تبیان، دستیار زندگی
دستگاه خدا، دستگاه حاکمیت بر طبیعت است، کسی هم که به دستگاه خدا وصل شد، حاکم بر طبیعت می گردد و آب و آتش و باد را از اثر می اندازد. این ها همه از برکات عبودیت و حق پرستی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنان عبرت آموز

آیت الله بهاءالدینی
دستگاه خدا، دستگاه حاکمیت بر طبیعت است، کسی هم که به دستگاه خدا وصل شد، حاکم بر طبیعت می گردد و آب و آتش و باد را از اثر می اندازد. این ها همه از برکات عبودیت و حق پرستی است.

حضرت آیت الله بهاء الدینی که سر تا سر عمر گهر بار و پرمایه و افتخار خویش را در سیر و سلوک الی الله طی کرده بود دارای سخنان حکیمانه و بسیار عبرت آموزی است که خواندن آنها خالی از لطف نخواهد بود و در زیر به تعداد انگش شماری از این کلمات روح بخش و گهر بار اشاره ای خواهیم کرد:

1-     مالکیت ما انسان ها در آخرت، در گرو اعمال ما در این دنیاست. ما هر عملی را در این دنیا انجام دهیم، در آخرت مالک خود آن عمل هستیم.

2-     دستگاه خدا، دستگاه حاکمیت بر طبیعت است، کسی هم که به دستگاه خدا وصل شد، حاکم بر طبیعت می گردد و آب و آتش و باد را از اثر می اندازد. این ها همه از برکات عبودیت و حق پرستی است.

3-     اگر انسان دلخواهی و هوس خود را کنار بزند و دور بیندازد، همه کارهای او درست می شود.

4-     همه آتش های بیرونی جهان، از آتش درونی نفس انسان هایی است که پیرو شیطان اند؛ این پیروی همه را به هلاکت می کشد.

5-     چیزی که می تواند دنیا را اصلاح کند، کمال عقل است؛ کمالی که در پرتو عبودیت حق حاصل می شود.

6-     راهی نیست مگر این که انسان خودش را اصلاح کند و انسان اصلاح نمی شود مگر از راه اطاعت خدا.

7-     نعمت هایی که خداوند برای بندگان و مخلوقات آماده کرده است، به کسی اختصاص ندارد. نعمت های الهی، تخصص و اختصاصی ندارد، بلکه تابع همت و لیاقت افراد است.

8-     اگر دیدید خدوم هستید، خدمتگزارید، آداب معاشرت را خوب یاد دارید، اخلاق حسنه، عفت و عصمت دارید، این مال خود شما نیست، بلکه به لطف الهی نصیب شما شده است.

9-     بلا، اول سراغ دوستان خدا می رود. بشر اگر صابر باشد، بلا سازنده اوست؛ رفاه، سازنده نیست.

10-نماز برای این است که شما را پرواز دهد... . تو باید از این پروازی که انبیا و اولیا و صلحا دارند، سهمی داشته باشی؛ گمان نکن که آن پرواز، اختصاص به آن ها دارد!

11-مقام علم این قدر باعظمت و بلند است که انبیا نخواستند از آن استفاده مادی کنند... آن ها اهل تشریفات و تجملات نبوده اند... تشریفات مال جُهّال است. تشریفات مال افراد بی خبر از خداست.

12-آدمی که صبح تا به شام، هزار دروغ بگوید و افتخار کند که به مقصد خود که مقصدی کودکانه است رسیده است، انسان نیست.

13-زرنگی های ما، همه نازرنگی است. کسی که می گوید: سر فلانی کلاه گذاشتم، اشتباه می کند، بلکه فلانی سرش کلاه گذاشته است؛ چون حق بر گردن او پیدا کرده است.

14-انسان هوشیار همیشه باید مراقب احوال خود باشد و ببیند آیا حرکاتش بر مبنای هوای نفس و توهمات واهی است، یا در پرتو نورانیت و چراغ عقل است؟

15-جوانی و نشاط موقت، بالاخره از انسان گرفته می شود و دیگر از لذات دنیا نمی تواند استفاده کند، ولی همیشه از لذات روحانی بهره مند است. انسان باید خود را به آن لذات برساند.

16-اصلاح نفس وقتی ممکن است که معرفت به خدای تعالی پیدا شود و معرفت به خدای تعالی از بندگی خدای تعالی به دست می آید.

17-حقیقت بندگی، اخلاص است؛ یعنی اگر همه چیز و همه کار را برای خدا انجام دادید و بقیه را پوچ بدانید، این اخلاص و بندگی است.

18-ایام جوانی غنیمتی است که نباید از آن غافل ماند و به سادگی آن را از دست داد؛ چون در این ایام، نفس برای ساخته شدن مستعدتر است و قوای انسان توان کامل دارد.

19-اعتقاد به تقدیرات الهی، زمینه های خیری برای انسان ها فراهم می کند. بسیاری از حوادث که اطراف ما می گذرد، موجب خیر و صلاح است؛ هر چند در ظاهر تلخ و ناگوار باشد.

20-کارها انجام می شود و روزگار می گذرد، اما آن چه برای ما می ماند، نیّات ماست؛ انسان در گرو نیّات خویش است.

حضرت آیت الله بهاء الدینی در رابطه با آمریکا نیز سخنی شیرین و زیبا بیان فرمودند که عبارت است از:

امروز آمریکا روح تجاوز و تعدی است. هرکس که دارای روح تجاوز و تعدی باشد، گرچه در محیط بسیار کوچکی باشد، آمریکایی است.


منابع:

کتاب آیت بصیرت

مجله گلبرگ شماره

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه تبیان