تبیان، دستیار زندگی
وقتی درباره «مكث 94» پس از جستجویی اینترنتی مطالبی می‌خواندم، فكر نمی‌كردم مخاطب هر شب این برنامه رادیویی شوم. به هادی نُه‌برادر، هماهنگی این برنامه زنگ می‌زنم و قرار می‌گذارم هماهنگ یا به اصطلاح آفیشم كند تا بتوانم سر برنامه ضبط گروه بروم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایستگاه خنده

پشت صحنه برنامه «مكث 94» در رادیو تهران


وقتی درباره «مكث 94» پس از جستجویی اینترنتی مطالبی می‌خواندم، فكر نمی‌كردم مخاطب هر شب این برنامه رادیویی شوم. به هادی نُه‌برادر، هماهنگی این برنامه زنگ می‌زنم و قرار می‌گذارم هماهنگ یا به اصطلاح آفیشم كند تا بتوانم سر برنامه ضبط گروه بروم.


برنامه «مكث 94

مكث 94 ـ كه از برنامه‌های رادیو تهران است ـ هر شب به شكل زنده با شنوندگان ارتباط‌ تلفنی برقرار می‌كند. رادیو تهران وسط میدان ارك و در حقیقت جایی‌ است شایسته نام تهران بخصوص از نوع قدیمش. وقتی به استودیو می‌روم برنامه ورزش رادیو تهران در حال پخش است.

این اتاق كتابخانه عجیبی هم كنار خود دارد. نمی‌دانم كتاب ناظم‌الاطبا، گلستان، نهج‌الفصاحه به چه كار می‌آید.

فرهنگ فارسی‌ كه همه‌ جا توجیه خودش را دارد، حس و حال خوبی به این اتاق داده است. در هر میان برنامه، یك برنامه ترافیك پخش می‌شود. ساعت نزدیك 7 بعدازظهر است كه بچه‌ها می‌آیند.

ساحل كریمی، گوینده مكث 94 از زمان ورودش به اتاق یكریز می‌خندد. «لحظه‌هاتون همیشه پر از شادی!» وقتی از ساحل كریمی خواستم برنامه‌ را در یك جمله معرفی كند، این جمله را گفت كه در ادامه گزارش روشن می‌شود جمله‌ای كلیشه‌ای نیست: در تعریف متعارفی كه از این برنامه می‌شود، می‌توان گفت مكث روی موج 94 اف‌ام هر شب اوقاتی مفرح و شاد را برای شنوندگانش ایجاد می‌كند.

این برنامه كه ساعت 19 آغاز می‌شود، بیشتر ساعات خود را به اجرای مسابقه‌های مفرح مانند زوكشی، تشخیص نام فیلم از دیالوگ بازیگران، تكرار دیالوگ‌های فیلمی كه پخش می‌شود، اسم‌ فامیل، جمله‌سازی، گویندگی و... اختصاص داده است.

عمر تهیه‌كنندگی‌اش به اندازه عمر رادیو پیام است و از اولین سردبیران آن رادیو بوده است. سلطانی ویژگی ‌برنامه‌اش را فضای مفرح آن می‌داند و معتقد است این برنامه همان‌طور كه یك‌ ساعت و 20 دقیقه خودش را شاد می‌كند، فضای مفرحی نیز برای شنوندگان به وجود می‌آورد.

كمی گیج‌كننده است كه خودتان بخواهید سر از شیوه اجرای دوگانه این برنامه درآورید. همین ابتدا همه‌ چیز را روشن خواهم كرد. این برنامه توسط دو گروه اداره می‌شود.

از آنجا كه هر شب، از شنبه تا چهارشنبه این برنامه پخش می‌شود، كار را به دو گروه سپرده‌اند تا هیجان بیشتر ایجاد و برنامه متنوع‌تر شود.

یك هفته مكث 94 به تهیه‌كنندگی مهدی سلطانی، سردبیری میثم عبدی و گویند‌گی احسان كرمی و ساحل كریمی انجام می‌شود و یك هفته هم به تهیه‌كنند‌گی مجید خسرو‌ انجم ـ كه از سردبیران آغازین این برنامه بوده ـ روی آنتن می‌رود.

حالا ما از هفته‌ای صحبت می‌كنم كه سردبیرش میثم عبدی‌ است و در دهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، تهیه‌كننده برگزیده و در دوازدهمین جشنواره در بخش اطلاع‌رسانی سرگرمی نیز جایزه اول را برد.

میثم عبدی كه دانشجوی تئاتر و فارغ‌التحصیل این رشته بوده است، بسیار به صدا و فرم در كارش توجه كرده و افكت‌های مختلفی در كارش می‌آورد تا همه بتوانند با برنامه‌هایش ارتباط برقرار كنند.

