تبیان، دستیار زندگی
داستان تکراری حق پخش، مثل اینکه این دفعه پایانی متفاوت دارد. 72 ساعت پیش از شروع فصل جدید لیگ برتر خبری از توافق بین صدا و سیما و فدراسیون فوتبال نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیگ از تلویزیون پخش نمی شود؟!


داستان تکراری حق پخش، مثل اینکه این دفعه پایانی متفاوت دارد. 72 ساعت پیش از شروع فصل جدید لیگ برتر خبری از توافق بین صدا و  سیما و فدراسیون فوتبال نیست.


فوتبال

داستان تکراری حق پخش، مثل اینکه این دفعه پایانی متفاوت دارد. 72 ساعت پیش از شروع فصل جدید لیگ برتر خبری از توافق بین صدا و  سیما و فدراسیون فوتبال نیست. هر چند در سال‌های قبل یا با ریش سفیدی یا با پا پس کشیدن فدراسیون فوتبال در هفته منتهی به شروع لیگ همه چیز ختم به خیر می شد و دوربین‌های تلویزیون اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را پیدا می‌کردند، اما این مرتبه مشکلات اقتصادی فلج کننده که همه گیر شده علی کفاشیان خوش خنده را هم مجاب کرده که این بار به خاطر اقتدار مدیریتی اش همه که شده پایش را در یک کفش کند و بگوید حق پخش، آن هم حق پخش 150 میلیارد تومانی؛ رقمی که هنوز موافقت صدا و سیما را همراه خودش نمی بیند. فدراسیون فوتبال به قدری این روزها با مشکلات مالی دست و پنجه نرمی‌کند که حتی از دادن حقوق کارمندانش در سر موعد مقرر هم به مشکل برخورده و حقوق خرداد حدود صد و پنجاه کارمند فدراسیون فوتبال دوازدهم تیر پرداخت شده است. این گلایه یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال در گفت‌وگوی خصوصی با خبرنگار تبیان بوده. هر چند تازه این تنها بخشی از مشکلات کفاشیان است که او را به صرافت انداخته برای گرفتن حق پخش تمام قد جلوی صدا و سیما بایستد. برنامه‌های پر هزینه تیم‌های ملی به ویژه تیم ملی بزرگسالان و خواست‌های رنگارنگ کارلوس کی‌روش باعث شده که کفاشیان برای درآمدزایی حسابی به تکاپو بیفتد.

فدراسیون فوتبال پیشنهاد داده صدا و سیما یا 150 میلیارد تومان بابت حق پخش یک فصل رقابتهای لیگ برتر به حساب فدراسیون فوتبال واریز کند یا حق انحصاری آگهی‌های قبل، بعد و بین دو نیمه رقابتهای فوتبال در اختیار فدراسیون فوتبال باشد. با این حال صدا و سیما به هیچ کدام از این دو پیشنهاد جواب نداده و همین با تهدید فدراسیون فوتبال همراه شده است.

* اختلاف فدراسیون با صدا و سیما بر سر چیست؟

صدا و سیما از کنار پخش مسابقات فوتبال به پول کلانی می‌رسد؛ پولی که از بابت پخش آگهی‌ها پیش، پس و بین دو نیمه رقابتهای فوتبال از کارخانجات و تولیدکنندگان داخلی و خارجی به جیب صدا و سیما ریخته می‌شود و این سرمنشا اختلافات بین فدراسیون فوتبال و صدا و سیماست. سال قبل فدراسیون فوتبال و صدا و سیما با وساطت محمود احمدی نژاد قراردادی امضا کردند که بر اساس آن صدا و سیما موظف شد در قبال پخش رقابتهای لیگ برتر مبلغ 18 میلیارد تومان به فدراسیون فوتبال بپردازد، ضمن اینکه مبلغ کل آگهی‌های تلویزیونی در خلال برگزاری این رقابت‌ها بر اساس این قانون به صدا و سیما می‌رسید. یک سال پس از این قرارداد دو ساله، فدراسیون فوتبال اعلام کرده قراردادش را به صورت یک طرفه فسخ کرده است. دکتر حسن غفاری از اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال درباره دلایل فسخ قرارداد این گونه می‌گوید: "صداوسیما در پرداخت همان رقم پایین قرارداد سال اول هم تاخیر داشت و توافق‌ها را نقض كرد و این اجازه را به فدراسیون داد تا قراردادی كه سه ساله بود و یك سال از عمرش گذشته بود را فسخ كند."

با این تحولات، فدراسیون فوتبال فکری نو به سرش زده؛ ایده‌ای که اگر اجرایی شود پول هنگفتی را به باشگاه‌های عمدتا دولتی لیگ برتر فوتبال ایران سرازیر می‌کند. فدراسیون فوتبال پیشنهاد داده صدا و سیما یا 150 میلیارد تومان بابت حق پخش یک فصل رقابتهای لیگ برتر به حساب فدراسیون فوتبال واریز کند یا حق انحصاری آگهی‌های قبل، بعد و بین دو نیمه رقابتهای فوتبال در اختیار فدراسیون فوتبال باشد. با این حال صدا و سیما به هیچ کدام از این دو پیشنهاد جواب نداده و همین با تهدید فدراسیون فوتبال همراه شده است. فدراسیون فوتبال تهدید کرده اگر صدا و سیما زیر بار یکی از این دو پیشنهاد "منطقی" نرود، اجازه ورود دوربین‌های تلویزیونی هیچ یک از برنامه‌های سیما را به ورزشگاه‌ها نخواهد داد. کفاشیان خودش هم در مصاحبه‌ای گفته که در تصمیمش جدی است، چون احساس می‌کند تنها در این صورت است که می‌تواند حق فوتبال را از صدا و سیما بگیرد.

* راه حل فدراسیون، تقلید از مهران مدیری!

فدراسیون فوتبال به غیر از دو راهی که پیش پای صدا و سیما گذاشته، یک راه دیگر هم مطرح کرده که البته این راه آخر ارتباطی با صدا و سیما ندارد و آن هم این است که با تقلید از قهوه تلخ مهران مدیری، فیلم رقابتهای فوتبال را در قالب سی دی در اختیار مردم و هواداران قرار دهد. البته هر چند این ایده در ابتدا عجیب به نظر می‌رسد اما اگر خودتان را جای فدراسیون فوتبال بگذارید راه دیگری نمی‌ماند. سال قبل فدراسیون فوتبال در مقابل صدا و سیما اعلام کرد که چند شبکه خارجی از جمله شبکه ورزشی الجزیره با پولی کلان حاضر به خرید حق پخش تلویزیون رقابتهای لیگ برتر فوتبال ایران است. جالب اینکه مسوولان فدراسیون فوتبال بدون اشراف به قوانین موجود در ایران که می گوید حق پخش تمامی رویدادها و اتفاقات در ایران تنها در انحصار صدا و سیماست، این پیشنهاد الجزیره را رسانه‌ای کردند و در نهایت به بن بست رسیدند. با تجربه از آن اتفاق در سال قبل، فدراسیون فوتبال پیشنهاد داده که در صورت مخالفت با پیشنهادهایش به صدا و سیما، فیلم رقابتهای لیگ به صورت سی دی در اختیار مردم قرار بگیرد؛ پیشنهادی که معلوم نیست سرانجامش مثل قهوه تلخ، شیرین باشد یا مثل قلب یخی بدون پایان باشد.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان