تبیان، دستیار زندگی
دوره های مجازی این کمک را به سازمان ها می کنند تا بتوانند علاوه بر ارتقای سطح علمی و مهارت های فردی افراد، موقعیت بهتر شغلی و اجتماعی آن ها را نیز به همراه دارد. اما چگونه یک دوره طراحی کنیم؟...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد دوره آموزشی مجازی

در نظر بگیرید که یک سازمان برای افزایش مهارت کارمندان خود قصد دارد دوره آموزشی برپا سازد و هم چنین از سیستم آموزش مجازی استفاده کند. در صورتی که شما قصد بر طراحی این دوره داشته باشید چه سوالاتی مطرح می گردد؟

زمان طراحی یک دوره، سئوالاتی در رابطه با سیستم و اهداف و ..  برای طراحی سیستم مورد نیاز سازمان در ذهن شما تداعی می شود.

در ادامه می خواهیم در این رابطه با شما به صحبت بپردازیم.

ایجاد دوره آموزشی مجازی

ارزش یابی تکوینی:

به طور حتم هر سازمانی برای ایجاد یک دوره آموزشی شرایطی را در نظر خواهد داشت (که البته همیشه هم مورد استفاده قرار نمی گیرد) در این میان سیستم آموزشی باید بگونه ای طراحی گردد تا تمام اهداف مورد نظر سازمان را برای افراد مورد تعلیم، اجرا کند.

نکته مهم دیگر زمانی است که سیستم آموزشی در حال طراحی است، و باید تعدادی از افرادی که قصد دارند توسط برنامه آموزش ببینند، در مراحلی به منظور ارزش یابی سیستم، مورد استفاده قرار گیرند. این شیوه ارزش یابی، ارزش یابی تکوینی نام دارد.

می توان گفت بهترین کمک برای افرادی که در حال یادگیری به صورت مجازی هستند، شفاف شدن هدف از آموزش است.

اهداف دوره آموزشی

می توان گفت بهترین کمک برای افرادی که در حال یادگیری به صورت مجازی هستند، شفاف شدن هدف از آموزش است. در ادامه به موادی از این اهداف اشاره می کنیم.

ایجاد دوره آموزشی مجازیارزش‌یابی پیش از شروع طراحی

می توان قبل از این که شروع به طراحی برنامه آموزشی کرد، افراد را مورد ارزیابی قرار داد تا سطح آگاهی آن ها مورد سنجش قرار گیرد.

بدین ترتیب در صورتی که افرادی نیاز به آموزش (مانند مهارت های استفاده از رایانه) داشته باشند، دوره های لازم به همین منظور برای آن ها ترتیب داده شود. هم چنین افراد بعد از این آزمون می توانند به نقاط ضعف و مهارت خود پی ببرند.

ایجاد دوره آموزشی مجازی

ایجاد دوره آموزشی مجازیطراحی

بعد از بررسی سیستم آموزشی مورد نیاز و تحلیل اهداف و نیاز می توان به طراحی آموزشی پرداخت. طراحی آموزشی، نخستین بار در دهه 1960 با نام  سیستم‌ رویكردی در طراحی ساختار آموزشی توسعه یافته و هم چنین در زمینه مهندسی بسیار خوب عمل كرده است.

اما طرح ساختار آموزشی بسیار سنگین و زمان‌بر بود و در تشخیص كیفیت و کارامد بودن در فرایند یادگیری چندان موفق نبود. این مشکل به این دلیل است که در بیش تر مواقع افرادی به طراحی آموزشی می پردازند که مهارت‌ لازم برای انجام این کار را ندارند.

از طرفی نیز، در دنیای امروز بیش تر افراد مایل هستند هرچه زودتر عملیات مربوط به طراحی آموزشی به اتمام برسد که این امر تنها با در نظر نگرفتن اصول مهم طراحی، ممکن است!

در این میان ممکن است مراحلی برای یک طراحی مناسب را نادیده گرفته و صرفا به اتمام سریع تر بپردازند.

