تبیان، دستیار زندگی

چطور پرده گوش پاره می‌شود؟

پرده گوش یا پرده صماخ، بین گوش خارجی و میانی و در انتهای کانال گوش واقع شده است و از پوست نازکی تشکیل شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 شدن پرده گوش   پارگی پرده صماخ گوش   پرده تمپان


گوش به سه بخش خارجی، میانی و داخلی تقسیم می‌شود. لاله گوش پس از جمع آوری امواج صوتی، آنها را توسط مجرای (کانال) گوش به پرده صماخ می رساند. امواج صوتی پس از رسیدن به پرده گوش، سبب ارتعاش و خم شدن آن به سمت گوش میانی می‌شوند.

 

پشت پرده صماخ، سه استخوانچه کوچک در گوش میانی وجود دارد. ارتعاش پرده صماخ سبب به ارتعاش در آمدن این استخوانچه ها شده و امواج صوتی را به گوش داخلی می برند.

 

در گوش داخلی، حلزون گوش ارتعاشات صدا را به سیگنال هایی تبدیل می‌کند و آنها را به مغز می فرستد و همین روند، سبب شنیدن صدا توسط انسان می‌شود.

 

گوش میانی که در پشت پرده صماخ وجود دارد از هوا پر شده است. از طرفی گوش میانی توسط شیپور استاش به حلق متصل است و هوا در آن جریان دارد.

علاوه بر اینکه پرده صماخ باعث انتقال امواج صوتی می‌شود، وظیفه محافظت از گوش میانی را نیز بر عهده دارد و از ورود میکروب‌ها به گوش میانی جلوگیری می‌کند

علل پاره شدن پرده گوش

- هرگاه چیزی به پرده صماخ بچسبد.

 

- عفونت گوش میانی : اگر گوش میانی عفونت کند و بهبود نیابد، پرده صماخ را پاره می‌کند تا ترشحات عفونی از گوش خارج شوند.

 

- ضربه به گوش مانند سیلی زدن شدید

 

- صدای زیاد و شدید: سروصدای ناگهانی و بلند مانند وقوع یک انفجار، باعث می‌شود یک مرتبه امواج صوتی زیادی وارد گوش شود که گاهی می تواند منجر به کاهش شدید شنوایی و وزوز گوش گردد.

 

- تغییرات ناگهانی فشار هوا: زمانی که فشار هوا، به طور ناگهانی تغییر پیدا می‌کند، اختلاف شدید فشار هوا بین دو طرف پرده گوش منجر به خم شدن بیش از حد پرده گوش به سمت داخل و در نهایت پاره شدن آن شود. برای جلوگیری از این آسیب، در موقع بلند شدن یا نشستن هواپیما، به سرنشینان داخل آن مواد مکیدنی مانند شکلات می‌دهند تا با عمل مکیدن، تغییر شدید فشار بین دو طرف پرده گوش را کم کنند.

 

- استفاده از اشیای نوک‌تیز یا گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش

 

- آسیب پرده گوش در اثر ورزش‌های مختلف

 

تشخیص آسیب پرده گوش

پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و همچنین کارشناس شنوایی‌سنجی، با مشاهده کانال و پرده گوش توسط وسیله‌ای به نام اتوسکوپ، هر گونه آسیب و مشکلی را در پرده گوش تشخیص می‌دهد.

 

مشکلات ناشی از پارگی پرده گوش

  • با پاره شدن پرده گوش، ورود آب آلوده و میکروب‌ها به گوش میانی امکان پذیر می‌شود.
پاره شدن پرده گوش

- معمولا در اثر آسیب دیدن پرده گوش، کم شنوایی ایجاد می‌شود. البته میزان و نوع کم‌شنوایی به اندازه پارگی و محل آسیب دیده بستگی دارد.

 

- پوست اطراف ناحیه سوراخ شده می تواند رشد کند و کیسه‌ای به نام کلستاتوم را تشکیل دهد.

 

گاهی اوقات در صورت بروز سوراخ‌های ریز ممکن است مشکلی پیش نیاید و یا پرده گوش خودبه‌خود ترمیم شود.

 

علایم پارگی پرده گوش

- توقف درد گوش به طور ناگهانی

- ترشح مایع شفاف و یا چرک و خون از گوش

- کاهش شنوایی

- وزوز گوش

- سرگیجه

- تهوع و استفراغ

موقع بلند شدن یا نشستن هواپیما، با مکیدن آب‌نبات جلوی آسیب پرده گوش را بگیرید

 

پیشگیری از آسیب پرده گوش

- هر گاه به عفونت گوش مبتلا شدید (مخصوصا در کودکان)، سریعا به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید تا از پیشرفت عفونت و پاره شدن پرده گوش جلوگیری کنید.

 

- هنگام مسافرت با هواپیما، مراقب گوش های خود باشید. همانطور که اشاره شد موقع بلند شدن یا نشستن هواپیما، با مکیدن آب‌نبات جلوی آسیب پرده گوشتان را بگیرید و یا اگر نوزادتان همراه شماست، با دادن شیر از شیشه یا سینه به او، از مشکل در او نیز جلوگیری کنید.

 

- اگر جسمی به داخل گوش‌تان رفت (مخصوصا در کودکان)، سعی نکنید که خودتان آن را خارج کنید. حتما نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی بروید تا او این کرا را انجام دهد.

 

- در مقابل صداهای بلند و ناگهانی از گوش های خود محافظت کنید. اگر محل کار شما جایی پر سروصداست، در صورت لزوم از هدفون مخصوص که از ورود صدای بلند به گوش جلوگیری می‌کند، استفاده کنید.

 

- از هدفون و گوشی برای گوش دادن به آهنگ و صوت، در مدت زمان طولانی و با صدای بلند استفاده نکنید. استفاده از این هدفون‌ها خطر کم شنوایی تدریجی و حتی خطر پارگی پرده گوش را به دنبال دارد.


مطالب مرتبط:

عفونت گوش، درد دارد

14 اشتباه رایج درباره گوش‌ها

چطور گرفتگی گوش را باز کنیم؟

گوش کودک را حتما به پزشک نشان دهید

صوت آلوده را نشنوید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.