تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتاب های «آداب روزه داری- احوال روزه داران»، «الف» و رابطه علم و دین.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیانات رهبری درباره روزه داری


معرفی مختصر کتاب های «آداب روزه داری- احوال روزه داران»، «الف» و رابطه علم و دین.


«آداب روزه داری- احوال روزه داران»،

«آداب روزه داری- احوال روزه داران»

به كوشش: علیرضا مختارپور قهرودی/ ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی/ نوبت چاپ: اول/ تاریخ چاپ: تابستان 1391/ شمارگان: 10000 نسخه/ تعداد صفحه: 454 صفحه

کتاب «آداب روزه‌داری – احوال روزه‌داران» برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی گزیده‌ای از مجموعه توصیه‌ها، نصایح، تحلیل‌ها و مواعظی است که در ماه‌های رمضان 22 سال گذشته در بیانات معظم له ارائه شده است.

کتاب « آداب روزه‌داری ـ احوال روزه داران» برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی گزیده‌ای از مجموعه توصیه‌ها، نصایح، تحلیل‌ها و مواعظی است که در ماه‌های رمضان 22 سال گذشته ـ از سال 1369 تا 1390 ـ در بیانات معظم له ارائه شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «در انتخاب مطالب این کتاب دو ویژگی مورد توجّه قرار گرفته است: نخست؛ موضوع بیانات ماه مبارک رمضان، معارف دینی مربوط به روزه‌داری، آداب دعا، تکالیف مۆمنان در این ماه از نظر فردی، اجتماعی و سیاسی و نظایر آن باشد. دوم؛ صرفاً در محدوده‌ی زمانی از حلول ماه مبارک رمضان تا پایان روز عید سعید فطر هر سال بیان شده باشد.»

تدوین‌کننده کتاب در بخش دیگری از مقدمه نوشته‌ است: از مطالعه مطالب این کتاب و توجه به تاریخ و مخاطبان هر مطلب نکات مهمی از سیره‌ی رفتاری معظّمٌ‌له در ماه مبارک رمضان به دست می‌آید از جمله:

1. توجّه به برپایی مجالس تلاوت قرآن کریم

2. محور قرار گرفتن مباحث مربوط به خودسازی ایمانی و اخلاقی

3. میزبانی اقشار مختلف همچون اساتید، دانشجویان و... و به سخنان و نظرات آنان گوش فرادادن و با آن‌ها به گفتگو نشستن

4. حضور در جمع روزه‌داران نمازگزار ماه رمضان و اقامه‌ی نماز جمعه به امامت معظّمٌ‌له

5. توجّه دادن به اهمیّت شب‌های قدر و ایّام شهادت امیرالمۆمنین علی علیه‌السّلام

6. تبیین وضع جهان اسلام تأکید بر راهپیمایی هرچه عظیم‌تر روز جهانی قدس

الف»

«الف»

آیت‌الله جوادی آملی/ نشر میراث اهل قلم(کتاب دانشجویی)/ چاپ دوم / قیمت: 1200 تومان

کتاب «الف» که گزیده‌هایی از تفسیر کلام وحی در بیان آیت‌الله جوادی آملی است به چاپ دوم رسید.

در مقدمه کتاب آمده است:مدار هدایت قرآن حکیم، تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفوس آن از سوی دیگر است. در عین حال تزکیه‌ی روح مقدم است و تعلیم مقدمه؛ و روح تزکیه شده، قرآن را بهتر می‌فهمد، چون لایه‌های درونی این کتاب آسمانی از درون جان طاهر می‌جوشد، همان طوری که لایه‌های بیرونی آن به ادبیات عربی مبین از مجرای چشم و گوش به درون متصل می‌شود.

