تبیان، دستیار زندگی
نگرانی از بابت دورنمای رخدادهای سیاسی و از سویی ناتوانی در برابر جلوگیری از روند نزولی معاملات بازار سهام، معامله گران را به این فکر واداشته که تا چه حد وزن اخبار و شایعات بر بازار سرمایه تأثیر گذار است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقد عملکرد متولیان بازار سرمایه!


نگرانی از بابت دورنمای رخدادهای سیاسی و از سویی ناتوانی در برابر جلوگیری از روند نزولی معاملات بازار سهام، معامله گران را به این فکر واداشته که تا چه حد وزن اخبار و شایعات بر بازار سرمایه تأثیر گذار است؟

بازار سرمایه

بازار سهام این روزها با چالش های زیادی روبه روست  و متاسفانه  از حال و هوای مطلوبی برای معامله گران برخوردار نیست.نگرانی از بابت دورنمای رخدادهای سیاسی و از سویی ناتوانی در برابر جلوگیری از روند نزولی معاملات بازار سهام، معامله گران را به این فکر واداشته که تا چه حد وزن اخبار و شایعات بر بازار سرمایه تأثیر گذار است؟

اوضاع نابسامان اقتصادی در جهان و انتشار آمار ناامید كننده از اقتصاد امریكا این روزها موجب شده است كه علاوه بر كاهش قیمت طلا با شرایط نامطلوبی در بازار سرمایه مواجه شویم.

آیا این شرایط  تماما ناشی از نیروهای خارج از اراده بازار سهام می باشد که گاه و بی گاه خود را بر بورس تحمیل می کند؟

در این رابطه نقش متولیان بازار سرمایه و نهاد ناظر بازار مالی کشور در کنترل و رفع این نگرانی ها چیست؟ در واقع چه اشخاصی باید به اخبار و ریسک های تأثیر گذار بر بورس وزن دهند؟

باید از عملکرد متولیان بازار سرمایه کشور انتقاد كرد، مدیران نهاد ناظر بازار مالی به تصور مدیریت و نظارت بر سه بازار بورس اوراق بهادار، فرابورس و بورس کالا به عنوان تنها وظیفه تعریف شده برای خود، از تسلط و بهره گیری سایر ابزارها و تحلیل های مورد نیاز در این نهاد غافل شده اند.

بروز حوادث غیر قابل پیش بینی و عدم تلاش برای کنترل آن در بازار بورس،همچنین  فرار اعتماد از بازار سرمایه امری جبران نشدنی است و به  راحتی باز نخواهد گشت.

باید توجه داشت، انگیزه های بسیاری برای شوک دادن به بازار سهام از سوی عده‌ای سوداگر و با هدف کسب منافع شخصی وجود دارد

جالب آنکه در مواقع رشد نماگرهای بورس، از هر سو تعریف و تمجید مدیران و مصاحبه های مختلف درباره تبلیغ جایگاه بازار سرمایه شنیده می شود که حتی تعجب برخی بزرگان بورس را نیز بر می انگیزاند.

تحمل ریسک ها و شوک های مختلف اینک به بخشی از زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایرانیان تبدیل شده اما باید قبول کرد که میزان شدت و ضعف آن از سوی مسئولان و مدیران سطح مدیریت کلان کشور تعیین می شود.

 بازار سرمایه-اقتصاد

برای هدایت جریان های مختلف، مسئولان بازار سرمایه باید کنترل آنرا وظیفه خود دانسته چراکه در غیر این صورت، جریان های نوسان گیر اقدام به جهت دهی به بازار سهام می کنند.متولیان بازار سرمایه باید بدانند حیطه فعالیت آنها فراتر از چارچوب فیزیکی بورس و ساختمان های اداری آن می باشد.

اقدامات  ضربتی و کوتاه مدت و حمایتهای متولیان بازار سرمایه چندان نتیجه بخش نیست وچنین تصمیم های یکباره ای بدون در نظر گرفتن ایجاد پیش زمینه های لازم، در نهایت به سهامدار جزء آسیب خواهد زد. هر چند این رویکردها همراه با دلسوزی و تلاش مدیران سخت کوش صورت می پذیرد اما به اصطلاح نوش دارویی است پس از مرگ سهراب که نتیجه ای را در بر ندارد.

بنابراین برای اثر بخش بودن اقدام های حمایتی باید امکان شکل گیری و تداوم مستمر میزگردها و محافل کارشناسی با حضور متولیان، مدیران و فعالان بازار سرمایه فراهم شده و از نقش رسانه های شنیداری، دیداری و نوشتاری در انعکاس اخبار این نشست ها بهره کافی گرفته شود.

باید توجه داشت، انگیزه های بسیاری برای شوک دادن به بازار سهام از سوی عده ای سوداگر و با هدف کسب منافع شخصی وجود دارد.

بروز حوادث غیر قابل پیش بینی و عدم تلاش برای کنترل آن در بازار بورس،همچنین  فرار اعتماد از بازار سرمایه امری جبران نشدنی است و به  راحتی باز نخواهد گشت

باید توجه داشت، انگیزه هایی برای شوک دادن به بازار سهام از سوی عده ای سوداگر و با هدف کسب منافع شخصی وجود دارد و در سطح وسیع تر، این انگیزه از سوی عده ای از دلالان بین المللی  با گل آلود کردن اوضاع، دنبال می شود که در این میان نقش مدیریت ناظر در صورت بلوغ در همه زمینه ها بسیار کارساز و متعادل کننده شرایط خواهد بود.

در این زمینه مدیریت بحران و آماده باش فوری گروه های امدادی می تواند به اصطلاح کشتی در حال غرق شدن را نجات دهد.

بازار سرمایه

و حال آنکه در کشور ما اولین مکانی که خود دچار بحران می شود، اتاق مدیریت بحران است. باید پرسید زمانی که بازار سرمایه در بحران های مختلف گرفتار می شود چرا متولیان بازار سرمایه  از رویارویی با سهامداران گریزان هستند؟

بروز حوادث غیر قابل پیش بینی و عدم تلاش برای کنترل آن در نهایت، فرار اعتماد از بازار سرمایه امری جبران نشدنی بوده و به این راحتی ها باز نخواهد گشت.

بر همین اساس متولیان نهاد ناظر بازار سرمایه باید با استفاده از تجارب گذشتگان و برچیدن تفکر نبود ثبات در بورس، از ابزارهای رسانه ای مختلف به شکل منطقی و همسو با ترجیحات مردم استفاده کرده تا به این ترتیب از ایجاد شوک های آنی و غیر اصولی پیش گیری شود.

مدیریت بورس براساس منافع کلی بازار سهام باید بطور مستقل عمل کرده و از جایگاه صرفاً تبلیغاتی برای دستگاه های دولتی خارج شوند.

زینب سادات لواسانی

بخش اقتصاد تبیان