تبیان، دستیار زندگی
سعی کنید در ایام تابستان ، کتابهای علمی و کتابهای مربوط به رشته ی تحصیلی یا شغلی که دوست دارید ، بخوانید و اطلاعات عمومی قوی در هر زمینه ای(مخصوصا” در زمینه های مورد علاقه تان) داشته باشید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه هایی برای موفقیت در تحصیل

1) سعی کنید در ایام تابستان، کتاب های علمی و کتاب های مربوط به رشته ی تحصیلی یا شغلی را که دوست دارید بخوانید و اطلاعات عمومی قوی در هر زمینه ای(مخصوصا”‌ در زمینه های مورد علاقه تان) داشته باشید. مثلا”‌ وقتی کسی از شما پرسید ، می خواهی چه کاره شوی؟ و یا چه رشته ای را دوست داری؟ باید بتوانید، بی درنگ و با ارائه ی اطلاعات موثق و منطقی ( نه بر اساس حرف عامه ی مردم ) به او پاسخ دهید.

2) با پیش مطالعه ی قبلی سر کلاس درس حاضر شوید تا همیشه سر کلاس، حرفی برای زدن داشته باشید.

3) با یک روحیه ی فعال و شاداب سر کلاس های درس شرکت کنید. با همکلاسی های خود رقابت سالم داشته باشید و سعی کنید در یادگیری دروس به هم کنید تا دست آخر خدا هم به شما کمک کند.

4) با دقت و تمرکز فراوان به درس گوش کنید و هر جایی که ابهامی بود، از معلم خود (نه از دانش آموزان دیگر) بپرسید. نگذارید اشکالات و ابهامات، در ذهن شما انباشته شوند و به زودی تبدیل به یک ضعف علمی بزرگ شوند.

5) درس هر روز را همان روز در خانه بخوانید و کمی از تمرین هایش را حل کنید.

این کار کمک می کند ، مطلب کاملا”‌ در ذهن شما حک شود ، چون تازه آن را آموخته اید و یادگیری اولیه، کاملا”‌ در ذهنتان وجود دارد ، پس با یک مرور بلافاصله ،مراحل یادگیری در ذهن را کامل می کنید.

6) سعی کنید متن کتاب را خوب بخوانید و مثال ها و تمرین ها را بدون توجه به حل آن ها، خودتان حل کنید. (استفاده از حل المسائل ، فقط به افرادی که غیر حضوری درس می خوانند ، توصیه می شود) اگر کسانی که فرصت شرکت در کلاس ها و استفاده از معلم و همشاگردی ها دارند، از حل المسائل ها استفاده کنند ، به جز ضرر(تنبلی ذهن ، عدم تلاش کافی برای یافتن جواب ، کاهش روحیه ی خلاقیت و ارائه ی راه حل های جدید و ابتکاری و…) ، چیزی عایدشان نخواهد شد.

راه هایی برای موفقیت در تحصیل

7) دروس برنامه ی فردا را مرور کنید و همیشه با آمادگی کامل برای امتحان کلاسی یا درس جواب دادن، سر کلاس حاضر شوید.

8) سعی کنید عادت کنید که شب ها زود بخوابید و صبح زود از خواب بیدار شوید تا هیچ گاه دیر به مدرسه نرسید.(با این کار هم به همه ی کارهایتان می رسید و هم همیشه سرحال و شاداب و پرانرژی خواهید بود.). بهتر است هر روز صبح حتی اگر شده 10 دقیقه با موسیقی نرمش کنید ، تأثیر اعجاب انگیزی در روحیه ی شما خواهد داشت.

9) در اوقات فراغت(زنگ های تفریح ، زنگ های بیکاری و…) در مدرسه، دروس را برای یکدیگر توضیح دهید.( این روش بسیار خوبی است برای اینکه بفهمید که خودتان هم درس را فهمیده اید یا نه؟ و هم دیگران از معلومات شما استفاده می کنند، در ضمن این کار باعث می شود احساس خیلی خوبی نسبت به خود و کلاس و درس و مدرسه داشته باشید.)

10) قبل از هر امتحان، سؤالات امتحانی سال های گذشته ی هر درس را گیر بیاورید و در خانه، به صورت آزمایشی امتحان دهید.

راه هایی برای موفقیت در تحصیل

11) اهمیت شرط معدل(چه در کنکور، چه در شرایط پذیرش مدارس و مؤسسات مختلف چه در استخدام در ادارات و شرکت های مختلف و…) کاملا”‌ واضح و آشکار است .

پس سعی کنید با حداکثر معدل ممکن، دیپلم بگیرید. البته این مسئله نباید باعث شود که شما فکر کنید ارزش نمره از فهم و یادگیری دقیق مطلب بیشتر است و دنبال راه های بگردید که به هر قیمتی که شده نمره تان بالا شود، نه!!!

نمره ی بالا همراه یادگیری کامل مطالب ارزشمند است وگر نه دیر یا زود (سر جلسه ی کنکور) دست شما رو خواهد شد!

12) سعی کنید همین الان، به این مسئله که هدفتان از درس خواندن و ادامه تحصیل و… چیست ، خوب فکر کنید و برای این سؤالات پاسخ هایی داشته باشید که برای شخص خودتان (نه برای آشنا و در و همسایه و فامیل) قابل قبول باشد، بعد بر اساس این پاسخ ها ، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را بنویسید و برای رسیدن به تک تک آن ها دنبال راه حل بگردید.

با این کار، هیچوقت انگیزه ی خود را در طول تحصیلات از دست نخواهید داد و همیشه انرژی لازم برای درس و کار را خواهید داشت.

13) از همین الان(از دوران دبیرستان)، استفاده از جدول برنامه ریزی را آغاز کنید تا بتوانید مهارت های مدیریت زمان خود را افزایش دهید.

راه هایی برای موفقیت در تحصیل

14) همیشه سعی کنید به تغذیه، خواب، ورزش و تفریح سالم اهمیت دهید تا بدنتان همیشه سالم و با نشاط باشد ،(شما می توانید یک فعالیت ورزشی مورد علاقه تان را در کنار درستان داشته باشید و آن فعالیت یکی از اوقات تفریح و شادابی شما باشد) زیرا که به تبعیت آن، ذهن و فکرتان هم همیشه باز و آماده برای دریافت و ثبت اطلاعات، خواهد بود.

15) یادتان باشد، تست یک وسیله ی آزمایشی است نه آموزشی!

یعنی شما تست می زنید که ببینید مطالب آن درس را خوب یاد گرفته اید و با نکاتی که از متن کتاب ها بیرون کشیده اید، می توانید تست بزنید یا نه؟

اول تست نزنید تا بعد با مراجعه به پاسخ تشریحی، بخواهید نکته ی آن را یاد بگیرید، بلکه اول کتاب را در حد عالی بخوانید بعد برای آزمودن معلومات خود تست بزنید .

البته می توانید نکات استخراج شده از تست ها را هم به طور کلی یادداشت کنید و بعدا”ً آن ها را مرور کنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسنده: علی بخشی

گردآوری: ستاره نوربخش - تنظیم: مریم فروزان کیا