تبیان، دستیار زندگی
واره كره جنوبی نام بزرگان علم و ادب ایران در فضا واژه گزینی در زبان یك انضباط علمی است امتحان بهترین فیلم جشنواره كره جنوبی سئول – فیلم ایرانی " امتحان " به كارگردانی ناصر رفاهی در چهارمین جشنواره بین المللی جیونجو ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امتحان بهترین فیلم جشنواره كره جنوبی

نام بزرگان علم و ادب ایران در فضا

واژه گزینی در زبان یك انضباط علمی است

امتحان بهترین فیلم جشنواره كره جنوبی

سئول – فیلم ایرانی " امتحان " به كارگردانی ناصر رفاهی در چهارمین جشنواره بین المللی جیونجو در كره جنوبی عنوان بهترین فیلم این جشنواره را به خود اختصاص داد.

به گزارش واحد مركزی خبر، در این جشنواره سه فیلم ایرانی «امتحان، زیستن ، ایستگاه متروك و فیلم 10» محصول مشترك جمهوری اسلامی ایران و فرانسه شركت داشتند.

این جشنواره با شعار آزادی استقلال و ارتباطات از شنبه هفته گذشته با شركت 170 فیلم از 30 كشور جهان در استان چوالای كره جنبی به مدت 10 روز برگزار شد.

نام بزرگان علم و ادب ایران در فضا

تهران – نام سه نفر از بزرگان علم و ادب ایران به پهنه سیاره تیر "عطارد" نهاده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این مطلب گفت: سازمان بین المللی به پاس ارج نهادن به صاحبان علم و دانش روی  دره ها، تپه ها و گودالهای سیاره عطارد نام 229 نفر از بزرگان علم و ادب را نهاده اند كه نام سعدی رودكی، نظامی بر تارك آن می درخشد. احمد دالكی افزود: سیاره تیر نزدیكترین سیاره به خورشید و گردش آن به دور خورشید 88 روز طول می كشد.

واژه گزینی در زبان یك انضباط علمی است

تهران –واژه  گزینی یك كار فردی مبتنی بر ذوق و سلیقه و حافظه و دانش شخصی نیست بلكه یك انضباط علمی است كه باید در جامعه حاكم و رایج شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی دیروز در گشایش دومین هم اندیشی مسایل واژه گزینی و اصطلاح شناسی در محل باشگاه نهاد ریاست جمهوری افزود: واژه گزینی ، محتاج آگاهی از قواعد دستور زبان و ادبیات است و در كنار این دو حوزه ، توجه به جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی نیز ضروری است. حداد عادل، سهم زبان ملی در تحكیم و تثبیت هویت ملی را ضروری دانست و گفت: اگر زبان ملی یك كشور ، زبان علم و فن نشود و تنها در دایره محاورات عادی توده مردم یا در حوزه ادبیات قدیم آن كشورمحدود بماند به تدریج به حاشیه رانده و منزوی  می شود.

وی افزود: رنجوری زبان یك ملت، نشان رنجوری خود آن ملت است، چنانكه نیرومندی زبان هر ملت نیز نشان نیرومندی آن ملت به شمار می رود. رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: زبان فارسی شایستگی خود را برای ماندگاری به اثبات رسانده است و حراست از این درخت تنومند وظیفه همه است . حداد عادل تأكید كرد: دولت وظیفه دارد در اجرای اصل پا نزدهم قانون اساسی ، از زبان فارسی نگهبانی كند و با اختصاص اعتبارات مالی كافی، به فرهنگستان مدد رساند تا این موسسه بتواند در برابر سیل بنیان كن لغات بیگانه، سد و سنگری بسازد. فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بیش از ده سال است كه قدم در راه واژه گزینی نهاده و تاكنون 30 هزار واژه بیگانه رابررسی و منتشر كرده است.