تبیان، دستیار زندگی
تزریق آمپول در ماه مبارک رمضان در صورتی که شخص روزه دار است جایز است؟ گاهی اوقات از لثه ام خون می آید و بدون توجه فرو می رود و قورت می دهم آیا روزه ام صحیح است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خونی که از لثه وارد حلق می شود مبطل روزه است؟

لثه


امام صادق(علیه السلام) فرمودند: هر كس در ماه مبارك رمضان مورد رحمت خداوند واقع نگردد و بخشیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نمى شود، مگر اینكه در سرزمین عرفه حاضر شود.


رمضان، ماه رحمت و مغفرت است

زمانى است كه ماه رمضان نزدیك شده و هنوز سه روز از ماه شعبان باقی مانده، پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) به بلال فرمودند: مردم را خبر كن. بعد از جمع شدن مردم، پیامبر(صلى الله علیه وآله) بالاى منبر رفتند و حمد و ثناى الهى را به جا آورده، سپس فرمودند: مردم، این ماه از ماه هاى شریفى است كه خداوند به خود نسبت داده و ماهى است كه در پیش روى شماست و سَرور ماه هاى دیگر است. یك شب از این ماه بهتر از هزار ماه است. در این ماه درهاى جهنّم بسته و درهاى بهشت باز مى شود. هر كس این ماه را درك كند ولى آمرزیده نشود، از رحمت خدا دور است، و هر كس پدر و مادرش را درك كند و بخشیده نشود، از رحمت خدا دور مى باشد و اگر نزد كسى نام من برده شود و بر من صلوات نفرستد، بخشیده نمى شود و از رحمت خدا دور مى باشد. (فروع كافى، ج 4، كتاب الصیام، ص 67، ح 5; تهذیب الاحكام، ج 4، باب 47، ص 192، ح 549)

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: هر كس در ماه مبارك رمضان مورد رحمت خداوند واقع نگردد و بخشیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نمى شود، مگر اینكه در سرزمین عرفه حاضر شود.(فروع كافى، ج 4، كتاب الصیام، ص 66، ح 3; تهذیب الاحكام، ج 4، باب 47، ص 192، ح 548; بحارالانوار، ج 93، ص 342)

رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نیز فرمودند: ماه رمضان را رمضان نامیدند، چون گناهان را از بین مى برد. (كنزالعمال، ج 8، كتاب الصوم، ح 23688)

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر كس در ماه مبارك رمضان مورد رحمت خداوند واقع نگردد و بخشیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نمى شود، مگر اینكه در سرزمین عرفه حاضر شود

پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) فرمودند: به امت من در ماه رمضان پنج چیز داده شده كه به امت هیچ پیامبر پیش از من داده نشده است. اما عطاى اول: پس هرگاه شب اول ماه رمضان فرا رسد خداوند عزوجل به سوى بندگان نظر مى كند و كسى كه خدا به او نظر كند، تا ابد عذاب نمى شود; دوم: بوى بد دهان آنان كه در نزد خدا شب زنده دارى مى كنند، خوشبوتر از بوى مُشك مى شود; سوم: ملائكه براى ایشان در شب و روز استغفار مى كنند; چهارم: همانا خداوند ـ عزوجل ـ بهشت خویش را امر مى كند تا استغفار كند براى بندگان و براى آنان آراسته شود، پس نزدیك است كه سختى ها و رنج هاى دنیا آنها را با خود ببرد و مى روند به سوى بهشت من و كرامت من; پنجم: پس هر گاه شب آخر فرا رسد، خداوند همه بندگان را مى آمرزد. مردى گفت: یا رسول الله! در شب قدر؟ پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمودند: مگر نمى بینى كه كارگران هر گاه كارشان تمام شود، مزد به آنها دهند.(بحارالانوار، ج 93، ص 364)

در این روزهای رحمت و مغفرت بهترین لحظاتی است که می توانیم فرصت را غنیمت شمرده و پاسخ پرسشهای خود را در مورد روزه و  روزه داری جویا شویم:

سۆال: تزریق آمپول در ماه مبارک رمضان در صورتی که شخص روزه دار است جایز است؟

جواب: به نظر برخی از مراجع احتیاط واجب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که به جای غذا به کار می رود خودداری کند، ولی تزرق آمپولی که عضو را بی حس می کند یا به جای دوا استعمال می شود(مثل پنی سیلین) اشکال ندارد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 927، م 1576)

سۆال: اگر شخصی در شب ماه رمضان شک کند که آیا جنب شده یا نه و روز یقین کند که جنب شده و غسل کند و همان روز، روزه اش را افطار کند به این منظور که روزه ام باطل شده بود چه حکمی دارد؟ (مقلد مقام معظم رهبری)

جواب: اگر یقین به جنابت نداشته و بعد از ورود به صبح یقین کرد که جنب شده باید غسل کند و روزه اش صحیح است و اگر روزه اش را افطار کرده است علاوه بر قضا به جهت کوتاهی در سۆال کردن کفاره نیز باید بپردازد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 1014، استفتائات رهبری)

سۆال: من حالم برای روزه مساعد است ولی از اسپری دنتولین برای باز کردن راه تنفسی ام استفاده می کنم که به صورت بخار به حلق می رسد آیا روزه ام باطل است؟

جواب: اشکالی ندارد. (ر.ک: استفتائات امام خمینی (ره)، ج 1، ص 307، س 7)

سۆال: گاهی اوقات از لثه ام خون می آید و بدون توجه فرو می رود و قورت می دهم آیا روزه ام صحیح است؟

جواب: اگر بدون توجه و اختیار فرو داده شود مضر به صحت روزه نیست. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 1012، استفتائات رهبری، س 782)

سۆال: اگر انسان در ماه رمضان در حال ملاعبه با همسر خویش جنب شود، چه صورتی دارد؟

جواب: اگر قصد انزال نداشت و عادت او هم انزال با چنین عملی نبود و اتفاقا بدون اختیار انزال شد، روزه صحیح است. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 933، م 1595)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب: رمضان ماه خدا ـ زین العابدین احمدی ، حسنعلی احمدی

سایت شیعه سرچ

سایت اندیشه قم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.