تبیان، دستیار زندگی
از ابتدای جوانی به دنبال تحقیقات در مورد ادیان و مکاتب و مذاهب مختلف بودم که راه نجات انسان ها را در اسلام یافتم. اما با توجه به اکثریت بودن برادران اهل سنت مطالعات خود را در این زمینه توسعه دادم. به گونه ای که اکثریت کتب معروف آن ها به ویژه موارد اختلافی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناظره دکتر و شیخ


از ابتدای جوانی به دنبال تحقیقات در مورد ادیان و مکاتب و مذاهب مختلف بودم که راه نجات انسان ها را در اسلام یافتم. اما با توجه به اکثریت بودن برادران اهل سنت مطالعات خود را در این زمینه توسعه دادم. به گونه ای که اکثریت کتب معروف آن ها به ویژه موارد اختلافی با مکتب اهل بیت (ع) را مطالعه کردم.


مناظره دکتر و شیخ

مناظره دکتر و شیخ: استبصار در سایه/ نوشته: دکتر محمدحسن شجاعی فرد/ شمارگان: 3000 نسخه/ قیمت: 80000 ریال/ انتشارات: امیرکبیر

در بخش مقدمه این کتاب از زبان محمدحسن شجاعی فرد می خوانیم:

«نرم افزاری که حدود 7000 کتاب مورد نظر برادران اهل تسنن در آن هست بنام مکتب شافعه از کتابخانه مسجدالنبی (ص) در مدینه منوره گرفته شده و در رایانه جیبی نصب کردم. این برنامه، مبنای همه اسناد داده شده در مناظره است. کلیه متون حدیث مربوط به اسناد ارائه شده از همین نرم افزار کپی شده و در متن کتاب ضبط و ترجمه شده است. به همین دلیل بعضی از متون اعراب دارند و بعضی اعراب ندارند. حتی کتاب خصائص نسائی و بخشی ازکنزالعمال که فضائل علی (ع) است هم از همین نرم افزار کپی و ترجمه شده است. در بحث ها هیچ سندی از مکتب اهل بیت استفاده نشده است. بسیاری از مطالب رد و بدل شده بین طرفین مناظره، بدلیل عدم ضرورت حذف شده است و کارتکس های زیادی موجود است که در کتاب نیامده است. اما ممکن است بعضی از آن مطالب در صورت پیشنهاد خوانندگان محترم، برای تکمیل کادر در صورت موجود بودن در کارتکس ها، در چاپ های بعدی اضافه شود. البته قسمت هایی که اختلاف زیاد نداشتیم متن عربی را نیاوردم و به محتوای متن ها اکتفا کردم.

گزارش این مناظره به هیچ وجه عنوان قصد شیعه نمودن برادران و خواهران اهل تسنن را ندارد و صرفاً به عنوان یک آیینه در برابر این عزیزان قرار گرفته است تا نشان دهد، اسلام حقیقی با اعتقادات این عزیزان چقدر فاصله دارد و چقدر مکتب اهل بیت به اسلام حقیقی نزدیک است.»

پس از مقدمه و مطلب «تدارک سفر حج» در بخش روز نوزده ذیقعده، پرواز به مدینه: آشنایی با شیخ ابراهیم عثمان (شیخ) را می خوانیم. در روز بیستم ذیقعده هم اثبات برادری، خدای واحد، پیامبر واحد، قرآن واحد، قبله واحد، نماز واحد، حج واحد، بحث متعلم، مقررات بحث و مناظره، عدم عدالت صحابه در قرآن، اختلاف صحابه دلیلی بر عدم عدالت همه آنان، اسناد ضعیف بودن روایت مربوط به عدالت صحابه، هر روز بعد از نماز صبح بقیع و مرده بودن پیامبر؟

در روز بیست و یکم ذیقعده هم مطالب: صحیح نبودن همه حدیث های کتب صحیح شش گانه (صحاح سته)، متعه و ازدواج موقت و واقعه سال 1366 مکه.

در روز بیست و دوم ذیقعده هم مطالب: پیامبر مرده و زنده ندارد، گریه بر اموات، تبریک و توسل به اموات صالح، دعا در شیعه و لعن خلفا نداریم را می خوانیم.

در روز بیست و سوم ذیقعده نیز ادامه دعا در شیعه، جمع نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا، دعا برای توبه، زیارت در شیعه و سند جواز برای زیارت اهل تسنن و روش زیارت و آداب آن از نظر الازهر، قرارهای محمد بن عبدالوهاب و پویایی مرجعیت و تقلید در شیعه، آمده است.همچنین، در روز بیست و چهارم، آشنایی با شیخ حمید النجدی، بحث در خانه حمید، وضو در اسلام، اذان در اسلام، آمین و تکلف (دست روی هم گذاشتن)، بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز، خواندن یک سوره کامل در نماز، تشهد در نماز و سجده در خاک را می خوانیم.

موضوع اهل بیت، اهل بیت پیامبر چه کسانی هستند، ممنوعیت عبور از جلوی نمازگزار از کجا آمده است؟، در اتاق با هم اتاقی ها، دقت در اعمال، وسواس و یا ایجاد دغدغه از مطالب روز بیست و پنجم ذیقعده است.

در روز سوم ذیحجه نیز مطالب اولین ملاقات شیخ ابراهیم در مکه و وضعیت علوم انسانی در ایران را می خوانیم. در روز چهارم ذیحجه نیز اسلام و سیاست آمده است. همچنین در روز ششم ذیحجه نیز حضرت مهدی (عج) در کتب اهل سنت و عمر امام زمان را می خوانیم.

