تبیان، دستیار زندگی
کارشناسان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خبر دادند در دو ماهه ابتدای سال جاری ۴۴۴ سایت داخلی و ۱۷۷ سایت خارجی را رصد و ۴۱ سایت داخلی و ۱۹ سایت خارجی را فیلتر كردند. این اعداد حاکی از آن است كه در این مدت حدود ۱۰ درصد از سایت‌های داخلی و نزدیك ۱۱ درصد از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طی دو ماه فیلتر چه گذشت؟


کارشناسان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خبر دادند در دو ماهه ابتدای سال جاری 444 سایت داخلی و 177 سایت خارجی را رصد و 41 سایت داخلی و 19 سایت خارجی را فیلتر كردند. این اعداد حاکی از آن است كه در این مدت حدود 10 درصد از سایت‌های داخلی و نزدیك 11 درصد از سایت‌های خارجی این استان فیلتر شده‌اند.

فیلترینگ اینترنت در ایران عبارت است از اعمال سانسور، محدودیت و نظارت ساختاریافته و هدفدار بر دسترسی به محتوای وبگاه‌ها و استفاده از خدمات اینترنتی برای کاربران ایرانی. فیلترینگ در ایران بر اساس قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی اعمال می‌گردد و طیف گسترده‌ای از وبگاه‌های اینترنتی، از پورنوگرافی گرفته تا سیاسی را در بر می‌گیرد. در این راستا در مرداد 85، دولت آیین‌نامه ی "سامان‌دهی فعالیت سایت‌های اینترنتی" را ابلاغ کرد. بر اساس این آیین‌نامه، همهء وبگاه‌های اینترنتی باید در وزارت ارشاد به ثبت برسند.

فیلتر

مواردی که استفاده از آن‌ها در وبگاه‌ها ممنوع شد:

نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی

اهانت به دین اسلام و مقدسات آن

ضدیت با قانون اساسی و هرگونه مطلبی که استقلال و تمامیت ارضی کشور را خدشه‌دار کند.

اهانت به رهبری و مراجع تقلید

تحریف یا تحقیر مقدسات دینی، احکام مسلم اسلام، ارزش‏‌های انقلاب اسلامی و مبانی تفکر سیاسی امام خمینی

اخلال در وحدت و وفاق ملی

القای بدبینی و ناامیدی در مردم نسبت به مشروعیت و کارآمدی نظام اسلامی

اشاعه و تبلیغ گروه‌ها و احزاب غیر قانونی

انتشار اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شدهء دولتی و امور مربوط به مسائل امنیتی، نظامی و انتظامی

اشاعهء فحشا و منکرات و انتشار عکس‏‌ها و تصاویر و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی

ترویج مصرف سیگار و مواد مخدر

ایراد افترا به مقامات و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی

افشای روابط خصوصی افراد و تجاوز به حریم اطلاعات شخصی آنان

فعالیت‌های تجاری و مالی غیر قانونی و غیرمجاز از طریق شبکه ی اطلاع‌ رسانی و اینترنت از قبیل: جعل، اختلاس و قمار

انتشار اطلاعات حاوی کلیدهای رمز بانک‌های اطلاعاتی، نرم‌افزارهای خاص، صندوق‏‌های پست الکترونیکی و یا روش شکستن آن‌ها

خرید و فروش و تبلیغات در شبکهء اطلاع‌رسانی و اینترنت از کلیهء کالاهایی که منع قانونی دارند.

هر گونه نفوذ غیرمجاز به مراکز دارندهء اطلاعات خصوصی و محرمانه و تلاش در جهت شکستن قفل رمز سیستم‌ها

هر نوع حمله به مراکز اطلاع‌رسانی و اینترنتی دیگران برای از کار انداختن و یا کاهش کارایی آن‌ها

هر گونه تلاش برای انجام شنود و بررسی بسته‌های اطلاعاتی در حال گذر در شبکه که به دیگران تعلق دارد و نیز ایجاد هر گونه شبکه و برنامهء رادیویی و تلویزیونی بدون هویت و نظارت سازمان صدا و سیما.

معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا به جرایم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همچون كلاهبرداری، سرقت و توهین به مقدسات، اشاعه محتویات غیرفرهنگی و غیره رسیدگی می‌كند و در نهایت تعدادی از این سایت‌ها مسدود شده و تعدادی دیگر نیز به مراجع قضایی معرفی می ‌شوند

با توجه به اِعمال این قانون و ذکر مصادیق آن بسیاری از سایت ها به دلیل مقایرت با قوانین و ایجاد تهدیدات اخلاقی و امنیتی، مسدود می شوند. در این راستا، سی خردادماه سرپرست پلیس فتای استان هرمزگان از فیلتر شدن 60 سایت داخلی و خارجی به دستور مقام قضایی در رصد ماموران پلیس فتا در این استان خبر داد و گفت: کارشناسان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان در دو ماهه ابتدای سال جاری 444 سایت داخلی و 177 سایت خارجی را رصد و 41 سایت داخلی و 19 سایت خارجی را فیلتر كردند. به عبارت دیگر بررسی این اعداد گویای این است كه در این مدت حدود 10 درصد از سایت‌های داخلی و نزدیك 11 درصد از سایت‌های خارجی این استان فیلتر شده‌اند.

فیلتر

علاوه بر هرمزگان، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان غربی نیز چندی پیش در گفت و گویی با یكی از خبرگزاری‌های كشور از فیلتر شدن 100 سایت این استان طی شش ماه گذشته خبر داد و گفت: این سایت‌ها غیراخلاقی بودند که اقدام به کلاهبرداری، فروش غیرمجاز و تجهیزات جاسوسی می‌کردند. البته وی درباره تعداد سایت‌هایی كه مورد بازبینی و رصد قرار گرفته‌اند توضیحی نداده تا بتوان درصدی از سایت های فیلتر شده این استان ارائه كرد.

اما در ارتباط با فیلتر سایت‌ها توسط پلیس، سال گذشته معاون وقت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا بیشترین جرم در فضای اینترنتی ایران را مربوط به جرایم اقتصادی دانسته و اعلام كرد كه بیشتر سایت‌ها در ایران از امنیت مناسبی برخوردار نیستند.

سرهنگ سیدمحسن میربهرمسی در گفت‌وگویی با ایسنا در این زمینه خاطرنشان كرد: معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا به جرایم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همچون كلاهبرداری، سرقت و توهین به مقدسات، اشاعه محتویات غیرفرهنگی و غیره رسیدگی می‌كند و در نهایت تعدادی از این سایت‌ها مسدود شده و تعدادی دیگر نیز به مراجع قضایی معرفی می ‌شوند. وی با تاكید بر اینكه بیشترین جرم در فضای اینترنتی ایران مربوط به جرایم اقتصادی است، اضافه كرد: حدود 80 درصد تخلفات اینترنتی در ایران مربوط به تخلفات اقتصادی و مالی است.

معاون وقت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در بخش دیگری از صحبت های خود با تاكید بر این كه قانون مبارزه با جرایم رایانه‌یی كامل نیست، خاطر نشان كرد: باید این قانون به شكلی باشد كه بتواند جرایم را پیش‌بینی كند. وی درباره فیلترینگ سایت‌ها با بیان اینكه كار پلیس فیلتركردن نیست و پلیس بخشی از شورای فیلترینگ است، اضافه كرد: "یكی از برنامه‌های پلیس این است كه نرم‌افزاری را برای بستن سایت‌ها در اختیار خانواده‌ها قرار دهد تا كودكان به سایت‌هایی كه در رده سنی آنان نیست دسترسی نداشته باشند و موضوع مسدودسازی سایت‌ها از سوی خانواده‌ها انجام شود."

فراوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: افتانا / ویکی پدیا