تبیان، دستیار زندگی
از مهم ترین اسباب آرامش خیال و انس و نشاط در زندگی، داشتن همسری مناسب و از هر نظر صاحب کمالات است که در آیات مختلفی روی این مساله تأکید کرده می فرماید: «... و لهم فیها ازواج مطهرة...» : بهشتیان در آنجاهمسرانی پاک و پاکیزه دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نعمت های مادی و جسمانی بهشت(2)

بهشت


در نوشتار قبلی به برخی از نعمات مادی بهشتی که خداوند در مصحف شریف از آن ها با عنوان باغ ها و سایه ها و قصرها و غذاها و شراب های طهور بهشتی که از خصوصیات و ویژگی هایی منحصر به فردی برخوردارند یاد می کند،پرداختیم. در این بخش  نعمتهای مادی و جسمانی دیگری از بهشت را متذکر می شویم.


ظرف ها و جام ها:

گویا آن لیوان ها و ظرف هایی را که اهل بهشت برای آشامیدن استفاده می کنند جوریست که سرد و خوشبو می کند. قرآن می فرماید: «إن الابرار یشربون من کأس کان مزاج ها کافورا»[1]: در تفسیر المیزان می فرماید کافور یک ضرب المثلی است برای خنکی و خوشبوئی و کلمه کـأس هم به معنای ظرف آب است. بنابراین خود ظرف های آب با ماده ای سرد و خوشبو کننده مخلوط است. [2] در جای دیگر می فرماید: «یطاف علیهم بصحاف من ذهب و أکواب...»[3] غذاهای بهشتی و شراب های طهور در ظرف هائی از طلا و جام هایی طلایی گرداگرد آن ها گردش داده می شوند.»[4]

لباس ها و زینت ها:

لباسهای بهشتی بر خلاف لباس های دنیوی برای رفع سرما و گرما یا حفظ از انواع آفات و آسیب ها نیست، چرا که در آنجا همه چیز در حد اعتدال است و آفتی وجود ندارد؛ بنابراین پوشش لباس در آنجا تنها جنبه تزئین دارد و شاید به همین دلیل به جنبه تزئینی لباس ها در آیات قرآن تأکید شده است و با تعابیر مختلفی که همه حکایت از زیبایی و جذابیت لباس های بهشتی دارد، از آن ها یاد شده، در یک جا می فرماید: «... ویلبسون ثیابا خضرا من سندس واستبرق...»[5]: آن ها لباس های فاخر و زیبایی به رنگ سبز از حریر نازک و ضخیم در بر می کنند. و در تعبیر دیگر می فرماید: «... و لباسهم فیها حریر» [6]: و لباس آن ها در بهشت از حریر است.

لباسهای بهشتی بر خلاف لباس های دنیوی برای رفع سرما و گرما یا حفظ از انواع آفات و آسیب ها نیست، چرا که در آنجا همه چیز در حد اعتدال است و آفتی وجود ندارد؛ بنابراین پوشش لباس در آنجا تنها جنبه تزئین دارد

زینت های بهشتی:

در قرآن و روایات تأکید شده که مسلمانان حتی در حال عبادت، زینت های مشروع را فراموش نکنند. از آیات متعددی استفاده می شود که بهشتیان نیز خود را با انواع زینت ها تزئین می کنند و از این لذت روانی نیز بهره کافی می گیرند: « یحلّون فیها من أساور من ذهب...»[7] : در بهشت با دستبندهایی از طلا آراسته شده اند.

بهشت

همسران بهشتی:

از مهم ترین اسباب آرامش خیال و انس و نشاط در زندگی، داشتن همسری مناسب و از هر نظر صاحب کمالات است که در آیات مختلفی روی این مساله تأکید کرده می فرماید: «... و لهم فیها ازواج مطهرة...» [8]: بهشتیان در آنجا همسرانی پاک و پاکیزه دارند. در چندین آیه از همسران بهشتی به «حورالعین» تعبیر شده است: «... و زوجنهم بحور عین»[9] : ما به آن ها از حورالعین تزویج می کنیم.

خادمان و ساقیان:

در آیات قرآن مجید از خادمان بهشتی به غلمان و ولدان تعبیر شده و می فرماید: «و یطوف علیهم غلمان لهم کانهم لولو مکنون»[10]: بر گرداگرد آن ها نوجوانانی برای خدمت به آنان در گردش اند که هم چون مروارید در صدف اند «یطوف علیهم ولدان مخلدون بأکواب و أباریق و کأس من معین»[11]: پیوسته در اطراف آن ها نوجوانانی- که در طراوت و شکوه، جاودانی اند- با قدح ها و کوزه ها و جام هایی از نهرهای جاری بهشتی می گردند.

از مهم ترین اسباب آرامش خیال و انس و نشاط در زندگی، داشتن همسری مناسب و از هر نظر صاحب کمالات است که در آیات مختلفی روی این مساله تأکید کرده می فرماید: «... و لهم فیها ازواج مطهرة...»: بهشتیان در آنجاهمسرانی پاک و پاکیزه دارند

نعمت هایی که به تصور نمی گنجد:

در بهشت آنچه از مواهب رنگارنگ و گوناگون مادی و معنوی بخواهید، در اختیار شما قرار می گیرد. «و فیها ما تشتهیه الانفس و تلذ الاعین» [12]: در بهشت آنچه دل می خواهد و چشم از آن لذت می برد موجود است. [13]

چکیده  :

در روز قیامت مواهب و نعمات مختلفی از جمله مواهب و نعمات مادی و جسمانی از سوی حق تعالی به بشر اعطا می گردد. از جمله این مواهب به ظرف ها و جام هایی که بهشتیان در آن ها از غذاها و شراب های طهور بهشتی تناول می کنند و هم چنین به نوع لباس و زینت هایی که از آن ها استفاده می کنند و خادمان و ساقیانی که در خدمت آن ها هستند و همسران بهشتی است که خداوند در آیات مختلفی از قرآن مجید یاد کرده است.

پی نوشت ها :

1- دهر (انسان) /5

2 - معاد / محسن قرائتی / صحفه 420

3- زخرف /71

4 - معاد / علی محمد حیدری نراقی

5 - کهف /31

6 - حج / 23

7- کهف /31

8- بقره /25

9- دخان /54

10 طور 24

11- واقع /18- 17

12 - زخرف /71

13 - معاد/ علی محمد حیدری نراقی

                                                                                                                                   فرآوری: سیده فاطمه موسوی

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منابع :

1- معاد، محسن قرائتی

2- معاد، علی محمد حیدری نراقی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.