تبیان، دستیار زندگی
خانواده دخترهای 9 ساله ای که امسال برای اولین بار روزه می‌گیرند توجه داشته باشند که اگر روزه داری در گرمای هوا برای دختران آنها سخت و دشوار است و برای آنها ضرر دارد فرزندان خود را مجبور به گرفتن مداوم روزه نکنند زیرا آنها می توانند در این شرایط روزه های خ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توجه! توجه! روزه اولی‌های مقلد آیةالله مکارم !

آیت الله مکارم شیرازی


امام رضا علیه السلام فرمودند:

انما امروا بالصوم لكى یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا على فقر الاخرة؛

مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.

(وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10)


عظمت ماه رمضان به این است كه قرآن در این ماه نازل شده است و یكى از صدها حكمى كه در قرآن بیان شده، روزه است و ما در حقیقت، عظمت را به اصل نسبت مى دهیم كه همان نزول قرآن است.

عَنْ أبى عَبْدِالله (علیه السلام) أنّهُ قالَ: لِلصّائِمِ فَرْحَتان: فَرْحَةٌ عِنْدَ اِفْطاره، وَ فَرْحَةٌ عِنْدِ لِقاءِ رَبِّهِ; براى شخص روزه دار دو خوشحالى است: یكى وقت افطار و دیگرى هنگام ملاقات خداوند متعال. (بحارالانوار، ج 93، ص 251)

سبب خوشحالى موقع افطار روى این جهت مى باشد كه این شخص توانسته است تكلیف الهى را به پایان برساند و غلبه كند بر هواى نفس خود و توانسته است در میدان تكلیف پیروز شود; و سبب خوشحالى او در روز قیامت به این دلیل است كه وقتى جزا و پاداش عمل خود را مى بیند كه خداوند چه احسان ها و خیراتى را براى او آماده كرده است، خوشحال مى شود.

بوى دهان روزه دار

قال الصادق (علیه السلام): اَوْحَى الله تَبارك وَ تَعالى اِلى موُسى (علیه السلام) ما یَمْنُعُكَ مِنْ مُناجاتى؟ فَقالُ: یا رَبّ اَجلّك عَن الْمُناجات لَخَلُوف فَمِ الصائم، فأوحى الله عَزَّوَجَلَّ اِلَیْه یا موُسى لَخَلوُف فَمِ الصّائم اَطْیَب عِنْدى مِنْ ریحِ الْمِسْك; (وسائل الشیعة، كتاب الصوم) امام صادق (علیه السلام) فرمودند: خداوند متعال به حضرت موسى (علیه السلام) وحى نمود كه چه چیز مانع مناجات تو با من شده است. موسى (علیه السلام) عرض كرد: پروردگارا! بوى دهان من كه روزه هستم. خداوند به موسى (علیه السلام) خطاب كرد كه بوى دهان شخص روزه دار معطّرتر است نزد من از بوى مُشك.

خانواده دخترهای 9 ساله ای که امسال برای اولین بار روزه می‌گیرند توجه داشته باشند که اگر روزه داری در گرمای هوا برای دختران آنها سخت و دشوار است و برای آنها ضرر دارد فرزندان خود را مجبور به گرفتن مداوم روزه نکنند زیرا آنها می توانند در این شرایط روزه های خود را یکی در میان بگیرند تا در فصل زمستان قضای آن را به جا بیاورند

در باب نماز شب هم، مشابه مطلب فوق ذكر شده كه ملائكه از بوى دهان شب زنده داران اذیّت نمى شوند و خداوند دهان آنها را طیّب قرار داده است. (لازم به یادآورى است كه مسواك زدن یكى از مستحبات دینى است و قبل از نماز نیز مستحب است و شخص روزه دار قبل از اذان صبح در ماه مبارك رمضان مى تواند مسواك بزند و در روز ماه مبارك هم با رعایت شرایطى كه در رساله هاى عملیه بیان شده است، اشكالى ندارد.)

نظر آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله) در باب روزه اولی ها:

آیت الله مکارم شیرازی در روز اول ماه رمضان امسال در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) ضمن اشاره به قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در فصل گرما احادیثی در باب فضیلت روزه داری در این شرایط بیان کردند و فرمودند که طبق این احادیث روزه داری در شرایط گرمای هوا به منزله جهاد در راه حق است و خداوند به بندگان روزه دارش که در هوای گرم روزه می گیرند مژده رحمت و مغفرت داده است.

ایشان در خصوص شرایط روزه داری برای افراد مکلف فرمودند: خانواده دخترهای 9 ساله ای که امسال برای اولین بار روزه می‌گیرند توجه داشته باشند که اگر روزه داری در گرمای هوا برای دختران آنها سخت و دشوار است و برای آنها ضرر دارد فرزندان خود را مجبور به گرفتن مداوم روزه نکنند زیرا آنها می توانند در این شرایط روزه های خود را یکی در میان بگیرند تا در فصل زمستان قضای آن را به جا بیاورند.

این مرجع تقلید شیعیان جهان تاکید کردند: معیار روزه داری به تشخیص خود فرد یا فردی آگاه است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت عصر ایران

کتاب: رمضان ماه خدا ـ زین العابدین احمدی ، حسنعلی احمدی

سایت شیعه سرچ

سایت آوینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.