تبیان، دستیار زندگی
رئیس بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم طی سخنانی در مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل این دوره از نمایشگاه قرآن تصریح كرد: این نمایشگاه بر اساس توسعه فرهنگ قرآنی شكل گرفته و در صدد تعمیق فرهنگ قرآن و الگوسازی برای رفتار قرآنی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت‌الاسلام‌ محمدی در آیین افتتاحیه بخش بین‌الملل عنوان كرد:

تعمیق فرهنگ قرآن و الگوسازی برای رفتار قرآنی؛ هدف اصلی برپایی نمایشگاه بیستم

نمایشگاه قرآن

رئیس بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم طی سخنانی در مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل این دوره از نمایشگاه قرآن تصریح كرد: این نمایشگاه بر اساس توسعه فرهنگ قرآنی شكل گرفته و در صدد تعمیق فرهنگ قرآن و الگوسازی برای رفتار قرآنی است.

به گزارش روابط عمومی، آیین افتتاح بخش بین‌الملل بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم شب گذشته، 9 مردادماه، با حضور حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حمید محمدی، رییس بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، محمدباقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، لاله افتخاری، رییس فراكسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله نمازی، امام جمعه كاشان، جمعی از معاونان، مسئولان و مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نیز شماری از هنرمندان خارجی مدعو از كشورهای مختلف برگزار شد.

مراسم افتتاحیه با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیات كریمه توسط علی ظهرابی، قاری ممتار و بین‌المللی كشورمان آغاز شد و در ادامه مجری برنامه ضمن خوشامدگویی به جمع حضار حلول ماه مبارك رمضان را تبریك و از سویی سالروز وفات حضرت خدیجه‌(س)، همسر گرامی پیامبر اكرم(ص) را تسلیت عرض كرد.

وی در ادامه با تشكر از حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مدعوین ایرانی و جمع هنرمندان خارجی در این مراسم، از حجت الاسلام محمدی برای ایراد سخنرانی دعوت كرد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حمید محمدی، رییس بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، در ابتدا با حمد و ثنای خداوند متعال و سلام و درود به محضر پیامبر اكرم(ص) و ائمه معصومین(ع) نسبت به حضور خود در آیین افتتاحیه این بخش از نمایشگاه ابراز خشنودی و تصریح كرد: امسال بخش بین‌الملل با حضور بیش از 30 كشور افتتاح می‌شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نگاهی ابزاری به قرآن كریم ندارد، در قانون اساسی گفته شده است كه حكومت بر پایه حق و قرآن شكل گرفته و تمام مشروعیت خود را مدیون انتساب و دریافتی است كه از مبانی قرآنی داشته و نگاه ما از روز تأسیس جمهوری اسلامی ایران به بنیانگذاری حضرت امام خمینی(ره) نیز اصولی و مبنایی بوده است.

محمدی اظهار كرد: در منشور توسعه فرهنگ قرآنی كه اولین سند راهبردی فعالیتهای قرآنی نظام است، سه رویكرد نظام‌سازی، سازماندهی و فرهنگ‌سازی دنبال می‌شود؛ در نظام‌سازی به دنبال آن هستیم كه نظام‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تربیتی را كشف كرده و در لایه‌های مختلف حكومت جاری و ساری نماییم. آنچه در جهان مهم است، امروز فهم درست از نظامهایی است كه قرآن برای بشر آورده و در ایران اسلامی نیز تمام‌ حوزه‌ها و دانشگاه‌ها با تمام قوا درصدد كشف این نظام‌ها هستند.

حجت الاسلام محمدی به رویكرد سازماندهی منشور توسعه فرهنگ قرآنی اشاره و تصریح كرد: با توجه به این رویكرد تمام برنامه ها به سمت نظام شورای توسعه فرهنگ قرآنی است كه امیدواریم این رویه برای سایر كشورهای اسلامی نیز الگو واقع شود.

وی در ادامه افزود: رویكرد دیگر منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی فرهنگ سازی است كه این مقوله نوعی اعجاز قرآن كریم نیز هست. قرآن كریم در فرهنگ‌سازی نقشی بی‌بدیل دارد و می تواند آنقدر موثر حضور یابد كه هیچ چیزی جایگزین آن نیست.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی همچنین توسعه آموزش عمومی را یكی از اصلی ترین دغدغه‌های مسئولین و كارگزاران دانست و گفت: تربیت 10 میلیون حافظ قرآن كریم یكی از این راهبردها بوده كه از منویات مقام معظم رهبری نیز بوده و همه مردم نیز خود را موظف نمودند تا این مطالبه به نحو احسن تحقق یابد.

