تبیان، دستیار زندگی
محسن رضایی، فرمانده پیشین کل سپاه در بخشی از سخنانش در جمع نیروهای عملیاتی و ستادی علت نامگذاری این عملیات به رمضان و اهداف آن را اینگونه بیان می‌کند:... رمضان یعنی پاکسازی‌ شیاطین چه پاکسازی‌ شیاطین از نفس انسان و چه پاکسازی شیاطین از اجتماع انسانی و صدا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محسن رضایی از عملیات رمضان میگوید


محسن رضایی، فرمانده پیشین کل سپاه در بخشی از سخنانش در جمع نیروهای عملیاتی و ستادی علت نامگذاری این عملیات به رمضان و اهداف آن را اینگونه بیان می‌کند:... رمضان یعنی پاکسازی‌ شیاطین چه پاکسازی‌ شیاطین از نفس انسان و چه پاکسازی شیاطین از اجتماع انسانی و صدام و حزب بعث باید پاکسازی شوند. اسمش را عملیات رمضان گذاشتیم و با رمز یا مهدی(عج) هم شروع کردیم


محسن رضایی از عملیات رمضان میگوید

محسن رضایی، فرمانده پیشین کل سپاه در بخشی از سخنانش در جمع نیروهای عملیاتی و ستادی علت نامگذاری این عملیات به رمضان و اهداف آن را اینگونه بیان می‌کند:... رمضان یعنی پاکسازی‌ شیاطین چه پاکسازی‌ شیاطین از نفس انسان و چه پاکسازی شیاطین از اجتماع انسانی و صدام و حزب بعث باید پاکسازی شوند. اسمش را عملیات رمضان گذاشتیم و با رمز یا مهدی(عج) هم شروع کردیم که مسئولیت دارد از طرف خدا که این زمین را پاک کند... ما 70درصد تاکتیک‌مان انهدام نیرو است و 30درصد زمین است. البته اگر بتوانیم زمین را هم بگیریم و بمانیم برایمان خوب است خیلی هم خوب است. اما هدف اصلی زمین نیست ولو آن قدر هم خوب باشد هدف اصلی ما انهدام نیرو است.»

در واقع پایان دادن به جنگ، دریافت غرامت از عراق و آزاد کردن مردم عراق از قید رژیم بعثی 3دلیل اساسی ایران برای ورود به خاک عراق در عملیات رمضان بود.

منطقه عملیات رمضان زمینی مثلث شکل از شمال به کوشک و طلاییه و حاشیه جنوبی هورالهویزه، از غرب به رودخانه اروند و از شرق به خط مرزی شمالی - جنوبی از کوشک تا شلمچه منتهی می‌شد.

انتخاب منطقه عملیاتی رمضان بر این اساس طراحی شد که با حضور قوای نظامی ایران در پشت رودخانه دجله و اروند رود و تسلط بر معابر وصولی بصره در ادامه عملیات فتح‌المبین و عملیات بیت‌المقدس، عملا از نظر سیاسی- نظامی موقعیت مناسبی برای جمهوری اسلامی فراهم‌ آید که یا غرب تن به تغییرات سیاسی در عراق دهد یا در غیر این صورت امکان ادامه جنگ در آینده از موضع قوی‌تری برای ایران ”‌ هدف اصلی زمین نیست ولو آن قدر هم خوب باشد هدف اصلی ما انهدام نیرو است “فراهم شود.

انتخاب منطقه عملیاتی رمضان بر این اساس طراحی شد که با حضور قوای نظامی ایران در پشت رودخانه دجله و اروند رود و تسلط بر معابر وصولی بصره در ادامه عملیات فتح‌المبین و عملیات بیت‌المقدس، عملا از نظر سیاسی- نظامی موقعیت مناسبی برای جمهوری اسلامی فراهم‌ آید که یا غرب تن به تغییرات سیاسی در عراق دهد یا در غیر این صورت امکان ادامه جنگ در آینده از موضع قوی‌تری برای ایران ”‌ هدف اصلی زمین نیست ولو آن قدر هم خوب باشد هدف اصلی ما انهدام نیرو است

در این عملیات رزمندگان با نفوذ به آن سوی مرز اراده رهبرشان و امت اسلامی را در تعقیب متجاوز و مجازات او به نمایش گذاشتند و پیامدهای ناشی از پیروزی جمهوری اسلامی در این مرحله از جنگ تحمیلی، موجب وحشت حاکمان و حامیان بین‌المللی عراق شد.

در همین زمان علاوه بر درگیری در خطوط مقدم جبهه ایران و عراق و افزایش شدت حملات هوایی رژیم بعث به اماکن مسکونی در شهرهای اسلام آباد و دهلران، در حوزه سیاست و روابط بین‌الملل نیز تحرکات و واکنش‌های مختلفی صورت گرفت که واکنش شورای امنیت سازمان ملل، کاخ سفید و برخی مقامات آمریکایی، رئیس‌جمهوری مصر و پادشاه اردن در مورد عملیات رمضان را می‌توان یادآور شد.

با پیشروی رزمندگان در این برهه از تاریخ کمک‌های کشورهای عربی و غربی به عراق شدت گرفت و آمریکا عکس‌های ماهواره‌ای مناطق نبرد را در اختیار عراق قرار داد.

محسن رضایی از عملیات رمضان میگوید

رئیس شورای امنیت در بیانیه‌ای از اوضاع جاری جنگ و عدم‌اجرای قطعنامه 514 ابراز نگرانی کرد و کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌هایی ضمن ابراز نگرانی از حمله ایران از کشورهای عرب خواست که برای حفظ امنیت خود با آمریکا مشورت کنند و مقام‌های آمریکایی از عملیات رمضان به‌عنوان زنگ خطر برای واشنگتن یاد کردند و رئیس‌جمهوری مصر و شاه اردن خواستار تشکیل فوری جلسه سران عرب شدند.

عملیات رمضان که از سوی ایران برای نخستین بار در خاک دشمن اجرا شد بازتاب خبری گسترده‌ای را درپی داشت به‌گونه‌ای که مفسر رادیو آلمان هدف ایران را خاموش کردن توپخانه 30کیلومتر بردی عراق عنوان کرد و شبکه دوم تلویزیون این کشور نیز اعلام کرد که تهران به تهدیدهای خود عمل کرد و جنگ وارد مرحله جدیدی شد.

روزنامه کویتی السیاسه نیز عرب‌ها حتی فریاد زدن را نیز فراموش کرده‌اند. این سخنان در حالی از سوی کویت و برخی از کشورهای عربی حامی صدام در آن زمان گفته می‌شد که عواقب این جنایات ضد‌بشری رژیم بعث عراق علیه ایران حتی دامان خود آنها را نیز گرفت، همانگونه که امام خمینی(ره) بارها آن را پیش‌بینی فرمود و جهان شاهد این بود که چگونه صدام به کویت به‌عنوان یکی از استان‌های عراق حمله کرد و آنجا را به اشغال خود درآورد.

در این زمان بود که کشورهای عربی به رهبری آمریکا با ذلت صدام را از کویت خارج کردند و سرانجام پس از چند سال او را که مهره سوخته‌ای بود به بدترین وجه دستگیر و اعدام کردند و همگان دیدند که پیش‌بینی آن پیر فرزانه در مورد سکوت و حمایت کشورهای عربی در برابر صدام چگونه به وقوع پیوست

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: پایگاه محسن رضایی