تبیان، دستیار زندگی
خورشید تضمین کننده‌ی حیات بشری است اما در عین حال می‌تواند به پوست ما نیز آسیب برساند. در فصل تابستان نیز این آسیب‌ها چند برابر می‌شود پس لازم است به انواع مختلف مراقب پوستتان باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 ماده‌ی غذایی برای حفاظت از پوست در برابر آفتاب


خورشید تضمین کننده‌ی حیات بشری است اما در عین حال می‌تواند به پوست ما نیز آسیب برساند. در فصل تابستان نیز این آسیب‌ها چند برابر می‌شود پس لازم است به انواع مختلف مراقب پوستتان باشید.

پوست

مطالعات اخیر نشان داده است که بعضی از خوردنی‌ها می‌توانند از پوست در برابر آسیب‌های اشعه‌های ماورای بنفش UV حفاظت کنند. البته مشخص است که یک سالاد هرگز نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای کرم ضدآفتاب باشد. اما با این حال مواد غذایی سالم این قابلیت را دارند که از آفتاب سوختگی و پیدایش چین و چروک پوستی پیشگیری کنند. برای آشنایی با این مواد غذایی محافظ با ما همراه باشید.

مرکبات

نتایج پژوهش‌های محققان دانشگاه آریزونا که روی 470 مرد و زن داوطلب انجام شد نشان می‌دهد مرکبات حاوی لیمونن مثل لیموترش و لیموشیرین خطر ابتلا به سرطان پوست را به میزان 34 درصد کاهش می‌دهند.

چای سبز

این چای خوش عطر و خوش طعم حاوی آنتی اکسیدانی به نام «اپی گالوکاتچین گالات» (EGCG) است. زمانی که پوست در معرض بیش از اندازه‌ی اشعه های ماورای بنفش قرار می‌گیرد سلول‌ها متحمل آسیب‌های ژنتیکی می‌شوند.

گردو و دانه‌های روغنی نیز مانند ماهی آزاد سرشار از اسیدهای چرب ضروری هستند که می‌توانند جلوی آفتاب سوختگی و آسیب‌های اشعه‌های ماورای بنفش

را بگیرند

نتایج پژوهش‌های محققان دانشگاه ویسکونزن نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان EGCG برای پیشگیری از این آسیب‌های ژنتیکی مفید است. چای سبز بنوشید و از خواص مفید آن برای سلامت کل بدنتان استفاده کنید.

هویج

هویج همانند میوه‌ها و سبزیجات قرمز، زرد و نارنجی رنگ دیگر حاوی کاروتنوئیدها است. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که این ترکیبات مفید، شدت آفتاب سوختگی و آسیب‌های اشعه‌های ماورای بنفش را کاهش می‌دهند. همین هویج می‌تواند پوست شما را به طور طبیعی و بدون خطر برنزه کند.

فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز نیز همانند هویج به طور موثری شدت آفتاب سوختگی را کاهش داده و به ترمیم سلول‌های پوستی کمک می‌کند.

اسفناج

سبزیجات برگ سبز دار مانند کاهو، اسفناج، کلم برگ و غیره منبع فوق‌العاده‌ی آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین محسوب می‌شوند. نتایج پژوهش‌هایی که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد این سبزیجات نمی‌گذارد سلول‌های تحریک شده توسط اشعه‌های ماورای بنفش رشد بیشتری بکنند.

ماهی آزاد

ماهی آزاد منبع فوق‌العاده‌ی اسیدهای چرب امگا3 محسوب می‌شود. نتایج پژوهش‌های بریتانیایی نشان می‌دهد که روغن ماهی از آفتاب سوختگی پیشگیری می‌کند و از تغییرات DNA که می‌تواند به سرطان پوست منجر شود پیشگیری به عمل می‌آورد.

گردو و دانه‌های روغنی

گردو و دانه‌های روغنی نیز مانند ماهی آزاد سرشار از اسیدهای چرب ضروری هستند که می‌توانند جلوی آفتاب سوختگی و آسیب‌های اشعه‌های ماورای بنفش را بگیرند.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: plaisirssante

مطالب مرتبط:

سولاریوم نروید، هویج بخورید!

حفاظت از پوست در برابر آفتاب با تغذیه

راست و دروغ‌های تأثیر مواد غذایی بر پوست

راز جوانی در تغذیه سالم (1)

راز جوانی در تغذیه سالم (2)

نسخه تغذیه برای ترک‌های پوستی

پوستی اتوکشیده با این 8 ماده‌ی غذایی

4 خوردنی مضر برای پوست

شفاف سازی پوست در 10 روز!

چگونه پیری پوست را به تأخیر بیندازیم؟

بهترین خوراکی‌ها برای زیبایی

تاثیر تغذیه بر زیبایی

پوستی بدون چروک می‌خواهید؟ بخوانید

تاثیر کاهش وزن بر پوست و مو

دنیا دنیا زیبایی، با مواد غذایی

7 میوه و سبزی برای زیبایی پوست

غذاهایی که پوست را برنزه می‌کند

وقتی مواد غذایی بلای پوست می‌شود

این ها را بخورید تا جوش نزنید

پوستی بدون چروک با تغذیه مناسب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.