تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار محصولات نمایشی جهان در اختیار بازی‌های رایانه‌ای است و بخش بزرگی از درآمد بازار بازی های رایانه ای در اختیار بازی‌های چندنفره آنلاین با کاربران انبوه (Massively Multiplayer Online) است که به اختصار به بازی‌های MMO شهرت دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجارتی عجیب در دنیای بازی های آنلاین


در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار محصولات نمایشی جهان در اختیار بازی‌های رایانه‌ای است و بخش بزرگی از درآمد بازار بازی های رایانه ای، در اختیار بازی‌های چندنفره آنلاین با کاربران انبوه (Massively Multiplayer Online) است که به اختصار به بازی‌های MMO شهرت دارند.

در بازی‌های MMO چند میلیون کاربر در دنیاهای مجازی به رقابت و همکاری با یکدیگر می‌پردازند. حضور تعداد زیاد مخاطبان در اینگونه بازی های آنلاین، باعث پیدایش تجارت‌های قانونی و غیرقانونی شده اند.

تجارتی عجیب در دنیای بازی های آنلاین

برخی از سازندگان بازی‌های MMO کاربران خود را از تبادل هرگونه پول واقعی برای خریدن اشیا یا خدمات داخل بازی منع کرده‌اند، اما در بیشتر این بازی‌ها بازارهای سیاه فراوانی برای خرید و فروش برپاست. در مقابل گروه دیگری از سازندگان  بازی‌های MMO کاربران خود را تشویق به تجارت و کسب درآمد می‌کنند تا خود نیز در کنار آن سودی ببرند.

گران‌ترین اشیا در بازی‌های MMO

هر ساله کاربران میلیون‌ها دلار خرج بازی‌های MMO‌ می‌کنند و به همین خاطر بازار این بازی‌های اکنون بسیار داغ است. در بین این نوع بازی‌ها، بدون شک World of Warcraft (معروف به WoW) با حدود 12 میلیون کاربر حرف اول را می‌زند. اما به جز این‌گونه بازی‌ها، بازی‌هایی هم هستند که کاربران خود را به جای بازی کردن، تشویق به تعامل‌ اجتماعی می‌کنند. در بازی‌هایی مانند Second Life بازیکنان می‌توانند در داخل بازی با هم گپ بزنند، نقش بازی کنند، از مناطق گوناگون دیدن کنند، بازی‌ها و ساختمان‌هایی در بازی بسازند و حتی بابت خدمات تفریحی و سرگرم‌کننده‌ای که به دیگران ارایه می‌دهند پول درخواست کنند.

در بازی‌های MMO چند میلیون کاربر در دنیاهای مجازی به رقابت و همکاری با یکدیگر می‌پردازند. حضور تعداد زیاد مخاطبان در اینگونه بازی های آنلاین، باعث پیدایش تجارت‌های قانونی و غیرقانونی شده اند

معمولا خرید و فروش واقعی در بازی‌هایی مانند WoW ممنوع است و در بازی‌های مبتنی بر تعامل مانند Entropia ترویج می‌شود. بد نیست بدانید مۆسسه European Network and Information Security Agency تحقیق مفصلی را در سال 2008 روی دنیاهای مجازی انجام داد و نتایج آن را در انتهای همان سال اعلام کرد. بر اساس تخمین این مۆسسه، قیمت اشیای مجازی که هر سال در این دنیاها خرید و فروش می‌شوند، رقمی نزدیک به 2 میلیارد دلار است. اما این رقم بدون شک بسیار بیشتر از این حرف‌هاست زیرا بخش عمده‌ای از تبادل مالی در بازی‌های MMO، به دلیل ممنوع بودن تجارت واقعی در آن‌ها، در بازارهای سیاه انجام می‌شود.

تجارتی عجیب در دنیای بازی های آنلاین

کلوپ تفریحی Neverdie

کلوپ Neverdie در بازی Entropia تا مدت‌ها عنوان «گران‌ترین شیء مجازی» در کتاب رکوردهای گینس را به نام خود ثبت کرده بود. این کلوپ یک مجموعه تفریحی فضایی شامل کلوپ شبانه، استادیوم ورزشی، پاساژی عظیم با ده‌ها فروشگاه، لنگرگاه فضایی و بیش از هزار آپارتمان است. شخصی به نام جان جیکوبز در سال 2005 با گرو گذاشتن خانه خود توانست این کلوپ را به مبلغ صد هزار دلار بخرد. شاید فکر کنید او واقعا دیوانه است! اما درست روز بعد او پیشنهادی برای فروش این کلوپ به مبلغ 200 هزار دلار دریافت کرد! جیکوبز در سال 2010 ساختمان‌های این کلوپ را در مجموع به قیمت 635 هزار دلار به فروخت و پیش‌بینی می‌شود که قیمت آن اکنون در حدود یک میلیون دلار باشد. به گفته‌ سازندگان بازی Entropia، حجم معاملات روزانه در این بازی بیش از 1.25 میلیون دلار است.

