تبیان، دستیار زندگی
- جلسه دهم نصب برنامه ها در ویندوز :(Install) برای نصب یك برنامه، باید سورس (برنامه نصب نشده) آن برنامه را داشته باشیم (كه معمولا در CD وجود دارد). برای نصب، فایل اصلی و آماده نصب را كه معمولا setup می نامند اجرا می كنیم. فا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش ویندوز 98 - جلسه دهم

نصب برنامه ها در ویندوز (Install) :

برای نصب یك برنامه، باید سورس (برنامه نصب نشده) آن برنامه را داشته باشیم (كه معمولا در CD وجود دارد). برای نصب، فایل اصلی و آماده نصب را كه معمولا setup می نامند اجرا می كنیم. فایل Setup معمولا دارای آیكن مشخصی است كه شكل آن در اینجا آمده است. در هنگام نصب ممكن است موارد زیر پرسیده شود:
1. محل نصب، كه عموما اتوماتیك در فولدر Program Files كپی می شوند.
2. نوع نصب، كه یكی از این حالتها می تواند باشد:
Typical ، نرم افزار را با رایج ترین امكانات آن نصب می كند (بهترین حالت).
Compact ، با حداقل امكانات و كمترین فضای اشغالی روی دیسك سخت.
Custom ، نصب به صورت دلخواه و انتخاب قسمتهای خاصی از برنامه برای نصب. (كسانی كه به امكانات نرم افزار كاملاً آشنا هستند از این حالت استفاده می كنند).
3. مشخصات فردی، در صورتیكه نرم افزار رایگان نباشد.

4. شماره سریال (serial number) : بیشتر اوقات شماره سریال به صورت یك فایل، همراه برنامه داده می شود. این فایل را باز كرده، شماره سریال داخل آن را كپی كرده و در مسیر Setup، در پنجره ای كه آنرا لازم دارد Paste می كنیم.

حذف برنامه نصب شده (Uninstall) :

در Control panel ، روی Add/Remove Programs كلیك می كنیم. در قسمت (برگه) Install/Uninstall از لیست برنامه های موجود، گزینه مورد نظر را انتخاب كرده و برای حذف آن كلید Add/Remove را فشار می دهیم. با انجام این كار، آن برنامه از روی ویندوز برداشته می شود.

تنظیمهای Mouse :

برای انجام تنظیمات ماوس در Control panel روی آیكن Mouse كلیك كرده و آن را اجرا می كنیم.

1) در قسمت Buttons می توان حالت چپ دست یا راست دست بودن كاربر برای استفاده از ماوس ونیز سرعت دابل كلیك را فعال كرد.2) در قسمت Pointers می توان شكل نشانگر ماوس را تعیین نمود، در اینجا با كمك گزینه Scheme می توان مدلهای بیشتری را انتخاب كرد.3) در قسمت Motion، سرعت حركت نشانگر ماوس روی صفحه نمایش و دنباله دار بودن آن تعیین می شود.

تنظیمهای صفحه كلید :

در صفحه Speed می توان موارد زیر را تعیین نمود:
1. میزان تأخیر بین اولین و دومین حرف هنگام پایین نگه داشتن یك كلید
2. سرعت تكرار یك حرف از حرف دوم به بعد
3. سرعت چشمك زدن مكان نما
در قسمت Language می توان با استفاده از كلید Add یك زبان جدید را اضافه نمود. (برای این كار بهCD ویندوز احتیاج است) و یا با استفاده از كلید Remove آن را حذف كرد. این كار برای زمانی كه ویندوز ما عربی یا فارسی می باشد برای اضافه كردن زبان فارسی به ویندوز لازم است.
نوار ابزار در Taskbar: می توان فولدر یا آیتم دیگری مثل Control Panel یا My Computer را بصورت یك نوار ابزار (‏Toolbar)، همیشه روی Taskbar یا Desktop داشته باشیم تا رجوع به آن فولدر خاص، سریعتر و ساده تر شود. برای این كار، در قسمت خالی Taskbar كلید سمت راست را زده، در منوی باز شده به Toolbars اشاره می كنیم. هر یك از گزینه های موجود در آن قابل انتخاب است. مثلا اگر DeskTopرا كلیك كنیم، تمام آیكنهای روی Desktop به Taskbar منتقل می شوند. (با جابجا كردن دو خط عمودی سمت چپ گزینه انتخابی روی Taskbar می توان، آن را بسمت چپ یا راست حركت داد تا بطور منظم روی Taskbarقرار بگیرند.)
برای ساختن تولبارز جدید، روی New Toolbars از همان مسیر فوق كلیك می كنیم. در پنجره باز شده به نام New Toolbar می توان محتویات یك فولدر یا هر چیز دیگری را به صورت نوار ابزار در آورد و در هر جایی روی Desktop یا Taskbar نگهداری كرد. برای انتقال تولبارز جدید به هر جایی از Desktop، روی نام آن كلیك كرده و بسمت دسك تاپ، Drag می كنیم.

