مدافعان واقعی قره‌باغ و خواهان آزادی آن هستند در زندان‌ها محبوس می‌شوند و در نتیجه شرایط نامساعد زندان به شهادت می‌رسند.

گفتنی است، در این مراسم که با حضور آیت الله مجتهدشبستری، خانواده های معظم شهدا، اساتید حوزه و دانشگاه و قشرهای مختلف مردم تبریز همراه بود، دو تن از قاریان برجسته تبریز آیاتی از کلام الله مجید را قرائت و سپس نماهنگی از شهید حاج واقف عبدالله اف پخش شد که در آن به گوشه ای از اعتقادات اسلامی شهید اشاره شده بود.


باشگاه كاربران تبیان توسط:yasekaboud63