تبیان، دستیار زندگی
یکی از جالب‌ترین سوژه‌های عکاسی از دریا، ساحل و مناظر مربوط به آن است. بسیاری از افراد برای مسافرت و دور شدن از زندگی و هیاهوی شهرنشینی چند روزی را به شهرهای ساحلی مسافرت می‌کنند و طبیعت زیبا و خارق‌العاده دریا را در عکس‌های خود به تصویر می‌کشند. از این‌ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکاسی کنار ساحل


یکی از جالب‌ترین سوژه‌های عکاسی از دریا، ساحل و مناظر مربوط به آن است. بسیاری از افراد برای مسافرت و دور شدن از زندگی و هیاهوی شهرنشینی چند روزی را به شهرهای ساحلی مسافرت می‌کنند و طبیعت زیبا و خارق‌العاده دریا را در عکس‌های خود به تصویر می‌کشند. از این‌رو در این مقاله نکاتی جهت بهتر و باکیفیت‌تر شدن عکس‌های کنار دریا یا ساحل ارایه می‌شود.


عکاسی کنار ساحل

در نظر گرفتن نقاط کانونی

بسیاری از افراد معتقدند عکاسی در کنار ساحل یک امر تکراری است. یک نوع عکاسی که لوکیشن آن همیشه ثابت و بدون تغییر است. برخلاف نظر این دسته از افراد باید خاطر نشان کرد که ساحل می‌تواند بستر بسیاری از سوژه‌های ناب و جدید باشد به شرط اینکه ما از آن ژست‌ها، سوژه‌ها و لوکیشن‌های تکراری و کلیشه‌ای فاصله بگیریم و کمی نوآوری و خلاقیت در کارهایمان به وجود آوریم.

برای مثال، بسیاری از افراد رو به دریا می‌ایستند و دکمه شاتر را فشار می‌دهند، در حالی که برای ایجاد تنوع می‌توان زاویه دید را تغییر داد و به داخل دریا رفت (کنار دریا) و از آنجا به اطراف نگاه کرد و دنبال یک موقعیت خوب گشت. یکی از مشکلاتی که در گرفتن عکس‌‌های کنار ساحل وجود دارد نبود نقطه کانونی ویژه و خاص است. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام عکس گرفتن سوژه‌ای را در نظر بگیرید که بتوانید خود سوژه یا قسمتی از آن را برجسته کنید. برای مثال، یک تکه سنگ، چند ردپا، برخورد موج‌ها، کمپ گروه نجات غریق‌ها، مرغان دریایی یا هرچیز دیگری که کنار ساحل یافت شود می‌تواند سوژه مناسبی برای عکاسی به شمار رود. حتی می‌توان از اجسام کوچک کنار ساحل که بازگوکننده داستان‌ها و روایت‌های بسیاری از رفتن به دریا هستند استفاده کرد. برای مثال می‌توان به کفش‌هایی که کنار ساحل رها شده‌اند، قلعه‌های شنی که بچه‌های کوچک آن‌ها را با ساده‌ترین وسایل ساخته‌اند، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و مواردی از این دست اشاره کرد. در نظر گرفتن هر یک از این مسائل در عکس‌های گرفته شده در کنار ساحل می‌تواند جلوه‌ زیبایی به آلبوم عکس شما بدهد.

اهمیت زمان

برای عکس گرفتن در کنار ساحل دو زمان شروع و پایان روز می‌تواند جزو زمان‌‌های مناسب به شمار برود. برای افرادی که بتازگی به عکاسی روی‌ آورده‌اند می‌توان توصیه کرد که در زمان‌هایی که ساحل خلوت است نیز به عکاسی بپردازند، اما به شرطی که میزان شدت نور آفتاب را در نظر داشته باشند. نور آفتاب در کنار ساحل می‌تواند صحنه‌های زیبایی را به وجود آورد به ویژه در بعد از ظهر که از شدت نور کم می‌شود و گرمای خاصی به اطراف می‌بخشد.

یکی از مشکلاتی که در گرفتن عکس‌‌های کنار ساحل وجود دارد نبود نقطه کانونی ویژه و خاص است. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام عکس گرفتن سوژه‌ای را در نظر بگیرید که بتوانید خود سوژه یا قسمتی از آن را برجسته کنید. برای مثال، یک تکه سنگ، چند ردپا، برخورد موج‌ها، کمپ گروه نجات غریق‌ها، مرغان دریایی یا هرچیز دیگری که کنار ساحل یافت شود می‌تواند سوژه مناسبی برای عکاسی به شمار رود

عکاسی کنار ساحل

دیدن خط افق

یکی از مشکلات رایج در عکاسی از ساحل وجود خط افق سراشیب است. ساحل مکانی است که فضای بسیار گسترد‌ه‌ای دارد و خط افق آن به طور معمول طولانی و پیوسته است. از این‌رو در نظر گرفتن یک خط افق صاف برای کادربندی کمی مشکل است. با رعایت قانون یک سوم می‌توان این مشکل را حل کرد.

قانون یک‌سوم (به طور خلاصه):

در نظر گرفتن کادر به صورت یک مربع

تقسیم طول و عرض آن به سه قسمت مساوی

مشخص کردن 4 نقطه اصلی تصویر و 4 خط برای سایر عناصر موجود در لوکیشن

تلاقی نقاط برجسته و مورد علاقه روی 4 نقطه اصلی و خطوط

قرار دادن خط افق روی یکی از خطوط افقی

رفتن به ساحل در مواقع خاص

زمانی که شرایط جوی نامتعادل است و بقیه از رفتن به ساحل اجتناب می‌کنند شما می‌توانید دوربین خود را برداشته و به کنار ساحل بردارید. دریای طوفانی، ابرهای سیاه و باران زا، بادهای شدید و حرکت برگ‌‌های درختان کنار دریا همگی می‌توانند سوژه‌های مناسبی باشند که در چنین شرایط آب و هوایی به وجود آمده‌اند.

