تبیان، دستیار زندگی
وبلاگ‌نویسی هم مانند هزاران پدیده وارداتی دیگر، تحت تأثیر سلیقه ایرانی قرار گرفته است. با مقایسه وبلاگ‌های خارجی و وبلاگ‌های فارسی، می‌توانید تأثیر سلیقه ایرانیان را بر وبلاگ‌هایشان مشاهده كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتباهات وبلاگ نویسان ایرانی


وبلاگ‌نویسی هم مانند هزاران پدیده وارداتی دیگر، تحت تأثیر سلیقه ایرانی قرار گرفته است. با مقایسه وبلاگ‌های خارجی و وبلاگ‌های فارسی، می‌توانید تفاوت‌ها و تأثیر سلیقه ایرانیان را بر وبلاگ‌هایشان مشاهده كنید.


وبلاگ نویسی

به طور مثال ایرانی‌ها توجه ویژه‌ای به قالب وبلاگ دارند و علاقمند به استفاده از قالب‌هایی با گرافیك پیچیده‌تر هستند، در حالیكه در وبلاگ‌های غربی عموماً از قالب‌ها و شمایل ساده‌تر استفاده می‌كنند. حال با نگاهی به وبلاگ‌های فارسی، به چند نكته آزار دهنده كه در بین آن‌ها رایج است اشاره خواهیم كرد:

فونت درشت!

برخی فكر می‌كنند كه استفاده از فونت با اندازه درشت برای نوشتن مطالب، توجه خواننده را بیشتر جلب می‌كند. البته این تفكر درستی است، اما نه وقتی كه همه مطالب وبلاگ با فونت‌هایی با سایز درشت نوشته شده باشد. خواندن مطالب وبلاگ با فونت درشت مثل خواندن روزنامه‌ای است كه همه مطالب آن‌ها، با فونتی هم اندازه تیتر صفحه نخست نوشته شده باشد. استفاده از فونت‌های با اندازه درشت، معمولاً نشان از تازه كار بودن نویسنده وبلاگ در دنیای وب و اینترنت است.

موزیك در وبلاگ

برخی از وبلاگ نویسان بر این اعتقاد هستند كه خوانندگان وبلاگ، در هنگام خواندن مطالب، برای حفظ سلامتی هم كه شده بایستی كمی موزیك گوش دهند! بنابراین یك آهنگ را انتخاب می‌كنند و با كمك دوستان حرفه‌ای تر! كاری می‌كنند كه خواننده وبلاگ به محض باز كردن وبلاگ، محكوم به شنیدن موسیقی مورد علاقه نویسنده شود. اما باور كنید شنیدن ناخواسته موسیقی از هر نوعش، همیشه هم جالب نیست، بخصوص وقتی خواننده در ساعت دو بامداد و وقتی همه خوابند، در اتاق تاریك نشسته و ناگهان اسپیكر كامپیوتر همه خانواده را به وحشت می‌اندازد! یا اینكه چند وبلاگ با هم باز شده و هر كدام ساز خود را می‌زنند یا اینكه خواننده وبلاگ، در حال گوش دادن به موسیقی یا رادیوی مورد علاقه خود است، در این حالات، موسیقی وبلاگ تنها یك مزاحم آزار دهنده خواهد بود. به خاطر داشته باشید، خوانندگان وبلاگ برای خواندن مطالب شما به وبلاگتان می‌آیند، نه شنیدن موسیقی! گذاشتن موسیقی در متن وبلاگ باعث خواهد شد خیلی از بینندگان فوراً از آن خارج شوند و دیگر از وبلاگ شما بازدید نكنند.

در اكثر موارد، موسیقی زمینه وبلاگ تنها یك مزاحم آزار دهنده است. به خاطر داشته باشید، خوانندگان وبلاگ برای خواندن مطالب شما به وبلاگتان می‌آیند، نه شنیدن موسیقی!

جاوا اسكریپت

شما شاهكارید! جدی می‌گویم! وقتی وارد وبلاگتان می‌شوم، پنجره‌ای باز شده و با نمایش پیامی به من خوش آمد می‌گوید و بعد، پنجره وقت بخیر باز می‌شود. گاهی هم اسم پرسیده می‌شود. تازه وقتی هم می‌خواهم پنجره مرورگر اینترنت را ببندم، پنجره‌ای باز می‌شود و پیغام می‌دهد كه: «كجا؟ بودی حالا!» ، «خداحافظ عزیز»! تازه وقتی وارد وبلاگتان می‌شوم، از زمین و زمان گل می‌ریزد و كلی ستاره هم در مرورگر اینترنت به دنبال نشانگر ماوس هستند. در ضمن هزار تا نوشته متحرك هم در بالا و پایین و چپ و راست در حال موج زدن هستند! نگفتم شما شاهكارید! معلوم است كه كارتان خیلی درسته و كلی كامپیوتر بلد هستید! اما راستش، من فقط آمده بودم آخرین مطالب وبلاگت را بخوانم، كه آن‌هم با این همه گلریزان در وبلاگت نشد.