تجارتی عجیب در دنیای بازی های آنلاین

سیاره Calypso

در جهان مجاز Entropia ، سیاره ای به نام Calypso وجود دارد، که در این سیاره دو قاره به نام‌های Eudoria و Amethera وجود دارد. در سال 2011 شرکتی به نام SEE Virtual Worlds کل این سیاره را به قیمت 6 میلیون دلار خرید و به این ترتیب رکورد گران‌ترین شیء مجازی شکسته شد. مساحت این سیاره 2900 کیلومتر مربع است، بنابراین می‌توانید حساب کنید که هر متر زمین در این سیاره چقدر می‌ارزد!

تجارتی عجیب در دنیای بازی های آنلاین

ایستگاه فضایی کریستال پالاس

ایستگاه فضایی کریستال پالاس که متعلق به بازی Entropia است، مهم‌ترین ایستگاه فضایی در جهان Entropia است که در سال 2009 توسط سازندگان به حراج گذاشته شد و شخصی کانادایی آن را به قیمت 330 هزار دلار خرید. مبارک‌شان باشد!

تجارتی عجیب در دنیای بازی های آنلاین

زندگی دوم

بازی زندگی دوم یا Second Life، از دنیایی وسیع تشکیل شده است که در آن بازیکنان معمولا به جای بازی در تعامل با یکدیگر هستند. این بازی به نوعی زندگی دومی برای بازیکن است که در آن می‌تواند کار، خرید و فروش و به طور کلی زندگی کند. واحد پول رایج در این بازی Linden Dollar است که می‌توان آن را به پول واقعی تبدیل کرد. بازیکنان این بازی هر روز هزاران کاراکتر، خودرو، اسباب و اثاثیه و حتی و خانه و زمین خرید و فروش می‌کنند. طبق گفته سازندگان بازی، گران‌ترین خرید در تاریخ Second Life، بخشی از آمستردام به قیمت 50 هزار دلار بوده است.

بازارهای سیاه

گردآوری آمار و ارقام در بازی‌هایی مانند World of Warcraft که به کاربران خود اجازه‌ خرید و فروش با پول واقعی را نمی‌دهند بسیار دشوار است زیرا بیشتر معامله‌ها در بازارهای سیاه انجام می‌شود. یکی از معاملات معروف در این بازی، در سال 2007 اتفاق افتاد. یک کاراکتر Rogue با شمشیرهای استثنایی و زره‌ای بسیار قدرتمند به قیمت 9000 دلار در بازار سیاه فروخته شد. متاسفانه شخصی که این کاراکتر را خرید هرگز نتوانست به اندازه پولش از آن استفاده کند، چون خیلی زود حساب کاربری‌اش از جانب شرکت بلیزارد (سازنده بازی) به دلیل خرید و فروش غیرقانونی بسته شد. خیلی بعید است که این شخص توانسته باشد پول خود را پس بگیرد.

خرید و فروش در بازار سیاه گاهی خطراتی هم به همراه دارد. در سال 2005 بازیکنی چینی شمشیر ارزشمند خود در بازی Legend of Mir 3 را به دوستش قرض داد. اما دوست ناباب به سرعت شمشیر را در بازار سیاه به قیمت 1000 دلار فروخت. صاحب اصلی که بسیار عصبانی بود، به پلیس شکایت کرد اما چون شمشیر شیءای واقعی نبود، جوابی از پلیس نگرفت. بنابراین تصمیم گرفت خودش دست به کار شود و پس از درگیری با دوستش، او را با ضربات چاقو از پا درآورد! این جوان پس از دستگیر شدن به حبس ابد محکوم شد.گرچه چنین مواردی در بازی‌های آنلاین بسیار نادر است، اما فعالیت در بازار سیاه ممکن است چنین دشواری‌هایی را نیز به وجود آورد.

آینده

امروزه سازندگان بازی های رایانه ای هم به این واقعیت رسیده اند که تجارت در بازی‌های MMO اجتناب‌ناپذیر است، به همین دلیل پیش‌بینی می شود در آینده نزدیک بیشتر بازی‌های آنلاین امکاناتی برای خرید و فروش با پول واقعی در اختیار کاربران خود بگذارند. آغاز کننده‌ این راه، شرکت بلیزارد با بازی دیابلو 3 است. در این بازی یک حراجی آنلاین وجود دارد که بازیکنان می‌توانند اشیای داخل بازی را در آن بفروشند و از خریدار پول واقعی دریافت کنند. با این اوصاف، به نظر می رسد تا چند سال آینده شاهد کسب و کار جدیدی در دنیاهای مجازی باشیم.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: گویا