بحث خلافت، فرق پیامبر با خلفا، اختلاف در روش انتخاب خلیفه و تعداد خلفای پیامبر نیز در روز هفتم ذیحجه آمده تا در روز هشتم ذیحجه به اعتراض صحابه به عدم انتخاب علی به عنوان خلیفه اشاره شود.

در روز نهم ذیحجه نیز دعای عرفه آمده و در روز یازدهم ذیحجه در چادرهای منی، برتری علی (ع) نسبت به سایر خلفا را از نظر می گذرانیم.

گزارش این مناظره به هیچ وجه عنوان قصد شیعه نمودن برادران و خواهران اهل تسنن را ندارد و صرفاً به عنوان یک آیینه در برابر این عزیزان قرار گرفته است تا نشان دهد، اسلام حقیقی با اعتقادات این عزیزان چقدر فاصله دارد و چقدر مکتب اهل بیت به اسلام حقیقی نزدیک است.

در روز نیمه ذیحجه و شانزدهم این ماه به ترتیب مطالب نتیجه عملکرد پس از پیامبر در عدم بیعت علی و توصیه پیامبر به خلافت علی، بعد از او، آمده است.

غدیر خم، فرمایش پیامبر (ص) هرکس من سرپرست او هستم این (علی) سرپرست اوست، سخنان صحابه پس از شروع خلافت علی (ع) و چرا امام به عنوان خلیفه در قرآن نیست؟ را می خوانیم.

در این کتاب سه پیوست با عناوین بخشی از کتاب خصائص علی بن ابیطالب (ع)، کتاب فضائل علی بن ابیطالب و متن کامل خطابه غدیر به عربی (خطبه رسول الله فی یوم الغدیر) وجود دارد در انتها نیز فهرست بعضی از منابع موجود در نزم افزار که بیشتر استفاده شده، آمده است.

خواندن یک صفحه از‌‌ کتاب مناظره دکتر و شیخ (صفحه ی 163)

مناظره

ش حمید: دکتر امروز همه معتقدات ما را زیر سۆال بردید. همه چیز باطل است.

د: من زیر سۆال نبردم، احادیث پیامبر که در کتب خودتان است، این‌ها را می‌گوید. اگر من از کتب شیعه نقل می‌کردم، فرمایش شما درست بود.

ش حمید: اشکال کار این است که کتب حدیث، حدیث‌های ضد و نقیض زیاد دارد و تشخیص حدیث صحیح از غیر صحیح، حسن و مرسل هم چندان کار آسانی نیست به ویژه در مورد عبادات.

د: اتفاقاً من هم همین را می‌گویم، چون در عبادات سنت پیامبر وجود دارد پس نباید به حرف‌های صحابه و تابعین توجه کرد. حرف و عمل پیامبر را که صحابی درجه اول دیده‌اند، قابل اعتمادتر است.

ش حمید: البته اگر حدیث از قول صحابه دست اول و نزدیک به پیامبر باشد و سلسله روایت هم درست باشد صحیح‌تر است.

د: صحت بعضی از این حدیث‌ها احتیاج جدی به سلسله روایت هم ندارد چون عقل می‌تواند تشخیص دهد که بین دو حدیث که می‌گوید نماز با تکبیر حرام می‌شود و با سلام حلال، بابی هم در فقه داریم تحت عنوان تشهد قبل از سلام. خب این دو روایت کار را تمام می‌کند.

محمدحسن شجاعی فرد در شرح حالی از خود نوشته است:

«از ابتدای جوانی به دنبال تحقیقات در مورد ادیان و مکاتب و مذاهب مختلف بودم که راه نجات انسان ها را در اسلام یافتم. اما با توجه به اکثریت بودن برادران اهل سنت مطالعات خود را در این زمینه توسعه دادم. به گونه ای که اکثریت کتب معروف آن ها به ویژه موارد اختلافی با مکتب اهل بیت (ع) را مطالعه کردم. به تناقضات گسترده ای در کتب آن ها رسیدم که منتهی به محکم تر شدن اعتقاداتم به مکتب اهل بیت (ع) گردید. این مطالعات زمینه ای شد تا در سفرهای متعددی که در طول 30 سال گذشته به حرمین شریفین داشتم، با اساتید دانشگاه، علما و روحانیون اهل سنت بحث هایی داشته باشم. این کتاب گزارشی از این مذاکرات است.»

دکتر محمدحسن شجاعی فرد در سال 1328 در جهرم متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در جهرم و متوسطه را در آبادان گذراند. وی مدتی کارمند شرکت نفت بود. پس از آن به دانشگاه علم و صنعت رفت و بعد از گرفتن لیسانس به استخدام همان دانشگاه درآمد. فوق لیسانس و دکترا را از دانشگاه بیرمنگام انگلستان اخذ نمود. دکتر شجاعی فرد هم اکنون استاد تمام دانشکده مکانیک و رییس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران است. ایشان در زمینه مهندسی مکانیک و مهندسی خودرو، دارای چندین کتاب و بیش از دویست مقاله علمی در نشریات و کنفرانس های بین المللی و ملی است، به گونه ای که در سال 1386 به عنوان استاد نمونه کشوری از طرف وزارت علوم معرفی شدند. ایشان به دلیل علاقه زیاد به امور دینی و معرفی مکتب اهل بیت (ع) از جوانی زبان عربی را آموخته و فعالیت ها و تحقیقات قابل توجهی در امور مذهبی دارد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری کتاب ایران،سازمان تبلیغات اسلامی