تبیان، دستیار زندگی
گرفتن قضاء روزه ماه رمضان با نذر در سفر چطور است؟ آیا زن در غیر ماه رمضان برای گرفتن قضای روزه ماه رمضان نیاز به اجازه شوهر دارد یا خیر؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین زمان روزه‌داری در کدام کشورهاست؟

روزه


مسلمانان دانمارک امسال 21 ساعت در روز را روزه هستند و این طولانی‌ترین ساعات روزه‌داری در جهان است. این درحالی است که مسلمانان آرژانیتن با 9 ساعت و نیم روزه‌داری کوتاهترین ساعات روزه‌داری را سپری می‌کنند.


چون آنها در نیم‌کره جنوبی قاره آمریکا قرار دارند. اما ماه رمضان مسلمانان شمال روسیه و به طور مشخص شهر "مورمانسک" امسال با شب‌های سپید مواجه شده که در آن روز 24 ساعت تمام است، بی‌آنکه لحظه‌ای آنها شاهد شب تاریکی آن باشند و این روزه‌داران مناطق شمالی روسیه را وادار می‌کند که سحری و افطار خود را در حالی صرف کنند که خورشید در وسط آسمان است.

به همین دلیل ساعات روزه‌داری آنها بر اساس زمان مشخص شده توسط علمای اسلام و به دلیل این پدیده طبیعی به 20 ساعت به ویژه در این شهر می‌رسد.

استفتائات روزه و روزه داری

در این قسمت بعضی استفتائاتی که در باب روزه و روزه داری از محضر مبارک آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله) شده است را تقدیم شما عزیزان می کنیم:

سوال: گرفتن قضاء روزه ماه رمضان با نذر در سفر چطور است؟

جواب: جایز نیست.

سوال: آیا کسى که قضاى روزه ماه رمضان بدهکار است، مى تواند نذر کند و روزه بجا آورد؟ کسى که قضاى روزه هاى ماه رمضانش را بجا آورده باشد، ولى کفّاره روزه ماه رمضان بدهکار است چطور؟

جواب: نذر در تمام این موارد اشکال دارد.

سوال: آیا شخصى که احتمال مى دهد روزه قضا دارد مى تواند روزه مستحبى بگیرد و اگر براى روزه مستحبى مانند اعتکاف نذر کند چطور؟

جواب: اشکالى ندارد .

سوال: حدود 22 سال سن دارم و تقریبا از 4 سال پیش تمامى روزه هایم را گرفته ام ولى قبل از آن چند روزى از روزه هایم را به دلایلى نگرفته ام و نمى دانم که تعداد آن روزها چقدر بوده است وظیفه من چیست؟

جواب: همان مقدار که یقین دارید روزه نگرفته اید قضا کنید و اگر روزه نگرفتن عمدى بوده کفّاره نیز واجب است مگر این که جاهل به مسائل روزه بوده اید.

سوال: تکلیف شخصى که روزه هاى زیادى را افطار کرده ( نگرفته ) است چیست ؟

جواب: تا آن جا که بتواند روزه هاى گذشته را قضا کند و نسبت به کفّاره آنها مطابق مسأله 1401 و 1402 توضیح المسائل ما عمل کند و هر چه توانایى ندارد از او ساقط است.

سوال: وظیفه کسی که سال اوّل تکلیف روزه اش را خورده است چیست؟

جواب: کفّاره ندارد خواه جاهل مقصر بوده یا قاصر ولى اگر عمداً و عالماً روزه نگرفته کفّاره دارد و در تمام صور مسأله، قضا لازم است.

سوال: آیا زن در غیر ماه رمضان برای گرفتن قضای روزه ماه رمضان نیاز به اجازه شوهر دارد یا خیر؟

جواب: قضای روزه واجب نیازی به اذن شوهر ندارد.

سوال: اینجانب روزه قضا دارم، آیا می توانم روزه های قضا را در روزهایی بگیرم که روزه گرفتن در آن روزها مستحب است و نیت ام این باشد که هم روزه قضا میگیرم و هم از ثواب روزه مستحب در آن روز بهره می برم ؟

جواب: مادام که روزه قضا دارید روزه مستحب نمی توانید بگیرید و اگر نیت شما این باشد که بر فرض هم روزه مستحب بگیرید خداوند ثواب نیت شما را خواهد داد.

سوال: اگر روزه ی ماه رمضان را با عذر شرعی نگیریم و قضای آن را بعد از ظهر و قبل از مغرب افطار کنیم، کفاره ی آن به چه میزان است؟

جواب: در صورتیکه قبل از غروب آفتاب عمدا خورده باشد کفاره دارد و کفاره آن سیر کردن ده فقیر و در صورتیکه نتواند سه روز پی در پی روزه می گیرد.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت عصر ایران

سایت آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.