برکتینگ نوردهی

یکی از مسائلی که عکاسی کنار ساحل (به ویژه در یک روز تابستانی) را سخت می‌کند روشنایی زیاد نور آفتاب است که باعث بی‌کیفیت شدن عکس می‌شود. در این زمان اگر از مود اتوماتیک دوربین استفاده کنید، به طور حتم دوربین شرایطی را به وجود می‌آورد که شدت نور کم شود. اگر دوربین شما دارای مود دستی باشد به راحتی می‌توانید دوربین خود را در کنار ساحل با شرایط نوردهی متفاوت تنظیم کنید و کیفیت عکس‌های خود را بالا ببرید. در مواقعی که از میزان نوردهی اطمینان ندارید می‌توانید از ویژگی برکتینگ نوردهی در دوربین خود استفاده کنید. این ویژگی کمک می‌کند تا چندین عکس با شرایط نوری مختلف گرفته و سپس بهترین عکس انتخاب شود.

نورسنجی نقطه‌‌ای

اگر دوربین شما دارای ویژگی نورسنجی نقطه‌ای (Spot Metering) باشد به راحتی می‌توان بسیاری از مشکلات نوردهی را حل کرد. این ویژگی در اصل به عنوان یک راهنمای نوردهی برای دوربین به شمار می‌رود به این معنی که با تنظیم دوربین روی این ویژگی، می‌توان تشخیص داد که کدام نقطه به نور بیشتری نیاز دارد و کدام منطقه به خوبی نور دیده‌ است. مواقعی که نور محیط شدید است و تمایل دارید که نور به نقاط سایه‌دار نیز تابیده شود می‌توانید از این ویژگی استفاده کنید. نورسنجی نقطه‌ای مانع بسته یا کوچک شدن چشم افراد ایستاده در آفتاب در عکس می‌شود.

یکی از مسائلی که عکاسی کنار ساحل (به ویژه در یک روز تابستانی) را سخت می‌کند روشنایی زیاد نور آفتاب است که باعث بی‌کیفیت شدن عکس می‌شود. در این زمان اگر از مود اتوماتیک دوربین استفاده کنید، به طور حتم دوربین شرایطی را به وجود می‌آورد که شدت نور کم شود. اگر دوربین شما دارای مود دستی باشد به راحتی می‌توانید دوربین خود را در کنار ساحل با شرایط نوردهی متفاوت تنظیم کنید و کیفیت عکس‌های خود را بالا ببرید.

استفاده از فلش پر

اگر قصد دارید که از افراد کنار ساحل عکس پرتره بگیرید و به دلیل آفتاب شدید این احتمال وجود دارد که نقاطی از چهره آن‌ها به صورت تیره و سایه دار ظاهر شود پیشنهاد می‌شود که از فلش پر (fill flash) استفاده کنید. به طور کلی استفاده از فلش دوربین برای مواقعی که نور محیط مناسب نباشد یا اینکه کم باشد توصیه می‌شود، اما در برخی موارد حتی اگر نور محیط مناسب هم باشد بهتر است که از فلش پر استفاده شود. مهم‌ترین کاربرد فلش پر در روزهای آفتابی است. عکاسی بدون فلش پر در مقابل نور آفتاب باعث تیره شدن سوژه می‌شود (البته اگر هدف شما خلق یک اثر سیلوئت (ضد نور) است توصیه می‌شود که از فلش پر استفاده نکنید). اگر دوربین این امکان را به شما می‌دهد تا روی فلش پر کنترل داشته باشید و آن را به میزان دلخواه تغییر دهید، باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید سوژه خیلی در معرض نور قرار گیرد و حالت طبیعی خود را داشته باشد. تنظیم صحیح میزان فلش پر از مواردی است که با تجربه حاصل می‌شود.

عکاسی کنار ساحل

استفاده از فیلترهای UV

فیلترهای UV برای آن دسته از افرادی که با دوربین‌های حرفه‌ای (DSLR) عکاسی می‌کنند توصیه می‌شود. شاید تاثیر تصویری فیلترهای UV خیلی ملموس نباشد، اما این فیلترها به عنوان یک محافظ برای لنز دوربین عمل می‌کنند و باعث فیلتر شدن نور اضافه محیط می‌شوند.

استفاده از فیلترهای پولاریزه

یکی از تجهیزات مفید و کاربردی که برای دوربین‌های حرفه‌ای و دیجیتال پیشنهاد می‌شود، فیلتر پلاریزه‌کننده است. بدون اینکه وارد بحث فنی شویم می‌توان گفت که فیلتر پلاریزه‌کننده برخی از نورها را فیلتر می‌کند به این معنا که عمل انعکاس برخی نورها کاهش می‌یابد و کنتراست بین رنگ‌‌ها بالا می‌رود. بهترین موقعیتی که از فیلتر پلاریزه کننده می‌توان استفاده کرد عکاسی از آسمان و دریا است که باعث آبی و تیره‌تر شدن رنگ آن‌ها می‌شود. برای درک بهتر عملکرد فیلتر پلاریزه می‌توانید از عینک‌های پلاریزه‌کننده استفاده کنید تا متوجه تفاوت تصاویر را احساس کنید.

عکس سیاه و سفید

شاید یکی دیگر از نوآوری‌هایی که بتوان برای عکاسی در کنار ساحل ارایه کرد عکس سیاه و سفید باشد. عکاسی به صورت سیاه و سفید در کنار ساحل حس و روح خاصی به عکس‌های شما می‌بخشد.

بخش هنری تبیان


منبع:

هفته نامه بزرگراه فناوری ( itnewsway)