تبیان، دستیار زندگی
ایزوفلاون‌ها مواد گیاهی هستند که ساختار شیمیایی آن‌ها شبیه به استروژن انسان است. این مواد گیاهی در بدن مانند استروژن‌ها عمل می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایزوفلاون‌ها و نقش آن‌ها در سلامت زنان یائسه


ایزوفلاون‌ها مواد گیاهی هستند که ساختار شیمیایی آن‌ها شبیه به استروژن انسان است. این مواد گیاهی در بدن مانند استروژن‌ها عمل می‌کنند.

ایزوفلاون

احتمالاً شما هم زیاد در مورد ایزوفلاون‌ها و نقش آن‌ها در حل مشکلات یائسگی شنیده‌اید. اما شاید برایتان سۆال باشد این ایزوفلاون‌ها دقیقاً چه هستند و نقششان چیست؟ و یا چگونه می‌شود مصرفشان کرد؟ برای پاسخ به این سۆالات این مطلب کوتاه را مطالعه کنید.

ایزوفلاون‌ها مواد گیاهی هستند که ساختار شیمیایی آن‌ها شبیه به استروژن انسان است. این مواد گیاهی در بدن مانند استروژن‌ها عمل می‌کنند. برای همین است که ایزوفلاون‌ها را فیتواستروژن نیز می‌نامند.

سویا تأمین کننده‌ی اصلی ایزوفلاون‌ها محسوب می‌شود. البته حبوبات دیگری مانند عدس، نخود فرنگی، لوبیاها و حتی شبدر قرمز حاوی این ترکیبات گیاهی مفید می‌باشند.

باید بدانید که انواع مختلفی از ایزوفلاون‌ها وجود دارد. ساختار شیمیایی ایزوفلاون‌ها شبیه استروژن‌ها هستند با این تفاوت که عملکرد استروژنی آن‌ها ضعیف‌تر است. این ترکیبات گیاهی در زمان یائسگی یعنی در دوره‌ای که تخمدان‌ها دیگر هورمون استروژن تولید نمی‌کنند به درد خانم‌ها می‌خورند.

سویا تأمین کننده‌ی اصلی ایزوفلاون‌ها محسوب می‌شود. البته حبوبات دیگری

مانند عدس، نخود فرنگی، لوبیاها و حتی شبدر قرمز حاوی این ترکیبات گیاهی

مفید می‌باشند

اگر چه همان طور که گفتیم عملکرد استروژنی آن‌ها ضعیف است اما ایزوفلاون‌ها کمترین میزان استروژن را به بدن این زن‌ها می‌رساند و از علائم ناخوشایند دوره‌ی یائسگی پیشگیری می‌کند. این ترکیبات همچنین برای خانم‌هایی که استروژن بیش از حدی دارند نیز مفید است.

زیاد بودن استروژن باعث به ویژه سندروم پیش از قاعدگی می‌شود. ایزوفلاون‌ها با این سندروم، سرطان سینه و سرطان رحم مقابله می‌کنند.

در بیشتر کشورهای شرقی مردم به طور مرتب سویا مصرف می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد زنان این کشورها عملاً کمتر از گَر گرفتگی رنج می‌برند و آمار سرطان سینه، سرطان رحم و پروستات نیز در بین این افراد کمتر است.

از این گذشته پوکی استخوان نیز در کشورهای مصرف کننده سویا کمتر است.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: masantenaturelle

مطالب مرتبط:

5 سۆال مهم درباره تغذیه زنان

سلامتی و تغذیه‌ای صحیح برای بانوان

10 ماده‌ی غذایی برای خانم‌ها

تغذیه و زنان سالمند

6 غذای مورد نیاز هر خانم(1)

6 غذای مورد نیاز هر خانم(2)

تغذیه لازم برای گر گرفتگی خانم ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.