ضبط صدا :

در ویندوز برنامه ساده ای برای ضبط صدای كاربر وجود دارد. این برنامه، Sound Recorder نام دارد كه می توان آن را در مسیر زیر پیدا كرد:

Start > Programs > Accessories > EntertainMent

نكته:

اگر در مسیر فوق، این برنامه وجود نداشته باشد باید آن را نصب كنیم. (به كمك Windows Setup كه قبلا توضیح داده شد.)
در صورتی كه این برنامه نصب شده باشد ولی گزینه آن در مسیر فوق دیده نشود، می توان فایل Sndrec32.exe را اجرا كرد. با اجرای این برنامه پنجره ای باز می شود، روی Record برای ضبط صدا كلیك می كنیم. برای متوقف كردن ضبط، روی كلید Stop كلیك می كنیم. و در نهایت برای ذخیره دائمی صدای ضبط شده از منوی File روی Save كلیك می كنیم.
نكته: برای ضبط صدا به كارت صدا و میكروفن نیاز داریم.
نكته: فایلهای ایجاد شده از طریق Sound Recorder دارای پسوند Wav هستند.

نسبت دادن صدا به اتفاقها

حتما تا حالا متوجه شده اید كه وقتی ویندوز بالا می آید یا با یك پیغام خطا مواجه می شوید، صداهای مختلفی به گوش می رسد. یا مثلا موقع Shut Down كردن ویندوز همیشه صدای خاصی پخش می شود. اتفاق یا رخدادهای مختلفی در ویندوز وجود دارد، مثل Maximize كردن پنجره ها، بازكردن یا بستن برنامه ها و غیره. در ویندوز می توان برای هر كدام از این رخدادها، صدایی در نظر گرفت تا در مواقع رخ دادن آن حالت، صدای موردنظر پخش شود.
برای این كار در Control panel گزینهSound را اجرا كرده و از بین لیست رخدادهای (Event) بالای پنجره یكی را انتخاب می كنیم و از لیست موجود در قسمت Sound نیز، صدایی را انتخاب می كنیم و یا با استفاده از كلید Browse فایل دیگری را از مسیر مشخصی باز می كنیم و تایید می كنیم.

پس از این با هر بار اتفاق افتادن گزینه انتخاب شده، صدای مربوط به آن پخش می شود.مثلا اگر پنجره ای را ماكزیمم كنیم صدای خاصی شنیده می شود.

Fonts در Control panel

لیست تمام فونتهای استفاده شده در ویندوز در این قسمت به صورت آیكنهایی نمایش داده می شوند. با دابل كلیك روی هر آیكن پنجره ای باز می شود كه در آن دستخط مربوط به آن فونت نمایش داده می شود.

اینترنت در ویندوز‌:

برای استفاده از اینترنت در ویندوز، به یك برنامه كه وظیفه اتصال به اینترنت را برعهده دارد نیاز است، با استفاده از این برنامه كه Dial up Networking نام دارد شماره تلفن شركتی را كه از آنجا اینترنت گرفته ایم به همراه نام كاربری(Username) و كلمه عبور (Password) وارد می كنیم.
پس از اتصال به اینترنت لازم است كه با كمك برنامه ای صفحات یا سایتهای اینترنتی را ببینیم یا مرور كنیم. برای این كار به مرورگر (Browser) نیاز است كه در ویندوز این برنامه Internet Explorer نام دارد.