تبیان، دستیار زندگی
فصل تابستان كه از راه می‌رسد، مدرسه‌ها تعطیل، روزها بلند و هوا گرم و گرم‌تر می‌شود. در این میانه بازار اسباب‌كشی و رفتن به خانه‌ جدید هم حسابی گرم است. گویا این روزهای بلند و داغ فرصتی است برای گشتن و یافتن مكانی مناسب.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت‌خوانی به نام اسباب‌كشی


فصل تابستان كه از راه می‌رسد، مدرسه‌ها تعطیل، روزها بلند و هوا گرم و گرم‌تر می‌شود. در این میانه بازار اسباب‌كشی و رفتن به خانه‌ جدید هم حسابی گرم است. گویا این روزهای بلند و داغ فرصتی است برای گشتن و یافتن مكانی مناسب.

اسباب‌ كشی

بعضی‌ها مجبورند خانه را عوض كنند؛ همان‌ها كه صاحبخانه یكباره و بدون حساب و كتاب اجاره‌شان را دو برابر می‌كند و آه از نهادشان برمی‌آورد.

گروهی هم صاحب خانه می‌شوند و نفسی براحتی می‌كشند. برخی هم خانه را تبدیل به احسن می‌كنند و صد البته بسیار خوشحالند.

اما هركدام از این حالت‌ها كه باشد، جمع‌كردن وسایل خانه و جابه‌جایی كار دشواری است، چرا كه ما ایرانی‌ها عادت داریم وسایلی را جمع كنیم كه طی سال‌های طولانی نیازی به آنها نخواهیم داشت. همین موضوع كافی است تا اسباب‌كشی در ذهن افراد خانواده به كاری بسیار سخت تبدیل شود.

البته خیلی‌ها هم عقیده دارند اسباب‌كشی هم مانند هر كار دیگری اگر با نظم و ترتیب انجام شود، كار خیلی سختی نخواهد بود.

چه كنیم تا كمتر خسته شویم؟

اگر خانه مناسبی پیدا كرده‌اید، ابتدا به همه افراد خانه یك آماده‌باش جدی بدهید. اسباب‌كشی كاری نیست كه یك نفر آن را انجام دهد. هر یك از افراد باید وسایل خودش را طبقه‌بندی كند. البته باز هم كار خانم خانه بیش از همه است؛ فقط كافی است نگاهی به آشپزخانه و ظرف‌ها و وسایل مختلف داخل كابینت‌ها بیندازید.

مرحله دوم كار، تهیه كارتن‌های مناسب و محكم است؛ یادتان باشد به روزنامه‌های باطله هم نیاز دارید. چسب، نخ‌های نایلونی محكم برای بستن كارتن‌ها و یك قیچی هم باید دم‌دستتان باشد. آماده بودن این وسایل، كارها را كلی جلو می‌اندازد.

بعضی‌ها جمع‌آوری همه وسایل را در یك زمان شروع می‌كنند؛ این كار شما را سر درگم كرده و وقت زیادی می‌گیرد. بنابراین بهتر است این كار به ترتیب اتاق‌ها انجام گیرد. با كمك بچه‌ها وسایل هر اتاق را جمع‌آوری كنید و روی هر كارتن هم بنویسید مربوط به كدام اتاق و حاوی چه وسایلی است.

لباس‌ها را جا نگذارید

یادتان باشد لباس‌ها را هم دسته‌بندی كنید. به عنوان مثال تی‌شرت‌ها را با لباس‌هایی مانند كت‌وشلوار نمی‌توان در یك بسته قرار داد. همچنین پیش از گذاشتن لباس‌ها در كارتن، بهتر است آنها را داخل كیسه‌های نازك پلاستیكی بگذارید. در غیر این صورت پس از اسباب‌كشی با حجم زیادی از لباس‌ها روبه‌رو می‌شوید كه همه نیاز به شست‌وشو دارند.

اگر امكانش را دارید، بد نیست هنگام اسباب‌كشی، فرش‌ها را هم به قالیشویی‌ها تحویل دهید تا هنگام چیدن وسایل در خانه جدید، جلوه اتاق‌ها و هال و پذیرایی بیشتر شود

البته نمونه‌هایی از كیسه‌های پلاستیكی كه می‌توان به وسیله جارو برقی هوای داخل آنها را تخلیه كرد در بازار وجود دارد كه استفاده از آنها حجم لباس‌ها را به میزان قابل توجهی كم خواهد كرد.

هوای بزرگ‌ترها را داشته باشید

آپارتمان‌های كوچك و خیلی نقلی امروزی به یقین راه‌پله‌ها و پاگردهای تنگ و باریكی هم دارد، پس اگر مبل‌ها قدری بزرگ هستند یا میز ناهارخوری و كتابخانه دارید، حتما هوای‌شان را داشته باشید. در غیر این صورت، هم دیوار راه‌پله‌ها زخمی خواهد شد و هم وسایل بزرگ شما صدمه می‌بیند. یك راهكار این است كه در صورت امكان قسمت‌های مختلف وسایل بزرگ را از هم جدا كنید. اگر این كار شدنی بود یادتان نرود هر قسمت (مانند پایه‌های میز ناهارخوری یا طبقه‌های كتابخانه) را شماره‌گذاری كنید تا در خانه جدید برای سر هم‌كردن آنها دچار مشكل نشوید.

فرش‌های تمیز برای خانه جدید

اگر امكانش را دارید، بد نیست هنگام اسباب‌كشی، فرش‌ها را هم به قالیشویی‌ها تحویل دهید تا هنگام چیدن وسایل در خانه جدید، جلوه اتاق‌ها و هال و پذیرایی بیشتر شود.

در بیشتر شهرهای كشور ما خاك و گرده‌های ریز مهمان همیشه خانه‌ها هستند. پس شاید جابه‌جایی فرصت مناسبی برای گرفتن خاك از دل فرش‌های زیبای خانه باشد.

اسباب‌ كشی

آشپزخانه؛ خوان هفتم

خیلی‌ها می‌گویند هنگام اسباب‌كشی، همه اتاق‌ها یك طرف و آشپزخانه طرف دیگر. البته بیراه هم نمی‌گویند. در آشپزخانه‌های ما آنقدر لوازم ریز و درشت هست كه وقتی همه آنها را از كابینت‌ها و كمدها بیرون می‌ریزیم تازه متوجه می‌شویم طی چند سال گذشته چقدر چیزهای مختلف و شاید زائد دور خودمان جمع كرده‌ایم، اما هنگام اسباب‌كشی، وقت فكركردن به این موضوع نیست. فقط تا می‌توانید لوازم غیرضروری را دور بریزید. این فرصت كمتر تكرار می‌شود پس نهایت بهره را از آن ببرید.

سایر وسایل آشپزخانه را هم به دو روش می‌توان جمع كرد: یا به ترتیب كابینت‌های پایین و بالا یا به ترتیب نوع وسایل؛ مثلا یك كارتن مخصوص بشقاب‌ها. كارتن دیگر برای قابلمه و ماهیتابه و ظروف بزرگ و...

فكری به حال یخ‌زده‌ها بكنید

همیشه یخچال و فریزر مشكلی جدی هنگام اسباب‌كشی به حساب می‌آید. بنابراین اگر از چند ماه قبل تاریخ معینی برای روز اسباب‌كشی در نظر گرفته‌اید، می‌توانید وسایل فریزر را به مرور زمان مصرف كرده و چیزی هم جایگزین آن نكنید تا فریزر خالی شود. این شیوه بهترین كار برای انتقال فریزر است و در این حالت باید فریزر را خشك كرده و براحتی آن را جابه‌جا كنید.

ولی در صورتی كه طبقه‌های فریزر پر از مواد غذایی است و نمی‌توانید آنها را خالی كنید، باید روز اسباب‌كشی و در آخرین مرحله، فریزر را به ماشین‌های باربری تحویل دهید و در خانه جدید نیز جزو اولین وسایل آن را تحویل بگیرید. سپس هر چه سریع‌تر آن را به برق بزنید تا مواد غذایی منجمد خراب نشود. یخچال را هم حتما از چند روز قبل خالی كرده و تمیز كنید تا روز اسباب‌كشی راحت و بدون دردسر آن را به خانه جدید انتقال دهید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : چهاردیواری