تبیان، دستیار زندگی
پادشاه عربستان سعودی ضمن برکناری برادرش شاهزاده مقرن از ریاست سازمان اطلاعات و امنیت (جاسوسی)، شاهزاده بندر بن سلطان سفیر سابق عربستان در آمریکا را جایگزین وی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پست جدید مرد مرموز سعودی


 پادشاه عربستان سعودی ضمن برکناری برادرش شاهزاده مقرن از ریاست سازمان اطلاعات و امنیت (جاسوسی)، شاهزاده بندر بن سلطان سفیر سابق عربستان در آمریکا را جایگزین وی کرد.

 بندر بن سلطان

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) با اعلام این خبر نوشت که رئیس برکنار شده ، به عنوان مشاور و فرستاده ویژه پادشاه با رتبه وزیر، منصوب شد.

شاهزاده بندر نیز با حفظ سمت دبیر شورای امنیت ملی ، مسئولیت جدید را برعهده خواهد گرفت. او هفت سال پیش به عنوان دبیر شوای امنیت ملی معرفی شده بود.

رویترز می نویسد:  بندر که به مدت 22 سال سفیر عربستان در واشنگتن بود در حالی سمت جدید را برعهده می گیرد که کشورش با ناآرامی روبه افزایشی در منطقه روبه رو است. عربستان در خاورمیانه با ایران، وارد جنگ نفوذ شده است و دو کشور از طرف های درگیر در بحرین، عراق، سوریه و لبنان حمایت می کنند.

جمال خاشقجی تحلیلگر برجسته سعودی در این باره به رویترز گفت: این احساس وجود دارد که عربستان، نیازمند دستگاه اطلاعاتی امنیتی قوی تری است.

بندر پسر شاهزاده سلطان ولیعهد پیشین عربستان است که در اکتبر گذشته هنگام معالجه درآمریکا، درگذشت. سطان به مدت 5 دهه مسئولیت وزارت دفاع را نیز برعهده داشت.

عربستان سعودی در هفته های اخیر شاهد بی سابقه ترین اعتراضات از سوی شیعیان در شرق این کشور بود. در سرکوب این اعتراضات توسط پلیس و نیروهای امنیتی ، شماری از معترضین کشته شدند.

رئیس برکنار شده ، برادر پادشاه عربستان است. شاهزاده بندر نیز با حفظ سمت دبیر شورای امنیت ملی ، مسئولیت جدید ریاست سازمان اطلاعات و امنیت را برعهده گرفت

شیعیان که حدود 10 تا 15 درصد از جمعیت 22 میلیون نفری عربستان سعودی را تشکیل می دهند در ساحل خلیج فارس زندگی می کنند؛منطقه ای که میزبان بیشترین منابع و تاسیسات نفتی این کشور است.

اعتراضات شیعیان عربستان و سرکوب خونین آن از سوی نیروهای دولتی ضربه شدیدی را به وجهه بین المللی ریاض وارد کرد که می توان به اعتراض نادر روسیه به وضعیت حقوق بشر در عربستان اشاره کرد.

به نظر می رسد اعتراضات در مناطق شیعه نشین عربستان و سرکوب خشن آن و واکنش ها و تبعات این اتفاقات، منجر به برکناری رئیس دستگاه اطلاعاتی امنیتی عربستان سعودی شده باشد.

ظهور حجاج بن یوسف جزیره العرب!

حسن هانی زاده در این راستا در تحلیلی نوشت: پیش بینی می شود بندر بن سلطان که روابط گسترده ای با مقامات آمریکایی دارد، در روزهای آینده دستورات لازم را به سازمان امنیت عربستان برای سرکوب اعتراضات مردمی در این کشور صادر کند.

بسیاری از تحلیلگران عرب بندر بن سلطان رئیس جدید سازمان امنیت عربستان را مشابه حجاج بن یوسف ثقفی حاکم عراق در دوران بنی امیه می دانند

بسیاری از تحلیلگران عرب بندر بن سلطان رئیس جدید سازمان امنیت عربستان را مشابه حجاج بن یوسف ثقفی حاکم عراق در دوران بنی امیه می دانند.

نقش مرموز، قساوت، سنگدلی و قدرت ریسک پذیری بندر بن سلطان از وی چهره ای مخوف در جامعه جزیره العرب به ویژه در عربستان ترسیم کرده است.

شاهزاده بندر

بندر 63 ساله" که از مادری سیاه پوست زاده شده یکی از زیرک ترین فرزندان سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد اسبق عربستان به شمار می رود.

وی به مدت 22 سال سفیر عربستان درآمریکا بوده، با اغلب روسای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) ومسئولان پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا روابط ویژه ای دارد.

ندر در سال 2009 به دلیل تلاش برای کودتا علیه عموی خود ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از این کشور به آمریکا تبعید شد واخیرا بار دیگر به عربستان بازگشت و به عنوان رئیس سازمان امنیت مخوف رژیم آل سعود منصوب شد.

وی در سال 2001 در جریان حادثه 11 سپتامبرنقش فوق العاده ای در بهبود روابط عربستان و آمریکا ایفا کرد .

گفته می شود بندر بن سلطان که در آن زمان سفیر عربستان در واشنگتن بود پس از انفجار برج های تجاری آمریکا که توسط اتباع سعودی القاعده صورت گرفت، مبلغ 20 میلیارد دلار به حزب جمهوریخواه پرداخت کرد تا پرونده اتهام زنی ها را به سمت و سویی غیر از عربستان هدایت کند.

بندر بن سلطان نقش فعالی در ترور عماد مغنیه از فرماندهان ارشد حزب الله درفوریه سال 2008 ایفا کرد ودر جنگ 33 روزه لبنان کلیه اطلاعات سری را در مورد شاکله نظامی حزب الله در اختیار موساد و "سیا" قرار می داد.

پیش بینی می شود بندر بن سلطان که روابط گسترده ای با مقامات آمریکایی دارد، در روزهای آینده دستورات لازم را به سازمان امنیت عربستان برای سرکوب اعتراضات مردمی در این کشور صادر کند

پیش بینی می شود بندر بن سلطان که روابط گسترده ای با مقامات مریکایی دارد، در روزهای ینده دستورات لازم را به سازمان امنیت عربستان برای سرکوب اعتراضات مردمی در این کشور صادر کند.

آغاز قیام مردم الشرقیه و شکست سازمان امنیت عربستان در سرکوب قیام مردمی، بندر بن سلطان به عربستان فرا خوانده شد و با حفظ سمت دبیر شورای امنیت یه عنوان رئیس سازمان امنیت این کشور منصوب شد.

پیش بینی می شود بندر بن سلطان در روزهای آینده دستورات لازم را به سازمان امنیت عربستان برای سرکوب مبارزان و معترضان در عربستان صادر خواهد کرد.

بنابراین با توجه به روابط گسترده بندر بن سلطان با مسولان امنیتی و نظامی آمریکا، وی از نیروهای آمریکایی برای حفاظت از تاسیسات نفتی شرق عربستان به ویژه درمناطق شیعه نشین القطیف، الاحساء والعوامیه استفاده خواهد کرد.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: مهر، عصرایران