نظر دهی بی معنا یا تبلیغی

من عاشق این كار هستم! اینقدر كه به خاطر همین كار مدتی در آسایشگاه به سر بردم! فقط كافیست یك پست در وبلاگم ثبت كنم، آن وقت در بخش نظرات، هزار تا وبلاگ كه حتی مطالب آنها را دنبال نمی‌كنم، یك نظر می‌گذارم كه «وبلاگ خوبی داری به ما هم سر بزن!» البته چون جدیداً این متن خیلی تكراری شده است، با كمی تغییر از عباراتی مثل «با نظرت موافقم به من هم سر بزن» یا «وای! چه مطالب جالبی نوشتی، منم به روز شدم به وبلاگم بیا» استفاده می‌كنم. از قرار صدها نفر مانند آنچه كه اشاره شد، معتقدند با درج نظرات بی تأثیر و تبلیغاتی، می‌توانند برای خود، بازدید كننده كسب كنند. اما اینطور نیست.

وبلاگ

ناسزاگویی و كلمات نامناسب

بعضی‌ها فكر می‌كنند قرار است علیه هنجارهای جامعه شورش كرده و آنرا تغییر دهند و برای شروع هم از ادب و عفت كلام شروع كرده‌اند. اگر می‌خواهند بگویند با چیزی مخالف هستند یا از آن متنفر هستند و آن را به خواننده هم تفهیم كنند، لازم نیست از حرف‌های ركیك استفاده كنند.

به خاطر داشته باشید كه وبلاگ شما، تنها توسط دوستانتان خوانده نمی‌شود و ممكن است یك نوجوان یا حتی فردی از سر كنجكاوی و در گردش در لینك دیگر وبلاگ‌ها و یا تصادفی به وبلاگ شما سر بزند و باور كنید در این شرایط مطالب وبلاگ شما می‌تواند آزار دهنده باشد و حتی ارزش نظرات شما را نیز كم رنگ كند.

وبلاگ، یك گفتگوی خیابانی با چند دوست نزدیك نیست و استفاده از حرف‌های ركیك، نه تنها هنجاری را تغییر نمی‌دهد، بلكه تنها چیزی را كه عوض میكند نوع برداشت خوانندگان وبلاگ از شخصیت شما خواهد بود.

استفاده از تصاویر حجیم

هر ایرانی معمولاً از یك خط اینترنت ADSL با 256 KB پهنای باند برخوردارند؟ مسلم است كه این واقعیت ندارد، اما برخی آنقدر از تصاویر با حجم‌های بالا در وبلاگ خود استفاده می‌كنند، كه تنها می‌توان نتیجه گرفت كه آن‌ها فكر می‌كنند خوانندگان آن‌ها به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. استفاده از تصاویر در مطالب وبلاگ به جذابیت آن‌ها كمك می‌كند، اما لازم است در انتخاب تصاویر (سایز و حجم فایل) دقت كنید. تصاویر زیاد و سنگین، باز شدن كامل وبلاگ را به شدت كند می‌كند. در ضمن گاهی هم صفحه به طور كامل نمایش داده نمی‌شود. استفاده از تصاویر كوچك و كم حجم، آن هم در مطالبی كه واقعاً استفاده از تصاویر آنها را گویاتر می‌كند، نشان از حرفه‌ای بودن شماست.

كپی از نرم افزار ورد مایكروسافت

شاید دیده باشید كه وبلاگ‌هایی هستند كه فقط شامل متن هستند. اما با این حال بارگذاری و نمایش صفحات آن‌ها كند است. یكی از دلایل این كار كه البته در بین وبلاگ نویسان ایرانی نیز رایج است، استفاده از نرم افزار Word شركت مایكروسافت، برای نوشتن مطالب و سپس كپی آن‌ها در فرم ورود اطلاعات پنل مدیریت وبلاگ است. مزیت استفاده از این روش حفظ متن نوشته شده در كامپیوتر شخصی، عدم نیاز به آنلاین بودن هنگام تایپ مطالب و دقت بیشتر در ویرایش مطلب است. اما وقتی یك مطلب به طور مستقیم از نرم‌افزار ورد به فرم‌های پنل مدیریت وبلاگ وارد می شود، كدهای HTML زیادی همراه مطلب منتقل می‌شوند كه به دلیل تبدیل فرمت Word به HTML است.

استفاده از تصاویر در مطالب وبلاگ به جذابیت آن‌ها كمك می‌كند، اما لازم است در انتخاب تصاویر دقت كنید. تصاویر زیاد و سنگین، باز شدن كامل وبلاگ را به شدت كند می‌كند.