زمانی شیوه یادگیری می تواند موثر باشد که فرد را درگیر یادگیری کند و فراگیر برای آموزش به اشتیاق و فعالیت مستمر بپردازد .

انتخاب بهترین مسیر برای دستیابی به یادگیری  متناسب با اهداف افراد مورد تعلیم، از جمله نکات حائز اهمیت است. از جمله مواردی که می تواند در این انتخاب مناسب تاثیر گذار باشد توجه به مواردی مانند:

ایجاد دوره آموزشی مجازی بیان داستان

ایجاد دوره آموزشی مجازی توالی

ایجاد دوره آموزشی مجازی ارزش‌یابی

ایجاد دوره آموزشی مجازی کار گروهی

ایجاد دوره آموزشی مجازی مطالعات موردی

ایجاد دوره آموزشی مجازی ایفای نقش

ایجاد دوره آموزشی مجازی شبیه‌سازی

آزمایشگاه‌ تجربی و ... می باشد.

زمانی شیوه یادگیری می تواند موثر باشد که فرد را درگیر یادگیری کند و فراگیر برای آموزش به اشتیاق و فعالیت مستمر بپردازد.

سوالات اولیه :

ممکن است سئوالاتی به همین منظور در ذهن پیش آید که در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

1. آیا طراحی محتوای آموزشی جواب گوی سلیقه و نیازهای مخاطب مورد نظر می باشد؟
2. شکل ظاهری برای افراد با تمام سنین و علایق مناسب است؟
3. محتوا برای افراد مورد نظر  قابل تفهیم است؟

و ...

لازم است که محتوا برای فراگیر روشن و شفاف باشد و هم چنین و در قسمت های  سازمان‌دهی شده کوچک قرار داده شود تا فرد براحتی با آن ارتباط برقرار کند.

ایجاد دوره آموزشی مجازیارائه آزمون

ایجاد دوره آموزشی مجازی تمرینات مناسب

ایجاد دوره آموزشی مجازیاطمینان از یادگیری و کسب مهارت‌های لازم

نیز باید مورد توجه قرار گیرد. تمرین‌ و آزمون ها باید با اهداف طرح آموزشی مطابقت داشته و هم چنین و نکات كلیدی را برای فرد مرور کند.

ایجاد دوره آموزشی مجازی

در شیوه های ارایه مطالب می توان از منابعی استفاده کرد که در راستای یادگیری تكمیلی برای افراد مورد تعلیم یا شفاف‌سازی مطالب با توجه به  اهداف موجود در  شغل و کارایی آن ها باشد.

آزمون هایی که در مراحل مقدماتی طراحی، از فراگیران گرفته شد، می تواند در چگونگی شیوه آموزش و یادگیری به فراگیران کمک خوبی باشد. چرا که می توان با توجه به پاسخ و نیازهای شناخته شده در آن ها از شیوه های موثرتر آموزش و یادگیری استفاده کرد.

ایجاد دوره آموزشی مجازیانگیزه

در صورتی که فراگیر انگیزه ای برای یادگیری نداشته باشد، آموزش به فرد مشکل می گردد. در طراحی دوره آموزشی، باید برای افراد مورد تعلیم انگیزه ای حقیقی مانند ایجاد شغل و مزایای بهتر در نظر گرفته شود.

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، حال برنامه ای که مسئولیت طراحی آن با شما بوده است، پاسخ گوی تمام نیازهای فرد فراگیر می باشد؟ از استحکام کافی برخوردار است؟ می توان فراگیر را برای ادامه آموزش به تلاش واردار کند؟

در صورتی که بتوان فرد فراگیر را با استفاده از این شیوه یادگیری به ادامه تعلیم نیز سوق داد، می توان به موفقیت اولیه در آموزش الکترونیکی در سطح یک سازمان رسید. در مطالب بعدی این بحث را ادامه می دهیم.

مرکز آموزش الکترونیکی موسسه تبیان

تهیه: فائزه خاموشی - تنظیم: یگانه داودی