محمدی جنبه دیگر فرهنگ سازی را توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی دانست و ادامه داد: ایران اسلامی پیشگام تولید هنر قرآنی و پیشرو در هنرهای روز اسلامی است. نمایشگاه قرآن نیز این وظیفه را دارد تا معارف قرآنی را به قلب و جان‌ها رهنمون سازد؛ كشور ما در استفاده از هنرهای تجسمی، موسیقیایی و ... هماهنگی و همگونی خاصی را بین معارف قرآن برقرار كرده است و هیچ عرصه هنری در كشور ما وجود ندارد مگر آنكه در آن غنی سازی با محتوای قرآنی صورت گرفته باشد كه متأسفانه در بیشتر كشورها این مسئله نادیده گرفته شده است.

وی در ادامه تصریح كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران آماده است تا در تمام كشورها چنین نمایشگاهی را با همین ابعاد كیفی و كمی برپا كند و من از همین جایگاه از هنرمندان مدعو از كشورهای مختلف می‌خواهم كه این پیام اعلام آمادگی ما را به گوش مسئولان خود برسانند و ابلاغ كنند كه ایران به دنبال توسعه فعالیتهای قرآنی نیست؛ بلكه مسئله مهم و مبارك توسعه فرهنگ قرآنی با سه ضلع توسعه معرفت قرآنی، ایمان به قرآن و رفتار قرآنی است.

حجت الاسلام محمدی در توضیح این مثلث كه همه اضلاع آن در كنار هم معنا پیدا میكند، افزود: ما در كشوری اسلامی با مولفه ایمان به خدا، ایمان به رسول خدا(ص) و ایمان و باور به قرآن كریم همت خود را بر بنیادی كردن این سه ضلع برای همه آحاد ملت بكار بستیم، زیرا معتقدیم ایمان حقیقی مانند دالانی پرنور است كه حتما شخص را به سعادت می رساند، این نمایشگاه یكی از اهداف اصلی خود را تعمیق فرهنگ قرآن قرار داده است، همچنان كه با رفتار قرآنی این هنجار را برای افراد ملت درونی می‌كند.

محمدی با ذكر تشبیهی افزود: اگر توسعه فرهنگ قرآنی به درختی تشیبیه شود، ریشه و ساقه آن معرفت و ایمان و میوه آن عمل و رفتار قرآنی است؛ لذا تعمیق فرهنگ قرآن نیازمند نشر رفتار قرآنی است.

رییس بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم افزود: چنانچه شاهدیم امام خمینی(ره) بنیانگذار كبیر جمهوری اسلامی نیز از ابتدای امر پایه و اساس حكومت را بر مبنای آموزه‌های قرآنی قرار دادند تا رفتار و فعل همه كارگزاران نیز برگرفته از تعالیم قرآن باشد.

وی در ادامه تصریح كرد: این نمایشگاه نیز بر اساس توسعه فرهنگ قرآنی شكل گرفته و جای جای این نمایشگاه در صدد تعمیق فرهنگ قرآن و الگوسازی برای رفتار قرآنی است كه این رویكرد در همه بخشها از جمله عفاف و حجاب، آموزش و پژوهش، بخش دانشگاهی و تحول علوم انسانی و... در راستای توسعه معرفت قرآنی شكل گرفته است.

حمید محمدی ابراز خرسندی كرد كه تمام مهمانان این نمایشگاه به كشوری دعوت شده اند كه سردمدار و داعیه دار عرضه قرآن برای نسل امروز در زییاترین قاب های هنری است. چانچه ایران اسلامی با تولیدات فاخر قرآنی در حوزه هنرهای نمایشی و تولید فیلمهای قرآنی چون ملك سلیمان، یوسف پیامبر(ع)، مریم مقدس و مردان آنجلس و ... همه حكایت از توانمندی هنرهای ایران و همگام با باور قلبی و ایمان ایرانیان به خداوند متعال و قرآن كریم است.

رییس نمایشگاه بیستم قرآن كریم خاطرنشان كرد: این دوره از نمایشگاه با دربرداشتن بخشهای متعددی همچون بیداری اسلامی و فلسطین، بخش فرهنگ و ملل مسلمان، رهیافتگان و بخش بیداری اسلامی در 6 كشور انقلابی، مۆلفه بین‌المللی بودن را دنبال كرده و در صدد است این رویكرد در همه ساحت‌های نمایشگاه نمود داشته باشد.

حجت الاسلام محمدی در پایان ابراز امیدواری كرد كه از طریق اطلا‌ع رسانی خوب رسانه ها و شبكه های ماهواره ای و ابلاغ اخبار فعالیت‌های قرآنی ایران توسط مهمانان خارجی به آن‌سوی مرزها، تمسك ایرانیان به فرهنگ غنی قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به گوش جهانیان برسد كه در این میان بازدید 2 و نیم میلیون شهروند تهرانی تنها از یك شهر از این رویداد معنوی نیز خود گویای عشق عمیق مردم به قرآن كریم است.

گزارش: هومن بهلولی