او درباره برنامه‌اش می‌گوید: فضای بچه‌های مكث 94، دوستانه است و این فضا با مخاطبانش ارتباط برقرار كرده است.

میثم در عصر بخیر تهران فقط در رادیو تهران كار می‌كند و هیچ رادیوی دیگری را دوست ندارد، اما عاشق همیشگی تئاتر است.

برنامه «مكث 94

در مسابقه‌هایی كه برگزار می‌شود، امتیازاتی به شركت‌كنندگان داده می‌شود و آن كه امتیاز بالاتری گرفته برنده است، اما برنده آخر هفته یعنی چهارشنبه مشخص شده و به هفته آینده ملحق می‌شود.

صدابردار این برنامه، پیمان آزادی نشسته است و هوای زو‌هایی را كه كشیده می‌شود، می‌گیرد. او تنها استقلالی بازمانده در اتاق است كه با بچه‌ها مدام كل‌كل می‌كند. برنامه مكث 94 با رویكرد طنز در قالب مسابقه مطرح می‌شود.

در كنار این مسابقه، مهمانی هم معرفی می‌كنند كه قرار است به سوالات مردم در آخر برنامه پاسخ دهد. هیچ متنی برای گویندگان نوشته نشده است و گویندگان جوان برنامه با توجه به گفت‌و‌گوهایی كه بین ‌خودشان و مخاطب برقرار می‌شود، برنامه را اداره می‌كنند.

به ‌نظر می‌رسد همه ‌چیز دست گویندگان است، اما فقط این‌طور به‌نظر می‌رسد؛ چون تنوع، فرم خاص و جذاب این برنامه مدیون سردبیر و تهیه‌كننده است.

پیش از این، شهرزاد عبدحق جای ساحل كرمی گویندگی می‌كرد و امروز به ‌طور اتفاقی پس از چند ماه آمده تا به همكارانش سری بزند. همه هیجان زده شده‌اند و به داخل استودیو می‌برندش تا با شنوندگانش احوالپرسی كند.

هنوز فرصت نشده تا با بچه‌های مكث 94 صحبت كنیم. برنامه زنده است و همه باید حواس‌شان به اجرا و صدا باشد. از اجرای كریمی و كرمی همه این پشت ریسه رفته‌اند. بی‌شك پس از یك‌بار شنیدن، طرفدار پر و پا قرص این برنامه خواهید بود.

برنامه «مكث 94

احسان كرمی كه برای تنفس بیرون آمده است درباره مكث می‌گوید: مكث 94 برنامه مورد علاقه‌اش است و پنج سال است كه با این برنامه همكاری می‌كند. این برنامه كه بخش اعظمی از آن را مسابقه تشكیل داده است پتانسیل بالایی برای برنامه ایجاد می‌كند.

مهدی سلطانی نیز می‌گوید: عمر تهیه‌كنندگی‌اش به اندازه عمر رادیو پیام است و از اولین سردبیران آن رادیو بوده است. سلطانی ویژگی ‌برنامه‌اش را فضای مفرح آن می‌داند و معتقد است این برنامه همان‌طور كه یك‌ ساعت و 20 دقیقه خودش را شاد می‌كند، فضای مفرحی نیز برای شنوندگان به وجود می‌آورد.

خانمی زنگ می‌زند و 15 ثانیه زو می‌كشد، امتیازی می‌گیرد و گردونه را می‌چرخاند. امتیازها را عبدی می‌دهد. یك تیم كارشناسی در استودیو نشسته است و درباره چگونگی صدا و گویندگی و شركت شما در مسابقه‌ها نظر می‌دهد. امتیازها خیلی هم از روی هوا نیست.

سلطانی معتقد است آن لذتی را كه برنامه زنده دارد برنامه تولیدی ندارد. دوازده سیزده سال است كه این ساعت برنامه را به‌عهده دارد و به‌زعم او بهترین زمان برای اجرای برنامه است.

همه از روی علاقه برای این برنامه كار می‌كنند و خیلی خوش می‌گذرد. ساحل كریمی كه تا پیش از این، كارش اجرای برنامه‌های فرهنگی و ادبی بوده است، كارش را خیلی سخت شروع كرده و استرس زیادی داشته تا توانسته این نیروی شادی‌بخش را در خودش كشف كند و به مخاطبانش ببخشد.

درباره اولین برنامه زنده‌اش می‌گوید: آنقدر استرس داشتم كه یادم رفت سلام بدهم و مستقیم به گفت‌وگو با مهمان برنامه پرداختم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:جام جم /نگار حسینخانی