این گزیده‌ها موضوعات گوناگونی را در بر می‌گیرند و از تزکیه درون تا پرداختن به ورزش را شامل می‌شوند. در یکی از این گزیده‌ها با عنوان «مرو ای گدای مسکین!» نوشته شده:

در نامه‌ای که وجود مبارک حضرت امیر(ع) برای فرزند بزرگوارش مرقوم می‌فرماید، این مضمون هست که مفت خوری بد است، دائم دست بگیر داشتن بد است. اگر می‌توانید کار کنید که هیچ وگرنه آنوقت بیت‌المال مامور است و موظف است شما را تامین کند.

حضرت به پسرش فرمود: همه‌ی نعمت‌ها از خداست. اما اگر بتوانی مستقیما از او بگیری یعنی کار کنی خوب است. اما اگر از کسی چیزی بخواهی... فرمود این خوی گدائی را هرگز در خودت راه مده! یک روز روحانی بزرگوار آذری زبان شعر مرحوم شهریار را مطرح کرد و گفت:‌شهریار در وصف علی بن ابی طالب(ع) شعری گفت، افسوس که یک بیتش ناقص است و کم رنگ. گفتم: کدام بیتش نقص دارد؟ گفت: " برو ای گدای مسکین در خانه‌ی علی زن/ که نگین پادشاهی دهد از کرم گدار را" و بعد ادامه داده که این بسیار بد است! گفت: علی گدا پرور نیست و کریم پرور است. ای کاش شهریار می گفت: مرو ای گدای مسکین تو در سرای مولا/ که علی همیشه می زد در خانه‌ی گدار را...

رابطه علم و دین

«رابطه علم و دین»

به قلم عباسعلی سرافرازی با مقدمه غلامرضا امامی / موسسه انتشارات بعثت/ قیمت 2500 تومان

کتاب «رابطه علم و دین» عنوان پژوهشی است از عباسعلی سرافرازی که با موضوع پژوهش در ریشه‌های معنایی علم و دین و ارتباط آنها با یکدیگر در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شده بود و به کوشش غلامرضا امامی تجدید چاپ شده است.

این کتاب در چهار بخش به همراه یک فصل مقدماتی تالیف شده است که در این فصل نویسنده به شرح پیدایش تفکر واندیشه ناسازگاری میان علم و دین می‌ ‍ ‌پردازد.

نویسنده همچنین در فصل نخست از این کتاب به شرح رابطه قرآن کریم با مسائل علمی و تجربی پرداخته و و در فصل دوم به معرفی آیات قرآن در زمینه علوم مختلف اشاره می‌کند.

خطر تلاش در تطبیق دادن تمامی مسائل جدید علم بر آیات قرآن موضوع فصل سوم از این اثر بوده که در ادامه و در فصل چهارم به موضوع نوع حضور علوم مختلف در قرآن کریم منتهی می‌شود.

علم واجب از نگاه اسلام و تاریخ علوم اسلامی در کنار ایجاد نهضت ترجمه و انتقال علوم و معارف اسلامی به اروپا نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این کتاب است.

امامی در مقدمه خود بر این کتاب، نویسنده آن را مرد دین و داد معرفی کرده و می‌نویسد: سرافرازی، آزاده‌ای است که گذشته از تحصیلات و تتبعات اسلامی، سخنوری توانا و نویسنده‌ای دانا نیز به شمار می‌آید که در کشاکش حوادث، مردانه بر سر پیمان خویش با خدا و بندگانش ایستاده است.

همچنین عباسعلی سرافرازی نیز در بخشی از فصل ابتدایی این کتاب می‌نویسد: اساسا تضادی میان علم و دین وجود ندارد. این دو در ارتباط عمیق با یکدیگرند و نمی‌توان با یک مرزبندی تصنعی، آنها را از یکدیگر جدا کرد. ارتباط طبیعی و اصولی علم با دین، علم را هدف‌دار و دارای رسالتی انسانی می‌کند که نتیجه آن گرایش علم به سوی عمل در جهت بهره‌دهی به بشریت و مددکاری و غمخواری در کنار مستضعفین است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای، خبرگزاری فارس