تبیان، دستیار زندگی

علائم خطرناک اوریون؛ اگر کودک گرفت چه باید کرد؟

اوریون یکی از شایع ترین بیماری های ویروسی دوران کودکی است، اما با تزریق واکسن MMR، اوریون کمتر دیده می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

اوریون

 

بعد از اضافه شدن واکسن MMR به برنامه واکسیناسیون کشوری ایران، بیماری اوریون با شیوع کمتری در کودکان دیده می شود، ولی اگر فرزند شما واکسن MMR (سرخک، سرخجه و اوریون) را نزده باشد ممکن است دچار این بیماری شود. حتی اگر واکسن MMR را نیز گرفته باشد، احتمال اینکه به این ویروس مبتلا شود وجود دارد، زیرا این واکسن، صددرصد از ابتلا به اوریون جلوگیری نمی کند.

 

علائم اوریون

از آنجایی که اوریون، غدد بزاقی گونه را گرفتار می کند، موجب ورم و درد در ناحیه زیر گوش و فک می شود. ورم ممکن است در یک طرف یا دو طرف صورت وجود داشته باشد.

بعضی اوقات ورم یک طرف صورت چندین روز قبل از ورم طرف دیگر رخ می دهد.

ممکن است کودک تب کند و هنگام بلع و صحبت کردن، درد داشته باشد.

سردرد، گوش درد و کاهش اشتها از علائم شایع در اوریون است.

 

عوارض اوریون

عوارض اوریون نادر است، اما ویروس اوریون علاوه بر غدد بزاقی، می تواند نواحی دیگر بدن را درگیر کند.

در این صورت عوارضی مثل التهاب مغز (انسفالیت)، التهاب پرده های مغز و نخاع (مننژیت)، التهاب پانکراس یا کاهش شنوایی بروز می کند.

یکی از عوارضی که در بیشتر افراد ترس و نگرانی بوجود می آورد، التهاب دردناک بیضه ها یا اورکیت است که اگر چه نادر است، اما می تواند سبب نازایی مردان در بزرگسالی شود.

درگیری و التهاب بیضه ها در اثر ویروس اوریون در پسرهای کوچک تر از 10 سال بیشتر دیده می شود. ابتلای دختران به اوریون بعد از سنین بلوغ هم می تواند باعث التهاب مشابهی در تخمدان ها شود، اما معمولا موجب نازایی نمی شود.

کودک بیمار می تواند چند روز قبل از ظهور علائم و 9 روز بعد از پدیدار شدن علائم، ویروس را به بقیه انتقال دهد

 

بیماری اوریون چطور منتقل می شود؟

 

اگر فرزند شما واکسن اوریون نزده باشد و با فرد مبتلا به اوریون یا اشیایی که آلوده به ویروس آن هستند تماس داشته باشد، اوریون خواهد گرفت. بطور مثال بچه ای که مبتلا به اوریون است، با سرفه کردن به سمت صورت کودک شما، یا دست زدن به او، یا از طریق اسباب بازی هایی که هر دو با آن بازی می کنند، می تواند کودک شما را بیمار کند. علائم 2 تا 3 هفته بعد از تماس با ویروس پدیدار می شوند.

کودک بیمار می تواند چند روز قبل از ظهور علائم و 9 روز بعد از پدیدار شدن علائم، ویروس را به بقیه انتقال دهد.

اگر کودک شما یک بار اوریون گرفته باشد، احتمال ابتلای مجدد به این بیماری بسیار بعید است.

 

اگر کودک اوریون گرفت، چه باید کرد؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که او را سریعا نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. پزشک موظف است موارد اوریون حتی خفیف را به مراجع بهداشت و درمان اطلاع دهد تا از انتشار بیماری جلوگیری شود. به علاوه از آنجایی که باکتری ها نیز می توانند سبب ورم غدد بزاقی شوند، معاینه پزشک جهت تشخیص بیماری اوریون لازم است.

تزریق واکسن به نوزاد

 

- اوریون ظرف مدت 10 تا 12 روز بهبود می یابد.

- معمولا درمان خاصی ندارد، جز اینکه می توانید راحتی کودکتان را فراهم کنید و در صورت لزوم برای برخی از علائم وی، با تجویز پزشک دارو مصرف نمایید.

  • در صورت بروز درد یا تب، با مشورت با پزشک معالج اش به او استامینوفن دهید (هرگز از آسپیرین استفاده نکنید، زیرا سبب بروز سندرم Reye می شود که کشنده است).
  • از مایعات فراوان برای کودک مبتلا استفاده کنید، اما از نوشیدنی های که ممکن است طعم ترش داشته باشند یا حاوی تارت باشند، مانند آب پرتقال و شربت آب لیمو، استفاده نکنید. نوشیدن این مواد با تحریک غدد بزاقی، می تواند سبب ایجاد درد و ناراحتی در کودک شود.

- قرار دادن حوله گرم در محل ورم ناحیه فک و گردن می تواند سبب تخفیف درد و ناراحتی شود.

 

علائم خطرناک اوریون جیست؟

در صورتی که کودک شما دچار سفتی گردن، کاهش شنوایی، تهوع و استفراغ یا سایر علائم غیرعادی شد، سریعا به پزشک اطلاع دهید.

در صورتی که تب کودک در حال بالا رفتن است، یا تشنج ناشی از تب در وی بروز کرد که بیشتر از چند دقیقه طول کشیده است، یا اگر مشکل تنفسی داشت یا رنگ او کبود شد و احساس سوزش زیر جناغ سینه داشت سریعا به پزشک مراجعه کنید.

یک بار تزریق واکسن MMR می تواند تا حد زیادی از ابتلای کودک شما به سرخک، سرخجه و اوریون پیشگیری کند

 

چطور می توان از ابتلا به اوریون پیشگیری کرد؟

 

با مراجعه به کارت پایش رشد و واکسیناسیون کودکتان، از تزریق واکسن MMR در زمان های مناسب مطمئن شوید. یک بار تزریق این واکسن می تواند تا حد زیادی از ابتلای کودک شما به سرخک، سرخجه و اوریون پیشگیری کند. اگر چه ممکن است تضمینی برای عدم ابتلای وی به این بیماری ها نیز نباشد. بنابراین توصیه می شود که یک نوبت دیگر از این واکسن در سنین 4 تا 6 سالگی تزریق شود.

برای پیشگیری از همه گیری این بیماری ها، جهت ثبت نام و ورود کودکان به دبستان و مهد کودک ها لازم است مدرک واکسیناسیون کامل کودک به مسئولین نشان داده شود.

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.