گاهی حجم این كدها از خود مطلب هم بیشتر است. یك روش برای حل مشكل این است كه مطالب خود را قبل از انتقال به وبلاگ به نرم افزار notepad ببرید و سپس از آنجا كپی و به پنل وبلاگ منتقل كنید. در پنل برخی سرویس‌های وبلاگ، دكمه (آیكون) خاصی هم در نوار ابزار برای حل این مشكل قرار دارد و كافیست پس از انتقال از ورد به پنل، مطالب را انتخاب (select) كرده و یكبار این دكمه را بزنید تا محتوای منتقل شده از كدهای بی مورد و زیادی پاكسازی شود.

كپی برداری بیش از حد از وبلاگ دیگران

اگر وبلاگ شما قرار است به عنوان معرف مطالب دیگر وبلاگ‌ها باشد مشكلی نیست، اما اگر واقعاً مایل هستید به عنوان یك وبلاگ نویس و نویسنده به وبلاگ نویسی بپردازید، خوب خواهد بود كه در استفاده از مطالب دیگر وبلاگ‌ها زیاده روی نكنید. خوانندگان واقعی وبلاگ شما، به دنبال نظرات و مطالب شما هستند و نه مطالب وبلاگ‌هایی كه شما می‌خوانید. اگر مطالب دیگر وبلاگ‌ها را مناسب برای خوانندگان وبلاگ خود می‌دانید، می‌توانید به مطالب آنها لینك دهید.

بزرگترین اشتباه، ندید گرفتن پند دیگران

باور كنید این اشتباه خیلی رایج است. هر چه بگوییم خوب نیست از فونت درشت استفاده كنید، از موسیقی كمتر استفاده كنید، بی خیال افكت‌های جاوا اسكریپت در وبلاگتان شوید و یا از نظرات بی معنی و تبلیغاتی بپرهیزید، ولی برخی گویا گوششان بدهكار نیست. هر چه بگوییم آنها كار خودشان را می‌كنند و جالب آنكه با داشتن یك قالب سنگین صد كیلو بایتی و هزار جور افكت جاوا اسكریپتی و موسیقی آنچنانی در وبلاگ خود، بی دلیل احساس حرفه‌ای بودن هم می‌كنند!

آزار بیننده با ممنوع كردن كلیك راست

گاهی وقت‌ها با كلیك راست بازدیدكننده، هشدارهای بچه‌گانه‌ای مانند «تو هك شدی!» یا «الان بیچاره میشی!» و غیره كه كار بی‌ادبانه‌ای نسبت به بازدید كننده است، روبرو می‌شوند و این كار باعث خواهد شد كه دیگر به وبلاگ شما نیایند. اگر قرار است كسی از مطالب وبلاگ كپی نگیرد، با زبان دیگری باید تذكر داد.

وبلاگ

عدم درج منابع یا نام نویسنده

خیلی از وبلاگ نویسان ایرانی، امانت داری را رعایت نكرده و از وبلاگ یا سایت دیگران كپی برداری كرده و نام نویسنده را پاك كرده یا از درج منبع خودداری می‌كنند، این كار یك نوع سرقت محسوب می‌شود و شایسته وبلاگ نویسان فهیم نیست. در هر حال باید منبع یا نام نویسنده را درج نمایید.

نوشتن سر تیترهای دهان پركن یا فریبنده

گاهی وقت‌ها برخی وبلاگ نویس‌ها با نوشتن یك عبارت فریبنده برای سر تیتر مطلب خود، فقط یك خط توضیح در صفحه جدید داده و بی‌خیال بقیه آن می‌شوند و با این كار، بازدید كننده را عصبانی می‌كنند. مثلاً مطلب مهمی مانند: بررسی وضعیت آموزش و پرورش در كشور آلمان را به عنوان تیتر انتخاب كرده، ولی در صفحه جدید فقط دو خط در مورد نوع كفش دانش آموزان فلان مدرسه آلمان نوشته‌اند!؛ و فقط هدفشان این است كه وبلاگ را دارای تیترهای گوناگون و یا با اهمیت معرفی نمایند!

عدم رعایت اخلاق مطبوعاتی و نشر

احساس آزادی مطلق در وبلاگ نویسی یك عادت غلط است. اینكه نسبت به درج خبرهای درست با منابع موثق باید احساس مسئولیت كرد و هر چه كه در ذهن نویسنده است، نباید بدون سند یا ملاحظات مختلف در وبلاگ نوشت.

عكس‌های بی‌ربط به موضوعات وبلاگ

تصویر غروب غم انگیز، دریا و دشت، قلب شكسته و تیر و كمان و غیره در خیلی از وبلاگ‌های ایرانی غوغا می كند! در حالیكه مثلاً موضوع در رابطه با خواص چای است، ولی یك عكس حجیم غروب آفتاب با یك تیر فرو رفته در قلبی شكسته نشان داده می‌شود. این تصاویر قبل از اینكه مورد توجه بازدید كننده‌های هدفمند قرار بگیرد، موجب خنده آنان خواهد شد!

حمید رضا تركمندی، كارشناس ارشد مدیریت


باشگاه كاربران تبیان - برگرفته از تبلاگ: تبلاگ نیوز